$app = JFactory::getApplication(); $nazwa_witryny = $app->getCfg('sitename');

Wiadomość

PROTOKÓŁ nr VII/11 z sesji Rady Gminy

Protokół  Nr VII/11

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 26 maja 2011 roku w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 11 30 do 17 30.

Sesję otworzył i prowadził do punktu 6 porządku obrad Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy , następnie porządek obrad kontynuowała Wiceprzewodnicząca Rady Gminy Pani Ewa Bartyzel.

W sesji udział wzięli : Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy , Pani Barbara

Jarczyńska – Sekretarz Gminy , Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu ds. Inwestycji, Infrastruktury, Środków Pomocowych i Ochrony  Środowiska, Pani Bogumiła Piątkiewicz – Prezes Oddziału ZNP w Seceminie, Pan L. Matysiak – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie, radni Rady Gminy i sołtysi wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 15

Porządek obrad sesji :

 

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Informacja Wójta o pracy Urzędu Gminy w okresie między sesjami.

4.     Informacja w sprawie podjętych działań związanych z oszczędnością w zużyciu energii elektrycznej oświetlenia ulicznego na terenie gminy.

5.     Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.

6.     Odwołanie Przewodniczącego Rady Gminy Secemin.

7.     Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność gminy Secemin.

8.     Informacja dotycząca przekazania w użytkowanie nieruchomości zabudowanej położonej w obrębie Marchocice.

9.     Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2011 rok.

10.   Wnioski i zapytania radnych.

11.   Sprawy różne.

12.   Zapoznanie się ze stanem nawierzchni dróg gminnych – wyjazd w teren.

13.   Zamknięcie obrad VII sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad sesji.

 

Ad.1.

     Sesję otworzył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości , pracowników Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie stwierdził na podstawie listy obecności , że na sesji obecni są wszyscy radni i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części tego punktu przedstawił porządek obrad sesji. Do porządku obrad zgłoszono następujące zmiany :

- Pan Wójt zgłosił wniosek , aby punkt dotyczący  podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w użytkowanie nieruchomości zabudowanej położonej w obrębie Marchocice otrzymał brzmienie : informacja dotycząca przekazania w użytkowanie nieruchomości zabudowanej położonej w obrębie Marchocice.

Wniosek ten został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu jawnym

Pan Krzyżanowski Krzysztof zgłosił wniosek w imieniu 6 radnych o wprowadzenie do porządku obrad punktu dotyczącego odwołania Przewodniczącego Rady Gminy Secemin . Pisemny wniosek  w tym temacie wraz z projektami uchwał w sprawie odwołania i powołania przewodniczącego Rady Gminy złożył Przewodniczącemu Rady.

Następnie wniosek ten poddano pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów ‘za” wprowadzeniem tego punktu do porządku obrad było – 12, głosów „przeciw” – 2, głosów „wstrzymujących się” – 1

Powyższy wniosek uzyskał bezwzględną większość i punkt dotyczący odwołania Przewodniczącego  Rady Gminy został włączony do porządku obrad.

Przewodniczący proponował od razu zrealizowanie tego punktu ale radni proponowali aby to zrobić później.

Ad.2.

     Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

     W punkcie tym Pan Wójt przedstawił sprawozdanie z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie ;

15.04.2011 r. – uczestniczył w spotkaniu zorganizowanym w Urzędzie Gminy z samorządami szkolnymi szkół podstawowych i gimnazjum. Na spotkaniu tym poruszane były tematy dotyczące :

      - Święta Flagi Państwowej

      - samorządności uczniowskiej

      - współpracy w redagowaniu Biuletynu Informacyjnego Gminy

        - włączania się w akcje związane z utrzymaniem porządku i czystości w gminie.

- Zakończono redagowanie Biuletynu Informacyjnego Gminy Secemin.

18.04.11 r. odbyło się spotkanie z Kierownikiem ZDW Rejon Łopuszno -Panem D. Sosińskim w sprawie remontu drogi w Brzozowie.

Uczestniczył również w spotkaniu wspólnie z  Komendantem Powiatowym PSP, Prezesem PSP, Prezesem Zarządu Gminnego Panem Dziewięckim S., Komendantem Gminnym Panem Chorzępą R. i przedstawicielami OSP w Żelisławicach na boisku w Żelisławicach i Seceminie w sprawie ustalenia terminu i organizacji powiatowych zawodów pożarniczych.

19.04.2011 r. – uczestniczył w akademii zorganizowanej z okazji Świąt Wielkanocnych w szkole w Seceminie.

- Odbył wizytę we Włoszczowskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Rozmawiał z dyrektorem  na temat oczyszczalni ścieków i wyczyszczenia rowu melioracyjnego Seceminie.

- wziął udział w posiedzeniu Zarządu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej.

- w Powiatowym Urzędzie Pracy we Włoszczowie podpisał umowy na zatrudnienie osób do robót publicznych.

20.04.2011 r. uczestniczył w posiedzeniu Lokalnej Grupy Rybackiej we Włoszczowie

- o godz. 14 30 odbył spotkanie wielkanocne z pracownikami Urzędu Gminy, GZEAS, GOPS-u i biblioteki.

21.04.2011 r. – podpisał aneks do umowy w sprawie oświetlenia ulicznego. Za 6 m-cy można składać wniosek o zmniejszenie należności ryczałtowych zawartych w umowie, w związku z modernizacją oświetlenia.

- uczestniczył w uroczystości objęcia stanowiska Komendanta Powiatowego Policji we Włoszczowie przez podinspektora K. Kozieła.

26.04.2011 r. – wysłano wniosek do Zakładu Energetycznego o doprowadzenie energii elektrycznej do boiska sportowego w Żelisławicach.

27.04.2011 r. – uczestniczył w posiedzeniu Powiatowej Rady Zatrudnienia we Włoszczowie.

- odbyła się też narada z wykonawcą , inspektorem nadzoru i geodetą w sprawie budowanego wodociągu w Seceminie .

28.04.2011 r. – wziął udział w obchodach - Dzień Otwarty Szkoły w Zespole Szkół  w Koniecpolu . Wzięli też udział uczniowie Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie.

- uczestniczył w spotkaniu z dyrektorem „PREFABETU” w Żelisławicach . W wyniku prowadzonych rozmów zakład zobowiązał się do wyczyszczenia 800 mb rowu melioracyjnego,

29.04.2011 r.- 3.05.2011 r. – uczestniczył w uroczystościach beatyfikacyjnych Jana Pawła II w Rzymie – wyjazd prywatny.

5.05.2011 r. – rozmawiał z Panią Mileną Wojtasik która złożyła biznesplan na świadczenie usług rehabilitacyjnych do Stowarzyszenia „Integracja i Rozwój” w Kielcach, lecz nie otrzymała kontraktu i znalazła się na liście rezerwowej. Po przeprowadzonej rozmowie z wójtem w tym temacie , złożyła odwołanie , do którego dołączyła popierające pismo podpisane przez wójta  .

- brał udział w naradzie w sprawie budowy wodociągu w której uczestniczyli : kierownictwo referatu infrastruktury, wykonawca i inspektor nadzoru. Należy załatwić jeszcze kilka spraw związanych z tą inwestycją, bo pojawiły się kolejne problemy . Gmina jako inwestor miała wykonać obserwacje archeologiczne na trasie przebiegu kanalizacji i wodociągu na koszt inwestora . Ponieważ nie zrobiono tego podczas realizacji inwestycji należało zlecić badania archeologiczne- koszt ok. 25 tys.zł

6.05.2011 r. odbyła się kolejna rozprawa w sprawie wspólnoty gruntowej w Żelisławiczkach.

6.05.br  dokonano uroczystego posadzenia Dębu Pamięci przy Krzyżu Milenijnym w Seceminie, odprawiona była msza św . i zorganizowano uroczystą akademię w szkole. Dab Katyński upamiętnia ppor.Włodzimiera Linowskiego zamordowanego w Katyniu  strzałem w tył głowy.

8.05.2011 r. – zorganizowano Dzień Strażaka w Psarach oraz 15 lecie OSP w Brzozowie.

9.05.2011 r. uczestniczył w posiedzeniu Wspólnoty Gruntowej w Żelisławiczkach , ponieważ powstał spór w sprawie listy udziałowców we wspólnocie. Jeden z mieszkańców Żelisławiczek chce wykupić działkę po byłej SKR.

10.05.2011 r. pojechał do Psar  gdyż były  interwencje mieszkańców w sprawie studzienek wodociągowych w związku z prowadzonym remontem drogi powiatowej Psary – Krzepice.

11.05.2011 r. odbyła się narada w sprawie projektów organizacyjnych szkół.

12.05.2011 r. uczestniczył w naradzie w Swolszewicach Dużych zorganizowanej dla wójtów i burmistrzów gmin leżących w zlewni Pilicy. Poruszone tam były kwestie konieczności przyłączeń do kanalizacji oraz problem minimalizowania zanieczyszczeń azotanami i fosforanami.

13.05.2011              r. - Powiatowy Dzień Strażaka we Włoszczowie. Odbyło się zebranie sołtysów i rad sołeckich z Czaryża i Woli Czaryskiej z Dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie Panem L. Matysiakiem w sprawie utworzenia w budynku po zlikwidowanej szkole dom pomocy społecznej.

14.05.2011 r. odbyło się II Forum trzeźwościowe  w Seceminie oraz bierzmowanie młodzieży kl. II i III gimnazjum.

15.05.2011 r. uczestniczył w otwarciu zespołu boisk „Orlik” przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2  we Włoszczowie.

18.05..2011 r. brał udział w VII Koncercie „Dzieci w Hołdzie Janowi Pawłowi II” w Kielcach. W koncercie po raz VII uczestniczyła młodzież Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie

- Wspólnie z Panią Pośpiech B. uczestniczył  w posiedzeniu Zarządu Spółki Leśnej w Psarach. Zapoznano się z wynikami podziału geodezyjnego nieruchomości należącej do wspólnoty leśnej , przeznaczonej do sprzedaży oraz wyceną tej nieruchomości przez biegłego. Obecnie Pan Łazarski S. – Przewodniczący zarządu spółki wycofał złożoną wcześniej rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego.

- uczestniczył również w spotkaniu z przedstawicielami Nettelkom Sp. z o.o. w sprawie szerokopasmowego Internetu .

19.05.2011 r. odbyła się narada w sprawie budowy wodociągu – sprawa zapłaty i rozliczenia inwestycji.

- zorganizowano spotkanie autorskie z poetą Janem Lohmannem. Organizatorem spotkania była biblioteka gminna i Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie. Uczestniczyła w tym spotkaniu również młodzież z 3 szkół ponadgimnazjalnych z Włoszczowy z nauczycielkami i dyrektorką Liceum Ogólnokształcącego Panią L. Kaczor. W efekcie tego spotkania Pan Lohmann został zaproszony na spotkanie do Woszczowy.

- odbyło się zebranie mieszkańców Czaryża i Woli Czaryskiej z Dyrektorem Domu Pomocy w Drużykowie. Przy 1 głosie „przeciw” zebrani opowiedzieli się za utworzeniem domu pomocy społecznej w budynku po szkole podstawowej.

20.05.2011 r. uczestniczył w uroczystościach związanych z obchodami „Dnia Patrona”  w Szkole Podstawowej w Psarach im. Batalionów Chłopskich.

22.05.2011 r. odbyła się uroczystość 110-lecia OSP we Włoszczowie.

- wziął udział w spotkaniu zorganizowanym z okazji Dnia Matki w remizie w Psarach przygotowanym przez sołtysów i rady sołeckie Psar i Kluczyc przy współpracy ze szkołą.

23.05.2011 r. uczestniczył w naradzie szkoleniowej w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach w temacie przestępstw i przekroczeń prawa w jednostkach samorządu terytorialnego.

24.05.2011 r. odbył się odbiór techniczny drogi powiatowej Psary – Krzepice.

- spotkanie z archeologiem Czesławem Hadamikiem w sprawie zaległych badań archeologicznych .Koszt takich badań wynosi ok. 30 tys. zł, w wyniku prowadzonych negocjacji udało się zmniejszyć tę kwotę do 20 tys. Gmina zapłaci też za pracę koparki .

- uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej we Włoszczowie. Od września można składać wnioski na realizację zadań zgodnych z programem LGR.

25.05.2011 r. w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach wspólnie z Panią Skarbnik podpisał umowę na dotacje dla gminy przeznaczone na usuwanie skutków powodzi . Środki te przeznaczone zostaną na wykonanie przepustu w Zwleczy  i remont drogi w Woli Kuczkowskiej.

26.05.2011 r. przekazano plac budowy wodociągu w Gabrielowie,

- ogłoszono konkurs na stanowisko Sekretarza Gminy,  w związku ze złożoną rezygnacją z tego stanowiska  przez Panią Jarczyńską Barbarę w związku z planowanym przejściem na emeryturę.

Uwag ani pytań do powyższej informacji nie zgłaszano.

W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący poinformował , że w sprawie odwołania go z funkcji przewodniczącego musi odbyć się tajne głosowanie .

Pan Wcisło B. powiedział, że o niczym wcześniej nie wiedział i nie wie dlaczego Przewodniczący Rady ma być odwołany. Jeżeli ma głosować to musi wiedzieć dlaczego.

Pani Bartyzel E. – też powiedziała, że chce wiedzieć dlaczego jest taki wniosek, bo o niczym wcześniej nie wiedziała.

Pan Krzyżanowski K – powiedział, że jest propozycja uchwały i w punkcie 4 wyjaśni się wszystko, bo będzie merytoryczna dyskusja. Nie ma pisemnego uzasadnienia do wniosku.

Pan Wcisło B. – prosił o uzasadnienie wniosku o odwołanie.

Pan Krzyżanowski K. – powiedział, że reprezentuje grupę radnych i w jej imieniu wystąpił z takim wnioskiem . Mija 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności tej rady. Jest to okres kiedy można ocenić naszą pracę i jest to pora i ten czas aby to zrobić. Decyzja jeszcze nie zapadła, zapadnie po dyskusji i dokonanej ocenie .Pan Wasik ma prawo do obrony i wyjaśnień. Następnie dał pod rozwagę radnym : co dały nam wybory ?

Kontynuując dalej swą wypowiedź powiedział, że II tura wyborów wójta pokazała, że mieszkańcy potrzebują zmian. Mówił o tym wójt w swoim programie i osiągnął swój cel.

O przewodniczącym mówił , że był wiele lat radnym i chyba nic nowego nie zaproponuje. W wyborach był w grupie popierającej p. Bujaka, ale mamy demokrację i każdemu wolno mówić i działać wg uznania.

Spójrzmy na role przewodniczącego i wójta. Osoby te wskazane są do współpracy ze sobą i nie widział takiej współpracy. Jak odbiera społeczeństwo obecność osób funkcyjnych na różnych uroczystościach , na których wójt i przewodniczący ,  nie stoją razem. Widać to, że nie współpracują.

Pan Wasik mówił na pierwszej sesji , że zdecydował się kandydować na przewodniczącego, bo toczyła się przeciw niemu brudna kampania wyborcza. To nie jest powód aby być radnym i przewodniczącym . Należy podejmować inicjatywy.

Pan Krzyżanowski K. zaznaczył, że wśród radnych z Secemina osiągnął najlepszy wynik, uzyskał najwięcej głosów w wyborach samorządowych. Podejmował próby nawiązania kontaktu z przewodniczącym , wykonał kilka telefonów do przewodniczącego w różnych sprawach , ale od niego nie miał żadnego telefonu, żadnych konkretnych oznak współpracy.

Pierwszy zarzut pod adresem przewodniczącego to;

- brak otwarcia się na współpracę z wójtem i radnymi.

  W ciągu kilku miesięcy podjęto kilka zauważalnych działań. Co zrobił przewodniczący dla Secemina , niech odpowie.

Uważa, że przyjął taktykę bycia przewodniczącym z boku..

Mamy zobowiązania wobec społeczeństwa które nas wybrało i należy działać. Czy nadal przewodniczący może być przewodniczącym? Nie chce dolewać oliwy do ognia, ale uważa, że czas na zmiany. Uszanuje decyzję rady jeżeli w wyniku głosowania zapadnie decyzja , że przewodniczący zostaje.

Pan Marek K. – powiedział, że inni radni też nie wiedzieli o wniosku , ale skoro grupa radnych złożyła wniosek , to nie widzi potrzeby aby im przeszkadzać skoro wszystko jest zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Nie zgadza się jednak z zarzucaną przewodniczącemu biernością, bo ustawa o samorządzie mówi , że obowiązkiem przewodniczącego jest zwoływanie i prowadzenie sesji i może dlatego jest bierny.

Pan Wcisło B. – zwrócił uwagę, że Pan Krzyżanowski pytał co Przewodniczący zrobił dla Secemina , a my wybieraliśmy przewodniczącego dla wszystkich , a nie tylko dla Secemina.

Pan Krzyżanowski K. – poinformował, że na zebraniu w Seceminie na którym wybierano sołtysów przewodniczący był nieobecny, a jego zdaniem powinien uczestniczyć w tym zebraniu. 

Pan Wasik B. – wyjaśnił, że nie był na zebraniu bo był chory , w tym czasie nie chodził też do pracy, bo przebywał na zwolnieniu lekarskim. Powiedział, że nie będzie się bronił, bo tę atmosferę czuje od początku kadencji. Potwierdził, że dużo prawdy powiedział Pan Krzyżanowski. Kiedyś słyszał , że mówiono o nim , że był w układzie ale on się w tym nie czuje, a teraz skoro jest wniosek o jego odwołanie , podaje się do dyspozycji rady.

Pan Wcisło B. – zaznaczył, że zawsze mówiono aby na tym szczeblu władzy  nie brać się za politykę , a działać, bo jest to niezdrowe dla wszystkich. Jego zdaniem jest podział rady i jak tu pracować.

Pan Marciniak R. – zwrócił uwagę, że już w poprzednich kadencjach wójt i przewodniczący apelowali o współpracę , czyli ciągle były podziały.

Pan Krzyżanowski K. powiedział, że nie brał pod uwagę kto za kim głosował i nie widzi podziałów. Uważa, że dotychczasowe działania podejmowane były wspólnie.

Pan Przewodniczący zwrócił się o przystąpienie do realizacji wniosku o jego odwołanie.

Pan Wcisło B. – pytał czy radni mogą dzisiaj głosować nad odwołaniem przewodniczącego.

Pan Wójt powiedział aby Pani Sekretarz sprawdziła i dała wykładnię prawną.

Pani Sekretarz powiedziała, że w swej pracy po raz pierwszy spotkała się z taką sytuacją i musi sprawdzić zapisy w ustawie w tym temacie.

Następnie Przewodniczący ogłosił 10 minutową przerwę aby Pani Sekretarz przygotowała się i udzieliła stosownych wyjaśnień.

Po upływie tego czasu wznowiono obrady ale Pani Sekretarz jeszcze nie wróciła na salę, w związku z czym Przewodniczący zwrócił się do radnych z zapytaniem czy ma dalej kontynuować porządek obrad skoro nie ma Pani Sekretarz , czy będą czekać na wyjaśnienia.

Nikt nie zabrał głosu więc Pan Przewodniczący poprosił o przegłosowanie tej kwestii.

W wyniku jawnego głosowania większością głosów zdecydowano aby kontynuował kolejne punkty porządku obrad.

Ad.4.

     W punkcie tym Przewodniczący przedstawił pismo mieszkańców Woli Czaryskiej które dzisiaj wpłynęło do Rady Gminy w sprawie modernizacji oświetlenia. Mieszkańcy proszą aby nie zmniejszać ilości lamp oświetlenia ulicznego.

Następnie przystąpiono do dyskusji :

Pan Bąk T. – poinformował, że jest propozycja aby w Woli Czaryskiej wyłączyć 10 lamp oświetleniowych . Są to stare lampy zawieszone gdzieś w polach. Nie planuje się demontażu lamp w terenie zabudowanym przy drogach głównych, czy na skrzyżowaniach. Na cały rejon Czaryża i Woli Czaryskiej planuje się do likwidacji 12 lamp , a do zamontowania w innym miejscu 3 lampy.

Pan Krzyżanowski K. – poinformował, że wyłączenie zaproponowanych lamp da oszczędności ok. 60 tys zł. Z przeprowadzonych wyliczeń wynika , że koszt użytkowania 1 lampy wynosi 7 zł netto plus koszty energii. Proponowane do wyłączenia są lampy , które są niepotrzebne . Samo wyłączenie lamp nie spowoduje żadnego zagrożenia w bezpieczeństwie. Temat redukcji oświetlenia nie jest tematem zamkniętym. Na ul. Koniecpolskiej w Seceminie świeciły się co 25 m 2 lampy. Wyłączono co 2 lampę i nikt nie protestuje.. Podkreślił, że należy szukać oszczędności. Jesteśmy radą która szuka oszczędności. Podjęto uchwałę o utworzeniu funduszu sołeckiego , ale na ten cel muszą być środki , bo inaczej nic nie będzie zrobione.

Pan Marek K. powiedział, że jest za szukaniem oszczędności i uważa, że modernizacja oświetlenia jest potrzebna ale w związku z modernizacją powstał wielki nieład organizacyjny. Wstyd mu przed ludźmi, że co kilka dni zmienia się zdanie, bo początkowo informował, że będzie świecić się co druga lampa, później zawieszono lampy na każdym słupie , a teraz znów co druga lampa ma się świecić. Wszystko co chwila się zmienia i nie wie jak to dalej będzie.

Pan Wójt – poinformował, że projekt modernizacji oświetlenia przygotowano w poprzedniej kadencji , więc zwraca się do radnych poprzedniej kadencji z pytaniem,  czy brali udział w opracowywaniu tego projektu.

Żaden z radnych nie udzielił odpowiedzi na zadane przez wójta pytanie.

Kontynuując dalej ten temat Pan Wójt powiedział, że poprzedni wójt podpisał umowę i Zakład Energetyczny ją zrealizował. Przygotowanie  projektu nie było optymalne bo zakładano na każdym słupie lampy i to był błąd. Ale działania podjęto i są efekty. Wiele osób raziło oświetlenie na ul. Koniecpolskiej – 2 świecące lampy co 25 m. Nie było możliwości zmiany tego stanu przez Zakład Energetyczny , ale znaleźliśmy inne wyjście i obecnie świeci się co druga lampa. Uważa, że w tym temacie można znaleźć oszczędności. Zdaje sobie sprawę, że gorzej zabrać tam gdzie była lampa, bo mieszkańcy protestują, ale chce aby w tym temacie była partycypacja społeczeństwa, polegająca na tym, aby wypowiedzieli się radni , sołtysi i mieszkańcy.

W temacie redukcji lamp oświetleniowych włożono wiele pracy, bezpośrednio w terenie pracownicy Urzędu Gminy oraz radni sprawdzali stan oświetlenia na terenie gminy pod kątem możliwości wyłączenia niektórych lamp. Obecnie nadszedł czas aby kończyć dyskusję , a podjąć konkretne działania.

Dał pod rozwagę , czy normalnym jest aby w dzisiejszych czasach Klub Sportowy „Zieleń” Żelisławice korzystał z budynku do którego nie ma doprowadzonej energii elektrycznej. Odbywają się tam zawody sportowe i strażackie i jak to wygląda, aż wstyd. Wystąpiono już z wnioskiem do Zakładu Energetycznego w Myszkowie o wydanie warunków przyłączenia do sieci energetycznej tego budynku.

Chciałby podpisać umowę na drugi etap modernizacji oświetlenia . Radni znają wyniki prowadzonych działań w tym temacie , bo zapoznali się z opracowanym projektem modernizacji i myśli , że opracowaną propozycję zmian wraz z małym kosztorysem należy dać do referatu infrastruktury w Urzędzie Gminy, wytypować 3 chętne do tych prac osoby i wspólnie z przedstawicielem Zakładu Energetycznego  temat ten przedyskutować .Oprawy energochłonne powinny być zamienione na energooszczędne , bo energia będzie drożeć.

Pan Wcisło B. – poinformował o podejmowanych działaniach wspólnie z Panią Kopanicką T. , sołtysami i radami sołeckimi, związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego . Bezpośrednio w terenie kilkakrotnie  sprawdzono , które lampy można wyłączyć i wypracowano w tym zakresie propozycje , które przedstawiono komisji. Ponownie przedyskutowano propozycje przedstawione przez komisję bezpieczeństwa i po  przeanalizowaniu ,   propozycje komisji zostały zaakceptowane. Podkreślił, że była to solidnie wykonana praca. Powiedział , że dyskutowano też na temat szukania dalszych oszczędności  i nasunął się pewien wniosek , że oszczędności można znaleźć skracając czas świecenia lamp . Mniejsze zużycie energii byłoby również , gdyby wkręcano w niektórych lampach żarówki o mniejszej mocy np. 40 W.

Pan Bąk T. – poinformował, że komisja bezpieczeństwa uwzględniła w swym projekcie modernizacji propozycje zgłoszone przez Pana Wcisło B. wyjaśnił, że nie ma możliwości wkręcenia żarówek o mniejszej mocy bo będą się paliły.

Pan Krzyżanowski K. wyjaśnił, że programator astronomiczny steruje oświetleniem i może o pół godziny dałoby się przestawić godziny zapalania się lamp i gaszenia.

Zwrócił też uwagę , że komisja nie jest w stanie skontrolować lamp uszkodzonych.  Prosił aby takie przypadki sołtysi zgłaszali do referatu infrastruktury w Urzędzie Gminy.

Pan Krzyżanowski J. – Kierownik referatu poinformował, że zbierane będą zgłoszenia o lampach które nie świecą i jak będzie więcej zgłoszeń wówczas będzie przyjeżdżał serwis i usuwał uszkodzenia. Przyjęto takie rozwiązanie aby nie powiększać kosztów konserwacji urządzeń.

Pan Wójt prosił aby informować o przypadkach świecenia się lamp zbyt długo lub bardzo wcześnie się zapalających , wówczas będą podejmowane interwencje.

Pan Marek K. poinformował, że zapoznał samorząd mieszkańców z propozycją komisji w zakresie modernizacji oświetlenia i jego propozycja jest taka, aby już nic nie zmieniać. Sołtys z Woli Kuczkowskiej też zgłosił swoje uwagi do propozycji komisji.

Pan Bartyzel J. dla upewnienia się pytał czy awarie oświetlenia ulicznego należy zgłaszać do Urzędu Gminy czy do Zakładu Energetycznego.

Pan Wójt potwierdził, że awarie należy zgłaszać do Urzędu Gminy.

Pani Walasek E. – prosiła o zamontowanie lampy na skrzyżowaniu w Dąbiu i k/przystanku.

Innych głosów w tym temacie nie było.

Ad. 5.

     W punkcie tym głos  zabrał Pan Wójt. Przypomniał , że w sprawie likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej wszelkie konsultacje przeprowadzone zostały zgodnie z prawem. Na zebraniu z mieszkańcami Czaryża i Woli Czaryskiej z udziałem Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie , przy 1 głosie „przeciw” zebrani opowiedzieli się za utworzeniem domu pomocy w budynku po szkole podstawowej . Była presja mieszkańców aby zmotywować do działań,   aby tam powstał dom pomocy i miejsca pracy.

Poważny jest problem w  Zespole Szkół w Seceminie, bo ubywa 1 oddział w szkole podstawowej i 1 oddział w gimnazjum. W Psarach i Żelisławicach są gołe etaty . Rozmawiał z wójtem i dyrektorem szkoły w Radkowie w sprawie zatrudnienia nauczycieli ze szkoły w Woli Czaryskiej. Może byłoby miejsce na zatrudnienie na ponad połowę etatu dla katechetki i dla nauczyciela do nauczania zintegrowanego. Może na rok czasu będzie miejsce dla polonisty. W związku ze zgonem nauczycielki ze szkoły w Żelisławicach stworzyła się szansa na zatrudnienie kogoś. Pani dyrektor szkoły w Żelisławicach ma już wiele podań o przyjęcie do pracy, może trzeba będzie zatrudnić nauczycieli po pół etatu.  Ale sprawy związane z zatrudnieniem należą do kompetencji   dyrektora szkoły i jeżeli nie będzie pracy dla nauczycieli z likwidowanej szkoły, to do końca maja trzeba im dać wypowiedzenia.

W dalszej części swej wypowiedzi poinformował o liczbie dzieci zapisanych do przedszkola w Seceminie. Kilkoro 6 latków z przedszkola pójdzie do szkoły , bo w tym roku jest taka możliwość i wówczas może będzie szansa utworzenia w szkole podstawowej dwóch oddziałów klas I.

Są problemy finansowe w gminie , bo nie można dopiąć budżetu w związku z pojawiającymi się nowymi , nie przewidzianymi wydatkami , jak np. wykonanie dodatkowych przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, czy wykonanie badań archeologicznych. Wykonawca inwestycji straszy nas sądem , bo nie może w terminie zakończyć inwestycji , ponieważ z naszej strony potrzebne są dodatkowe prace nie ujęte w projekcie stąd wnikliwie szukamy oszczędności.

Nikt nie cieszy się z likwidacji szkoły  w Woli Czaryskiej . W Drużykowie gdzie obecnie jest dom pomocy też była kiedyś szkoła, a teraz budynek jest zagospodarowany, a ludzie mają miejsca pracy.

Myśli, że na dzisiejszej sesji będzie dyskusja i zapadną decyzje , co z budynkiem i pozostałym mieniem po likwidacji szkoły.

Następnie przystąpiono do dyskusji :

Pani Piątkiewicz B. – zwróciła uwagę , że wójt mówił,  iż dla katechetki ze szkoły w Woli Czaryskiej będzie ¾ etatu w szkole w Radkowie . Z uzyskanych przez nią informacji w tym temacie wynika , że będą to tylko 4 godziny. Podkreśliła, że ze strony gminy nie było propozycji zagospodarowania nauczycieli ze szkoły z Woli Czaryskiej. Teraz jest propozycja 2 nauczycieli po pół etatu. W szkole w Seceminie nie wie czy uda się utworzyć dwa oddziały. Przypomniała, że w szkole w Woli Czaryskiej zatrudnionych było 9 nauczycieli w tym : 6 na pełnych etatach  i 3 etaty niepełne oraz 4 pracowników obsługi. Co teraz będzie z tymi rodzinami. Jaka jest wartość budynku i ile straci gmina jeżeli nie będzie inwestora do zagospodarowania pozostawionego budynku.

Pan Wójt odpowiedział, że wartość budynku można różnie pojmować , będzie ona taka na ile wyceni go rzeczoznawca i taka , ile ktoś będzie chciał za niego zapłacić . Nie sądźmy , że będzie ustawiać się kolejka chętnych do zagospodarowania tego obiektu.

Pan wójt zapytał, czy był ktoś w Krzepinie i widział tam budynek po byłej szkole ? Na dzień dzisiejszy jest to ruina. Uważa, że każdy budynek powinien mieć gospodarza bo inaczej niszczeje.

Na dzisiejszej sesji będziemy dyskutować jaką przyjąć formułę zagospodarowania mienia  po szkole , czy dzierżawa , czy sprzedaż. Ile miejsc pracy otrzymaliby nauczyciele zatrudniając się w domu pomocy. Czy nauczyciel będzie w stanie manualnie się przestawić na pracę z osobami starszymi. Ten rodzaj pracy jest inny niż praca w szkole  z dziećmi. Dyrektor domu pomocy złoży nauczycielom i pracownikom obsługi z likwidowanej szkoły ofertę pracy.

Powiedział , że ciężkim grzechem byłoby zaniechanie reorganizacji szkół, bo środki wydatkowane na oświatę – poza subwencją -  hamują inwestycje , bo nie ma na wiele zadań pieniędzy. Należy uporządkować sieć szkół, zakończyć rozpoczęte inwestycje i przygotować się na nowe inwestycje współfinansowane z nowych programów unijnych na 2014 – 2020.

Są trudne czasy , trzeba zacisnąć pasa i chociaż będzie prawda bolesna ale trzeba o niej mówić. Podkreślił, że jest ostatnią osobą która chce zamykać szkoły , ale nie ma na tyle dzieci aby utrzymywać wszystkie szkoły. Nie chce być wójtem malowanym, bo co powiedzą ludzie na koniec kadencji. Bycie wójtem wiąże się też z podejmowaniem trudnych decyzji.

Pan Marek K. – poinformował , że na posiedzeniu komisji oświaty dyrektorka szkoły w Seceminie przedstawiła regulamin organizacyjny na przyszły rok szkolny. Aby zminimalizować konflikt związany z zatrudnieniem nauczycieli z  likwidowanej szkoły może należałoby nie łączyć oddziałów  kl II i III  a pozostawić tak jak jest , to może byłby etat w przyszłym roku.

Pani Walasek E. – uważa, że jeżeli rozdzieli się klasy to gmina nie ucierpi na tym. Trzeba to wziąć pod uwagę.

Pani Piątkiewicz B. – poinformowała, że kl I liczy 29 uczniów i uważa, że klasa ta powinna być rozdzielona, wówczas byłyby dwa oddziały i klas III dwa oddziały.

Pani Bartyzel E. – poinformowała, że rodzice nie godzą się na zmiany, nie chcą aby dzieci łączyć w klasach , ani je rozdzielać, ponieważ już w tym zakresie było wiele zmian i dzieci z tego powodu przeżywają duży stres.

Pan Wójt – poinformował, że w Seceminie kl II liczą po 11 dzieci i spokojnie można połączyć je w jeden oddział. Nawiązał do osób przychodzących do niego i proszących o pomoc , bo nie pracują i są w trudnej sytuacji. Takich rodzin jest bardzo dużo. Problem bezrobocia w historii powojennej dotknął teraz nauczycieli , innych wcześniej. Czy mamy szukać miejsc pracy dla nauczycieli, czy rozwiązywać istotne problemy gminy. Proszę powiedzieć skąd wziąć pieniądze. Dzieci razem się uczą, bawią , chodzą do jednego kościoła i nie widzi problemu w tym, gdy połączy się je w jedną grupę. Gdy był dyrektorem szkoły wówczas obowiązywały inne przepisy, że nie wolno było dzielić klasy na dwa oddziały jeżeli nie było w niej więcej niż 35 uczniów i o tym decydowało kuratorium oświaty. Teraz decyduje samorząd. Inne samorządy też borykają się z takimi problemami i czy nauczyciel uczy w oddziale 30 uczniów , czy 5 to kosztuje nas to tyle samo.

Pan Marek K. – zwrócił uwagę, że na 1 rok są środki , bo nie płaciłoby się odpraw dla nauczycieli. Nie wiadomo co życie dalej przyniesie , bo to różnie bywa. Powiedział, że głosował za pozostawieniem szkoły w Woli Czaryskiej ale jesteśmy po to aby rozwiązywać te problemy.

Pani Piątkiewicz B. – zwróciła uwagę, że szuka się oszczędności w oświacie , a ile wzrosły koszty utrzymania w gminie ?Nauczyciele przed emeryturą nie nadają się do pracy, kto zechce go przyjąć po 29 latach pracy. Wyciągnijmy do nich rękę i pomóżmy im,  aby dopracowali do wieku 55 lat i mogli przejść na świadczenia kompensacyjne.

Innych głosów w tym punkcie nie było.

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej. Poinformował , że projekt tej uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali wszyscy radni.

Pan Marek K. pytał czy zapisem § 2 uchwały zmusza się dzieci aby chodziły do szkoły w Seceminie.

Pani Sekretarz Gminy wyjaśniła, że w uzasadnieniu do uchwały jest zapis iż dzieci mogą również chodzić do szkoły w Radkowie.

Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 12, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się „ było – 3.

Uchwała Nr VII/36/11 w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.6.

     W punkcie tym Pani Sekretarz poinformowała, że aby powołać nowego przewodniczącego należy tę sesję zamknąć i można np. za pół godziny zwołać w dniu dzisiejszym następną sesję i dokonać wyboru. Jednak dalsze działania uzależnione są od wyniku głosowania w sprawie odwołania przewodniczącego.

W tym celu musi być przeprowadzone tajne głosowanie.

Następnie Pan Marciniak zaproponował aby powołać Komisję Skrutacyjną do przeprowadzenia tajnego głosowania w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Gminy w składzie 3 osób

Do składu Komisji Skrutacyjnej zgłoszono następujące osoby :

1.     Kopanicka Teresa – wyraziła zgodę

2.     Leśniak Marian – wyraził zgodę

3.     Marek Krzysztof – nie wyraził zgody

4.     Wcisło Bogdan – nie wyraził zgody

5.     Stępniak Jerzy – nie wyraził zgody

6.     Bąk Tomasz – nie wyraził zgody

7.     Kaleta Mariola – nie wyraziła zgody

8.     Bartyzel Janusz – nie wyraził zgody

9.     Rajca Andrzej – nie wyraził zgody

10.    Kochanowski Sławomir – nie wyraził zgody

11.    Krzyżanowski Krzysztof – wyraził zgodę

Pan Wasik B. poinformował, że głosowanie jest w jego sprawie więc nie będzie brał udziału w głosowaniu.

Następnie Komisja Skrutacyjna w składzie :

1.     Kopanicka Teresa

2.     Leśniak Marian

3.     Krzyżanowski Krzysztof

przystąpili do czynności związanych z przygotowaniem kart do tajnego głosowania.

Następnie przystąpiono do tajnego głosowania w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Gminy Bogdana Wasika.

Protokół z przeprowadzonego tajnego  głosowania przedstawiła Pani Teresa Kopanicka .

Z ustaleń Komisji Skrutacyjnej wynika , że „za odwołaniem” Przewodniczącego oddano – 9 głosów , przeciw odwołaniu oddano 5 głosów.

Komisja stwierdza, że w wyniku tajnego głosowania Pan Bogdan Wasik został odwołany z funkcji Przewodniczącego Rady Gminy.

Protokół Komisji Skrutacyjnej z przeprowadzonego tajnego głosowania stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie głos zabrał Pan Wasik B. –powiedział, że nie będzie się usprawiedliwiał ani bronił. Zapewniał, że nie ma i nie będzie miał do nikogo żalu. Liczą się dla niego zasady, a nie układy. Podziękował za współpracę. Powiedział , że od 2 miesięcy spodziewał się takiej reakcji.

Następnie prowadzenie obrad przejęła Pani Ewa Bartyzel – Wiceprzewodnicząca Rady Gminy.

Następnie głos zabrał Pan Wójt i poprosił o udzielenie głosu Panu Matysiakowi – Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie , który przybył w ostatniej chwili na sesję. Następnie poinformował dyrektora, że rada podjęła uchwałę o likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej. Są różne propozycje zagospodarowania tego mienia, a mianowicie :

- za przysłowiową złotówkę- pokrycie kosztów podziału geodezyjnego nieruchomości, notariusze itp.

- forma dzierżawy całości terenu

- wydzierżawienia 1 ha

- wydzielić działkę i ogłosić przetarg

Pan Wójt prosił aby pan Dyrektor DPS odniósł się do powyższych propozycji, ponieważ chce żeby zachować pewną jawność rozwiązania tego problemu.

Głos zabrał Pan Matysiak L. – powiedział, że dzierżawa z jednej strony byłoby to dobre rozwiązanie , bo nie płaciłby podatku ale z drugiej strony źle,  bo nie uzyska kredytu na przeprowadzenie niezbędnych prac w tym budynku. Musi wybudować na powierzchni stołówkę, bo ta która tam jest znajduje się w podziemiach i nie jest to zgodne z przepisami dla tego typu obiektów jak domy pomocy. Aby dostosować obecny budynek by spełniał warunki wymagane ustawą dla tego typu obiektów musi  ponieść duże koszty tj. ok. 4,5 mln zł.  Tak więc, jeżeli nie uzyska kredytu to nie zrobi inwestycji.

Zabezpieczeniem dla gminy, że budynek ten nie będzie wykorzystany na inną działalność,  może być zapis w akcie notarialnym, że gmina przekazuje ten obiekt na cele domu pomocy społecznej. Tak więc, decyzja należy do Państwa. Uważa, że jeżeli miałby przejąć ten budynek to należy szybko działać , aby po zakończeniu procesu likwidacji nie weszli tam wandale i nie zniszczyli go. Na zebraniu w Woli Czaryskiej padła propozycja aby wydzierżawić część nieruchomości i zorganizować tam boisko. Chętnie podejmie w tym temacie działania.

Pan Wcisło B. – pytał czy w pierwszej kolejności może dyrektor zatrudnić 4 osoby z obsługi , które były zatrudnione w tej szkole , a teraz zostaną zwolnione.

Pan Matysiak L. odpowiedział, że tak , ale wcześniej nie może przyjąć jeżeli jeszcze nie jest właścicielem . Poinformował, że z terenu Gminy Secemin zatrudnia już w Drużykowie 9 osób. Będzie więcej pensjonariuszy to będzie większe zatrudnienie. Zaznaczył , że muszą to być ludzie posiadający odpowiednie kwalifikacje, bo np. nie będzie ktoś po podstawówce wykonywał czynności pielęgniarki.

Pan Rajca A. – powiedział, że ani rzeczoznawca, ani wójt nie znają wartości budynku szkoły. Jego wartość znają mieszkańcy , którzy własnymi rękami i za własne pieniądze budowali ten budynek. Oni wiedzą ile ich to kosztowało. Apelował aby nie stało się tak jak z budynkami po SKR , ktoś kupił ale ich nie zagospodarował i wszystko niszczeje.

Pan Matysiak L. – poinformował , że zainteresowany jest tym budynkiem ponieważ znajduje się w miejscowości niezbyt odległej  od Drużykowy i chce stworzyć miejsca pracy.

Pan Wójt – poinformował, że są problemy z zatrudnieniem nauczycieli po zlikwidowaniu szkoły. Pytał czy dyrektor rozważa przyjęcie takich osób do pracy.

Pan Matysiak L. – odpowiedział, że jeżeli ktoś będzie chciał pracować to przyjmie. Tylko pracować 18 godzin tygodniowo jako nauczyciel , a 40 godzin tygodniowo na dwie zmiany oraz co jakiś czas trzeba mieć dyżur w nocy to jest różnica. Bez względu na wykształcenie wszyscy opiekunowie wykonują taką samą pracę.

Pan wójt – zadał pytanie ,  jakby dyrektor  widział wariant dzierżawy całości terenu na 30 lat ?

Pan Matysiak odpowiedział, że jeżeli nie będzie właścicielem nie uzyska kredytu.

Pan Krzyżanowski K. – pytał jaki jest czas do namysłu i ile trzeba czekać do rozpoczęcia funkcjonowania tej placówki.

Pan Matysiak L. – odpowiedział, że nie wie , ale jeżeli szkoła zostanie zamknięta i nikt się tym budynkiem nie zajmie to wiadomo co może tam się dziać. W jego interesie leży aby jak najszybciej wykonać niezbędne prace i uruchomić obiekt i spłacać kredyt. Aby rozpocząć określone prace należy przygotować niezbędne dokumenty, a z tym bywa różnie dlatego trudno mu określić już teraz termin.

Pan Marciniak R. – jaką powierzchnię gruntu potrzebuje Pan Dyrektor pod budowę budynku dla chorych na Alzheimera  o którym wspominał dyrektor na poprzedniej sesji.

Pan Matysiak L. odpowiedział, że 1,5 ha plus teren pod boisko oraz że budowa tego budynku jest możliwa ale w terminie późniejszym.

Następnie w punkcie tym Pani Bartyzel Ewa – przedstawiła projekt uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Gminy Bogdana Wasika.

Uchwała Nr VII/37/11 w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Gminy Secemin Bogdana Wasika została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.7.

     W punkcie tym Pani Wiceprzewodnicząca przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Secemin.

Nieruchomości przeznaczone do sprzedaży położone są w obrębie geodezyjnym Brzozowa o nr,nr 1172,1163 nie są przez Gminę przewidziane na cele związane z inwestycjami publicznymi. Zostaną zbyte w drodze przetargu.

Pani Musiał A. pytała, które to są działki.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że działki te są w położone w Gabrielowie.

Pan Krzyżanowski J. – Kierownik Referatu ds. Inwestycji, Infrastruktury, Środków Pomocowych i Ochrony  Środowiska zaproponował aby Pani Musiał zgłosiła się do jego referatu i na mapie pokaże o które działki chodzi.

Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano i projekt tej uchwały Wiceprzewodnicząca poddała pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Jeden radny Pan Bartyzel J. był w tym czasie poza salą obrad.

„Za” przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr VII/38/11 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.8.

     W punkcie tym Pani Sekretarz poinformowała, że wstępnie planowano podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody przez Radę Gminy na przekazanie nieruchomości zabudowanej położonej w Marchocicach (świetlica) na rzecz powstałego Stowarzyszenia Na Rzecz Rozwoju Miejscowości Marchocice . Jednak po dokładnym sprawdzeniu okazało się , że w uchwale Rady Gminy w sprawie zasad gospodarowania mieniem gminy nie ma określonych zasad w kwestii użyczenia. Wg ustawy o gospodarce gruntami można grunty użyczyć w zwykły zarząd na okres do 3 lat.

Jeżeli będzie wprowadzona zmiana do uchwały Rady Gminy w tym temacie wówczas będzie można przekazać grunty w użytkowanie na dłuższy okres.

Obecnie przekazanie gruntu nastąpi na podstawie umowy użyczenia..

Ad.9.

     W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 rok.

W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetowe o kwotę 99 323,00 zł i ogólne dochody stanowić będą kwotę – 16 557 762,00 zł , a wydatki kwotę – 19 198 071, 00 zł.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie Wiceprzewodnicząca projekt powyższej uchwały poddała pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, „przeciw” było - 0, głosów „ wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr VII/39/11 w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.10

     W  punkcie tym głos zabrali :

Pan Wcisło B. – podziękował za wykonany remont drogi Psary – Krzepice. Następnie poruszył następujące tematy :

-  obok kościoła w Psarach znajduje się boisko do piłki plażowej , z którego często korzysta młodzież . W związku z tym aby teren wokół boiska nie był zaśmiecany,  potrzebny jest tam kosz na śmieci.

- w sąsiedztwie boiska do piłki plażowej jest basen i podczas gry , piłka często wpada do wody , dlatego też , może udałoby się z odzysku pozyskać jakąś siatkę i podwyższyć ogrodzenie aby piłka nie wpadała do wody.

- była też propozycja wykonania obok boiska do piłki plażowej ,stołu do tenisa stołowego . Pan Gul chce wykonać taki stół i może wspólnymi siłami udałoby się to zrobić.

- 27 maja br w Psarach odbędzie się turniej piłki nożnej o puchar Komisji Oświaty, Kultury , Promocji Gminy i Spraw Społecznych. Puchar ufundowany będzie z własnych środków radnych. Zaprasza do udziału w tym spotkaniu.

- w posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska uczestniczyli przedstawiciele Ośrodka Doradztwa Rolniczego Oddział Włoszczowa, zwracali uwagę, że nie wszystkie informacje przekazywane przez nich na sesjach są dalej przekazywane w teren.

- zaniepokojenie budzi pozostawiana folia z balotów z sianokiszonek. Może na przyszłej sesji poinformuje o chętnych na odbiór tej folii,

- w „Sadurkach” ktoś wysypał wóz eternit . Trzeba tym tematem się zająć, Jeżeli będzie potrzeba to zgłosi to tam , gdzie trzeba.

- przekazał sołtysom ulotki informacyjne dot. obowiązku posiadania przez rolników numerów paszowych gospodarstwa i warunków jego uzyskania.

Pan Wójt proponował zamieszczenie informacji na ten temat na stronie internetowej naszej gminy.

Radni udzielili jeszcze kilku wyjaśnień na temat procedury załatwiania numeru paszowego gospodarstwa.

Pan Marciniak R. – poinformował, że 10 maja br uczestniczył w posiedzeniu Rady Społecznej ZOZ we Włoszczowie. Dyrektor ZOZ-u przedstawił dwa tematy do przemyślenia, a mianowicie :

- zakup karetki pogotowia. ZOZ wygrał przetarg na świadczenie usług medycznych w dni wolne i święta , w związku z tym , że dysponują wyeksploatowaną już karetką ,  należałoby zakupić nową. ZOZ ma trudną sytuację finansową w związku z czym chce zwrócić się do gmin o wsparcie finansowe na zakup karetki.

Pan Marciniak R. poinformował, że zabrał głos i powiedział, że na Gminę Secemin nie mogą liczyć bo też nie ma środków . Jego głos uzyskał poparcie przedstawicieli innych gmin.

- wyposażenie placówki w nowy sprzęt RTG. Obecny aparat ma 30 lat, był remontowany i na dzień dzisiejszy jest sprawny ale w przyszłości wymaga wymiany. ZOZ ma poważne długi,  bo są oddziały w szpitalu dobrze funkcjonujące , przynoszące dochody i są oddziały nierentowne. Podstawą dobrze funkcjonującego oddziału są dobrzy fachowcy. Nie wiadomo jak ta sprawa dalej będzie się przedstawiać.

Pani Kopanicka T. – podziękowała za dobrą współpracę z Panem Wójtem w kwestii remontu drogi przy PKP . Zwróciła uwagę na duży udział Pana Starosty w realizacji tego zadania.

Pani Sekretarz poinformowała, że Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego przesłał do Urzędu Gminy  do zaopiniowania,  projekt uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego wraz z uzasadnieniem w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Kielcach poprzez likwidację Poradni Logopedycznej i Foniatrycznej w Kielcach przy ul. Artwińskiego 3A.

Zapoznała z treścią tych dokumentów. Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika , że głównym powodem likwidacji w/w poradni jest brak kontraktów z NFOZ na świadczenie usług medycznych przez te poradnie, a tym samym brak źródeł ich finansowania.

Wyjaśniła, że opinię należy przesłać w terminie do 10 czerwca 2011 r. , a brak odpowiedzi w ustalonym terminie będzie traktowany jako opinia pozytywna.

W wyniku dyskusji na ten temat radni wyrazili opinię negatywną w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala Dziecięcego w Kielcach poprzez likwidację Poradni Logopedycznej i Foniatrycznej . Uważają, że likwidacja w/w poradni stworzy dodatkowe utrudnienia dla pacjentów korzystających z tych poradni, bo łatwiej dojechać do Kielc do tych poradni niż może do innego miasta gdzie takie poradnie funkcjonują.

W dalszej części tego punktu Pani Sekretarz poinformowała o możliwości wykonania badań mammograficznych . Firma FAGO , która już w Gminie Secemin wykonywała takie badania , ponownie  wyszła z propozycją wykonania takich badań . Wstępny termin wykonania badań to 8 lipca 2011 roku.

Pani Walasek E. – poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych podjęła decyzję o ufundowaniu nagrody dla najlepszego ucznia. W bieżącym roku nagroda taka przypadłaby uczniowi ze Szkoły Podstawowej w Psarach, który  brał udział w Olimpiadzie Wojewódzkiej z przedmiotów humanistycznych.

Prosiła o wsparcie finansowe z funduszu radnych  w kwocie – 150 zł.

Pani Bartyzel E. – odpowiedziała, że środki te przekaże.

Pan Rajca A. – prosił o interwencję u Starosty lub w Zarządzie Dróg Powiatowych w sprawie wyrwy w drodze powiatowej w Woli Czaryskiej przy posesjach p. Oracza i Wylęgły A. oraz wykonania prac porządkowych po wykonaniu przycinki drzew.

W odpowiedzi na powyższe Pan Wójt zobowiązał się przekazać tę interwencję.

Ad.11.

     W punkcie tym Pani Wiceprzewodnicząca zapoznała z treścią  pism dotyczących :

- wyboru ławników – Rada Gminy dokona wyboru 3 ławników do Sądu Rejonowego we Włoszczowie

- udzielenia wsparcia finansowego na odbudowę wieży kościoła na Świętym Krzyżu

W kwestii udzielenia pomocy finansowej na odbudowę wieży kościoła na Świętym Krzyżu , Pan Wójt wyjaśnił, że samorząd gminy nie ma środków i nie przekaże ale gdyby ktoś chciał to może przekazać pieniądze na w/w cel.

W dalszej części tego punktu Pan Krzyżanowski J. – Kierownik Referatu  ds. Inwestycji, Infrastruktury, Środków Pomocowych i Ochrony  Środowiska, przekazał informacje na temat inwestycji realizowanych w Gminie Secemin:

- kanalizacja – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007 – 2013 gmina realizuje projekt : „Budowa kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Secemin oraz budowa wodociągu w miejscowości Secemin”. Przedmiotem projektu jest budowa kanału sanitarnego grawitacyjno-tłocznego w miejscowości Secemin, Marchocice i Brzozowa o długości 22,57 km. Projekt realizowany jest od miesiąca lipca 2009 r. , a planowane zakończenie w czerwcu 2011 roku. Wykonana została kanalizacja sanitarna w miejscowości Secemin ul. : Kolejowa, Jędrzejowska, Partyzantów, Struga, Piaski oraz w Marchocicach. Dobiegają końca pozostałe prace  przy budowie sieci kanalizacyjnej w miejscowości Secemin ul. Czarnieckiego i Kościuszki oraz w Brzozowie. Całkowita wartość inwestycji wynosi 18 039 238,91 PLN. Dofinansowanie z RPOW na lata 2007 – 2013  wyniesie 10 823 543,34 PLN i stanowi 60% wartości całkowitej projektu. Pozostała kwota zostanie sfinansowana z budżetu gminy tj – 7 215 695,57 PLN. Projekt jest kompatybilny z poprzednio podjętymi działaniami związanymi z realizacją projektu „Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Secemin”.

Budowa kanalizacji zakończona , czeka na odbiór techniczny. W 2008 r. nie dopełniono pewnych zadań , na koszt inwestora należało wykonać badania archeologiczne ponieważ sieć wodociągowa przebiega przy obiektach zabytkowych należy takie badania wykonać, ale ich nie wykonano .

Planowany termin oddania do użytku to czerwiec 2011 r. , pod warunkiem , że będą wykonane w/w  badania archeologiczne , bo bez nich inwestycja nie zostanie oddana do użytku. W kwestii badań archeologicznych podjęte zostały już działania i przeprowadzono rozmowę z Panem Hadamikiem , ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami tj. ok. 20 tys zł. plus koszt koparki

- budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami w miejscowości Secemin II etap i Wałkonowy Dolne.

Inwestycja ta realizowana jest z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 działanie 3.3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej . Obejmuje budowę wodociągu o łącznej długości 9,566 mb oraz 164 przyłączy wodociągowych. Koszt inwestycji to 1 969 867,14 PLN. Dofinansowanie z programu  to 75% kwalifikowanych kosztów całkowitych.

Zakończone zostały prace w miejscowości Wałkonowy Dolne i Secemin ale z uwagi na konieczność wykonania dodatkowej dokumentacji geodezyjnej termin odbioru został przesunięty na 31.08.2011 r.

- 18 .04.2011 r. odbył się przetarg na wykonanie sieci wodociągowej wraz z przyłączami do działek przyległych w miejscowości Brzozowa – Gabrielów. Zadanie obejmuje budowę sieci o długości 2080mb i 50 szt. przyłączy wodociągowych. Inwestycja ta realizowana będzie ze środków własnych gminy. Wykonawcą tego zadania będzie Firma MATMASTER Mateusz Masternak z Kielc. Dzisiaj przekazano wykonawcy plac budowy. Zakończenie inwestycji planowane jest na 31.07.2011 r.

- 21.04.br wystąpiono do Zakładu Energetycznego w Myszkowie o ustalenie warunków przyłączenia do sieci energetycznych budynku Klubu „Zieleń” w Żelisławicach. Warunki te już zakład ustalił i budynek zostanie podłączony.

- równane są drogi wynajętą równiarką.

Pani Turczyn E. – prosiła o naprawę drogi do domków letniskowych w Krzepinie. Droga ta jest w fatalnym stanie i wymaga remontu.

Do  tematów poruszonych przez radnych i sołtysów odniósł się Pan Wójt :

- sprawa postawienia kosza w Psarach przy boisku do piłki plażowej.

Temat ten do rozpoznania i do załatwienia.

- podwyższenie ogrodzenia przy boisku do piłki plażowej, poprzez zamontowanie siatki .

 Siatka z pewnością by się przydała ale należy przyjąć jedną zasadę, potrzeby należy zgłaszać do września lub października kiedy opracowywany jest projekt budżetu. Chciałby więcej pomóc ale brakuje środków w budżecie . Ten wniosek też zostanie załatwiony.

- wykonanie stołu do tenisa stołowego .

 W Seceminie przy szkole jest płyta do tenisa stołowego ale nie było zainteresowania w tym temacie. W związku z czym proponuje wykorzystanie tej płyty .

- utylizacja folii z balotów po sianokiszonkach .

 Podziękował za inicjatywę w tym temacie .

- wywóz odpadów do lasu .

 Temat odbioru odpadów będzie wkrótce zadaniem gminy w związku z nowelizacją ustawy o gospodarce odpadami.. W tym zakresie prowadzone było szkolenie w którym uczestniczył Pan Sadowski Z. – pracownik Urzędu Gminy. Przy okazji spotkania z samorządami szkolnymi uczulał młodzież na  sprawy porządku i czystości.

- informacja dla rolników w sprawie warunków uzyskania numeru paszowego zostanie zamieszczona na stronie internetowej gminy.

- równanie dróg – wyłoniono wykonawcę takich usług i będą wykonywane tego typu prace na drogach wg kolejności zgłoszeń.

- drogę do Marianowa może uda się utwardzić wykorzystując po części  kamień z rozbieranych starych budynków.

- uporządkowanie drogi po przeprowadzonej przycince drzew przy drodze powiatowej – temat ten znany jest Staroście i będą podjęte działania w celu uporządkowania .

- droga do domków letniskowych w Krzepinie będzie naprawiona

- dofinansowanie zakupu karetki dla ZOZ Włoszczowa – temat ten przedstawił Pan Marciniak i popiera jego stanowisko.

- 29.05.11 – termin zorganizowania „Majówki rodzinnej”. Wyjaśnił, że gmina jest współorganizatorem tej imprezy wspólnie z Zespołem Szkół w Seceminie .

Zaprosił wszystkich chętnych do wzięcia udziału.

         Następnie poinformował, że przygotowany został projekt zarządzenia w temacie przyznawania statuetki „Secemiński talent” . Taką statuetkę chciałby wręczać uczniom na zakończenie nauki w gimnazjum za wybitne osiągnięcia. Chce powołać komisję do opiniowania wniosków o przyznanie statuetki wraz z dyplomem. Należałoby śledzić dalszy rozwój nagrodzonych uczniów i  np. po 10 latach zorganizować spotkanie z laureatami aby dowiedzieć się co osiągnęli w karierze zawodowej , społecznej

Poinformował również, że od 4 maja br pracuje w Urzędzie Gminy Pan Józef Bujak na stanowisku inspektora w reperacji infrastruktury i inwestycji.

Pan Bąk Tomasz zgłosił wniosek o zwołanie w dniu dzisiejszym , 30 minut po zakończeniu tej sesji , kolejnej sesji w celu dokonania wyboru Przewodniczącego Rady Gminy.

Pan Marek K. proponował  aby dokonać wyboru przewodniczącego rady na następnej sesji w innym terminie , bo nie jest to prosta sprawa i wymaga przemyślenia.

Następnie Pani Wiceprzewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Pana Bąka Tomasza.

Za zwołaniem sesji w dniu dzisiejszym w celu wyboru Przewodniczącego Rady Gminy głosowało 10 radnych więc wniosek został przyjęty.

Ad.12.

         Wyjazd uczestników sesji w teren w celu zapoznania się ze stanem nawierzchni dróg gminnych  odbył się przed rozpoczęcie sesji .

Uczestnicy sesji ponadto zapoznali się z funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej w Drużykowie  oraz rozeznali lokalizację i warunki przekazania nieruchomości wraz z budynkiem zlikwidowanej szkoły w Woli Czaryskiej na cele domu pomocy społecznej.

Ad.13.

         W punkcie tym Pani Wiceprzewodnicząca stwierdziła , że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym uważa VII sesję Rady Gminy Secemin za zamkniętą.

Na tym protokół zakończono.

Protokółowała                                                             Przewodniczący