$app = JFactory::getApplication(); $nazwa_witryny = $app->getCfg('sitename');

Wiadomość

PROTOKÓŁ nr III/10 z sesji Rady Gminy

 

 

P R O T O K Ó Ł   Nr III/10

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 30 grudnia 2010 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 11.00 do 14.50.

Sesji przewodniczył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli : Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pani Barbara

Jarczyńska – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy , Pani Mirosława Wasik – Z-ca  Skarbnika Gminy, Pani Ewa Klimas – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, sołtysi z terenu gminy wg załączonej listy obecności oraz radni Rady Gminy Secemin wg załączonej listy obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 15

Porządek obrad sesji :

    1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności .

    2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

    3. Przyjęcie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2011 rok.

    4. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami.

    5. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2011.

    6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w przedstawicielstwie Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej.

    7. Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta Gminy.

    8. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2010 rok.

    9. Wnioski i zapytania radnych.

    10. Zamknięcie obrad III sesji Rady Gminy.

 

Streszczenie przebiegu obrad sesji :

Ad. 1.

     Sesję otworzył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy.

Powitał serdecznie przedstawicieli Urzędu Gminy, sołtysów i radnych. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na dzisiejszej sesji obecnych jest 15 radnych  i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący przedstawił porządek obrad .

Pani Sekretarz Gminy w imieniu Wójta Gminyktóry przybędzie na sesję z Panią Skarbnik  trochę  później, bo pojechał do Kielc w ważnych sprawach służbowych,   zgłosiła wniosek o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami.

Następnie Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Panią Sekretarz.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem wniosku było – 15 , głosów  „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

W wyniku głosowania jednogłośnie wprowadzona została zmiana do porządku obrad i punkt zgłoszony przez Panią Sekretarz został włączony do porządku obrad.

     W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący  nawiązał do wycofanego z porządku obrad poprzedniej sesji punktu , dotyczącego zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.  W tej sprawie wpłynęło w październiku do Urzędu Gminy pismo lecz nie zostało rozpatrzone. W dniu sesji dowiedział się od Pana Dominika – przedstawiciela Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji  , że termin zatwierdzenia stawek przez Radę Gminy już minął i stawki za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki są już ustalone przez WZWiK. Nie wie dlaczego tak się stało. Stawki ustalane są na rok , więc należy temat ten mieć na uwadze w przyszłym roku.

Pan Marciniak R. – powiedział , że nie zadowala go wypowiedź Pana Przewodniczącego., bo ktoś ten temat zawalił,  więc trzeba wiedzieć kto zawinił.

Następnie odniósł się do tematu związanego z  eksploatacją sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez WZWiK. Przypomniał , że  na wcześniejszych sesjach Rady Gminy poprzedni Pan Wójt informował, że  z wyliczeń WZWiK wynikało iż Gmina Secemin jest na minusie i należy wpłacić dodatkowo 20 tys zł aby pokryć koszty związane z eksploatacją sieci na terenie Gminy. Jeżeli te środki nie wpłyną , to Zakład rozważa możliwość wycofania się z dzierżawy tych urządzeń. Pan Wójt powiedział także , że do końca roku mamy czas do podjęcia decyzji w tym temacie  i może wyszukania kogoś innego do obsługi tych urządzeń.

Pan Marciniak R. pytał czy były poczynione starania o wyszukanie operatora, a jeżeli tak , to jakie są ustalenia . Prosił też o szczegółowe wyjaśnienie , kto zawalił tę sprawę. Podkreślił, że aż wrze w całym Seceminie , że na początek kadencji nowa rada zafundowała mieszkańcom taki prezent, bo  cena wody znacznie wzrosła.

Pan Marek K. – powiedział, że nie zdziwił się , że zdjęto ten punkt z porządku obrad sesji , ponieważ poczytał na ten temat  i przypuszczał , że termin załatwienia tej sprawy już minął . Uważa, że jest to temat do omówienia na następnej sesji , bo opłaty dotyczą kieszeni wszystkich mieszkańców gminy..

Pan Wasik B. – poinformował , że mówiono mu , że do końca roku można podejmować uchwały w sprawie ceny wody . Na jednej z sesji poprzedniej kadencji rzeczywiście była mowa o zmianie operatora do eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej ale nie wie czy były poczynione starania. Rozmawiał na ten temat z Wójtem , który mówił , że sprawa jest jeszcze do załatwienia,  ale  poprzedni Wójt szybko opuścił poprzednią sesję i nie wyjaśnił tego tematu.

Innych głosów w tym punkcie nie było.


Ad.2.

     Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.


Ad.3.

     W punkcie tym pani Barbara Jarczyńska  przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego na 2011 rok. Obowiązek podjęcia tej uchwały wynika z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

Następnie przystąpiono do dyskusji :

Pani Musiał A. – sołtys z Brzozowy przypomniała o pismach złożonych przez Stowarzyszenie  z Brzozowy , o dotacje na zorganizowanie placu zabaw dla dzieci. W tym temacie złożyła wniosek do ŚBRR  o dofinansowanie tego zadania. Po kilku poprawkach wniosek został zaakceptowany ale Stowarzyszenie nie ma nadal środków jako udział własny na realizację tego zadania.

Uważa, że przedstawiony przez Panią Sekretarz program współpracy jest taki sam jak w ubiegłym roku , więc nie ma w nim nic . Dla niej program ten jest tylko zbiorem przepisów . Stowarzyszenie nie ma żadnej pomocy ze strony Urzędu Gminy , ani finansowej , ani informatycznej. Późno otrzymała Program współpracy z organizacjami pozarządowymi , a jako stowarzyszenie powinna taki program posiadać .Podkreśliła , że nie otrzymała z Urzędu Gminy odpowiedzi na złożone pismo w sprawie przyznania dotacji.

Pani Sekretarz Gminy – stwierdziła, że Pani Musiał  nie może mówić że nie ma żadnej współpracy z Urzędem Gminy  ponieważ, kiedy zwróciła się do niej o pomoc , to w miarę możliwości podjęła interwencję i pomogła jej . O przyznaniu środków decyduje Pani Skarbnik i u niej są pisma p. Musiał.

Pani Musiał A. – powiedziała, że nikt z Urzędu Gminy jej nie zapytał jak sobie radzi , nie było ze strony Urzędu Gminy żadnego zainteresowania w sprawie wypełniania wniosku o środki i zaoferowania pomocy.  Musiała sobie z tym problemem poradzić sama wykorzystując własny sprzęt komputerowy. Kiedy zwróciła się o wydrukowanie wniosku , bo wystąpiły jakieś problemy z którymi nie mogła sobie poradzić korzystając z własnego prywatnego komputera  ,nie miał jej kto pomóc w Urzędzie Gminy , była u p. Dominika ale nie mógł poprawić wniosku, więc pojechała do Włoszczowy i tam chętnie informatyk jej pomógł i w terminie doręczyła wniosek do Kielc.

Pani Jarczyńska – wyjaśniła , że w tym dniu kiedy Pani Musiał zwróciła się o pomoc, Pan Duś – informatyk w Urzędzie Gminy zabrał drukarki aby przygotować je do funkcjonowania w lokalu wyborczym ponieważ był to czas przed terminem wyborów i nie mógł zrobić tego o co prosiła Pani Musiał.

Pani Musiał A. -  zwróciła uwagę , że miała w ubr dostać z budżetu gminy 3 tys. zł na zapłatę opracowanego projektu placu zabaw i nie otrzymała tych środków.

Pani Sekretarz wyjaśniła , że w projekcie budżetu gminy na 2011 rok zaplanowano 53 tys. zł na realizację zadań z zakresu ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

Pani Wasik M. – przypomniała, że w projekcie budżetu na 2011 r. ujęto dotację dla Stowarzyszenia z Brzozowy i Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach opiniując projekt budżetu zakwestionowała ten zapis, uzasadniając , że dotacja może być udzielona ale dopiero po ogłoszeniu konkursu na wykonanie zadania. Zwróciła uwagę , że budżet ma być uchwalony do końca stycznia br i można jeszcze wprowadzić zmiany. Ponadto zmiany mogą być dokonywane w budżecie gminy w trakcie roku budżetowego.

Pan Marek K. – pytał czy w 100% wyczerpano środki zaplanowane dla stowarzyszeń.

Pani Wasik M. – odpowiedziała, że tak . Natomiast jeżeli będą zakładane stowarzyszenia w ciągu roku , to w trakcie roku budżetowego mogą być wprowadzane do budżetu zmiany.

Pan Bartyzel J. – poinformował , że z powodu braku środków finansowych Klub Sportowy „ZIELEŃ”  musiał wycofać drużynę z rozgrywek. Uważa, że 30 tys. zł to za mała kwota na działalność Klubu.  Stowarzyszenie „ZIELEŃ” utworzyło 3 drużyny  . Uważa, że Stowarzyszenie powinno mieć zapewnione środki na działalność oraz telefon czy komputer w Urzędzie Gminy powinny być udostępnione. Podkreślał, że stowarzyszenie to społeczna praca wielu osób. Apelował o zwiększenie środków w budżecie gminy na stowarzyszenia , aby Klub Sportowy „Zieleń” mógł normalnie funkcjonować .

Dał pod rozwagę , co będzie w przypadku powstania w trakcie roku nowego stowarzyszenia.

Pan Marek K. – proponował aby stowarzyszenia złożyły zapotrzebowania na środki – minimum jakie by ich satysfakcjonowało , a Rada Gminy przy uchwalaniu budżetu rozezna możliwości i zabezpieczy środki w budżecie .

Pan Marciniak R. – proponował zawiesić dyskusję w tym temacie do czasu przybycia na sesję Pana Wójta i Pani Skarbnik, bo tu idzie o pieniądze, a radni sami nie mogą nic w tym temacie zrobić.

Pan Wasik B. – też uważa, że materiały biurowe oraz informatyk powinny być dostępne dla Stowarzyszeń.

Następnie pytał czy są jakieś zastrzeżenia do przedstawionego przez Panią Sekretarz  projektu Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2011 roku.

Uwag do projektu programu współpracy nie zgłaszano.

Następnie Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2011 rok.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/7/10 w sprawie przyjęcia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi na 2011 rok. została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.4.

     W punkcie tym Pani Sekretarz Gminy omówiła szczegółowo projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami.

Wyjaśniła, że podjęcie tej uchwały umożliwi przeprowadzanie konsultacji z organizacjami pozarządowymi w zakresie konsultowania projektów uchwał prawa miejscowego wynikających z realizacji zadań gminy wynikających z ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Zaznaczyła, że jest to temat przyszłościowy , ale w przypadku zaistnienia potrzeby przeprowadzenia konsultacji aktów prawa miejscowego uchwała taka będzie.

     Następnie Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/8/10 w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów prawa miejscowego z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.5.

     W punkcie tym Pani Ewa Klimas – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  omówiła Gminny Program Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 rok. Szczególną uwagę zwróciła na preliminarz wydatków z którego będzie ten program realizowany. Zaznaczyła , że wysokość środków może ulec jeszcze zmianie ponieważ projekt wydatków przygotowywany był w listopadzie i na dzień dzisiejszy stan środków może się jeszcze zmienić. Zaznaczyła , że obowiązek podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie wynika z ustaw szczególnych tj. ustawy o wychowaniu w trzeźwości, ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii i ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, które zobowiązują rady gmin do podejmowania co roku uchwał w tym temacie.

Do przesłanego radnym projektu  Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na 2011 rok nie zgłaszano uwag.

Następnie Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie

przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2011.

Uwag do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/9/10 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2011 została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.6.

     W punkcie tym Pan Przewodniczący Rady poinformował , że ze Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej wpłynęło do Rady Gminy pismo o aktualizację przedstawicieli Gminy Secemin w tym Związku,  w związku z przeprowadzonymi wyborami samorządowymi.

Przypomniał, że w skład tego związku wchodzą wszystkie gminy z powiatu włoszczowskiego. Przyjęty jest Statut tego związku i ustalona liczba przedstawicieli poszczególnych gmin. Gminę Secemin reprezentuje Wójt Gminy oraz dwóch przedstawicieli wskazanych przez Radę Gminy.

Do tej pory byli to : Wójt Gminy ,Pan Leszek Młodożeniec i Pan Bogdan Wasik.

W związku z powyższym aby wskazać aktualnych przedstawicieli prosił o zgłoszenie  dwóch kandydatów :

Zgłoszeni kandydaci to :

- Pan Marek Krzysztof

- Pan Marciniak Roman


Obaj kandydaci wyrazili zgodę na reprezentowanie Gminy Secemin w Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej.

     Następnie Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w przedstawicielstwie Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie projekt tej uchwały poddany został pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/10/10 w sprawie zmian w przedstawicielstwie Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.7.

     W punkcie tym Pani Barbara Jarczyńska – Sekretarz Gminy poinformowała, że Pan Lech Prymas zam. Żelisławiczki 50 , przesłał do Samorządowego Kolegium Odwoławczego zażalenie . SKO uznało , że zarzuty postawione w piśmie nie należą do ich kompetencji więc przekazali pismo Pana Prymasa L. uznając je jako skargę na działalność Wójta do załatwienia wg właściwości przez Radę Gminy jako organ właściwy do rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy.

Na podstawie wyjaśnień pracowników referatu podatkowego w tej sprawie ustalono, że Pan ten wspólnie z żoną posiada gospodarstwo rolne i oboje wpłacili raty podatku , stąd powstała nadpłata w kwocie 85 zł., żeby zwrócić tę kwotę wpłacający  powinni wystąpić o zwrot,  ale tego nie uczynili.

Pan Prymas L. zwrócił się o umorzenie należnego podatku, uzasadniając podanie tym , że padła mu krowa,  ale otrzymał decyzję odmowną ponieważ nie występowały u niego zaległości podatkowe. Można przypuszczać , że z tego powodu prawdopodobnie napisał to pismo do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Po przeanalizowaniu zarzutów podniesionych w  skardze Pana Prymasa uważa, że skarga jest bezzasadna.

Następnie Pan Przewodniczący pytał czy coś w tym temacie mają do powiedzenia osoby z Żelisławiczek i Żelisławic obecne na sesji , które znają Pana Prymasa .

Radni i sołtysi z w/w miejscowości nie chcieli w tym temacie wypowiadać się.

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił treść skargi Pana Prymasa L. która przesłana była wraz z pismem SKO w Kielcach do radnych . Poinformował, że Rada rozstrzyga skargę w formie uchwały uznając skargę za zasadną bądź nie.

Pan Marek K. – zwrócił się z pytaniem czy wydana była Panu Prymasowi decyzja  w tym temacie.

Odpowiadając na zadane pytanie Pani Skarbnik wyjaśniła, że była wydana Panu Prymasowi decyzja odmowna ,  ponieważ nie można było umorzyć Panu Prymasowi podatku bo nie miał zaległości .

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił uzasadnienie do skargi przygotowane przez Panią radcę prawną zatrudnioną w Urzędzie Gminy,  w oparciu o analizę dokumentów dotyczących postawionych zarzutów w skardze, z którego wynika , że skarga złożona przez Pana Prymasa jest bezzasadna.

Pan Krzyżanowski K. proponował aby przedmiotową skargę uznać za bezzasadną i taką odpowiedź dać Panu Prymasowi. Inni radni też byli tego zdania.

Wobec powyższego Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy wraz z uzasadnieniem  z którego wynika , że  skarga jest bezzasadna.

Do projektu uchwały ani jej uzasadnienia radni nie wnieśli uwag.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.  Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/ 11/10 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.8.

         W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok . Zmiana dotyczy przeniesień wydatków budżetu gminy na 2010 r. w ramach działów , rozdziałów i paragrafów budżetowych. Ponadto wprowadza się zmianę w załączniku Nr 3 do uchwały Rady Gminy Nr XXXIV/170/10 z dnia 28.10.2010 r. pod nazwą „Zadania inwestycyjne roczne w 2010 r.”

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania w sprawie projektu tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych.  Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0 , głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr III/12/10 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 r. została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.9

         W punkcie tym poruszono następujące tematy :

Pan Wójt – udzielił informacji na temat zimowego utrzymania dróg. W bieżącym roku drogi gminne odśnieżał samochód OSP w Bichniowie , który ma zamontowany pług. Z różnych przyczyn zmieniali się kierowcy tego samochodu. Samochód często ulegał awariom , obecnie też jest w remoncie. Sprawdzono koszty eksploatacji tego samochodu i okazało się , że są wyższe niż koszty zamówionej usługi .

W związku z powyższym przeprowadzono procedurę przetargową – zapytanie o cenę  usług związanych z odśnieżaniem.

Wpłynęły 4 oferty . Najkorzystniejsza okazała się oferta firmy ze Szczekocin – Mróz Ryszard  i zdecydowano aby z tym Panem zawrzeć umowę na usługi w zakresie odśnieżania. Dzisiaj ma być podpisana umowa. Jest również podpisana umowa z Panem Piekarskim T. na doraźne usługi związane z odśnieżaniem, bo w okresie intensywnych opadów 1 samochód do odśnieżania nie zaspokoi potrzeb gminy.

Pan Marciniak R. – zwrócił uwagę , że często w okresie intensywnych opadów śniegu  w Starzynach  droga jest nieprzejezdna  w związku z czym , czy samochód ze Szczekocin przyjedzie w porę na teren naszej gminy. Uważa, że należy w tej kwestii zabezpieczyć się w zawieranej umowie z tym Panem.

Pan Wójt wyjaśnił, że ten Pan złożył ofertę , że jeden z jego sprzętów mógłby stać np. w Kuczkowie . Zobowiązał się , że na swój koszt będzie dojeżdżał do granicy gminy.

Pan Bartyzel J. – zwrócił uwagę , że samochód „Kamaz” nie wjedzie w wąską drogę , a takich na terenie gminy mamy sporo,  więc może należałoby jeszcze mieć kogoś do odśnieżania wąskich dróg.

Pan Wójt powiedział, że jeżeli będzie taka potrzeba to dodatkowo będzie wykorzystany do odśnieżania samochód strażacki z Bichniowa.

Kolejny temat poruszony przez Pana Wójta dotyczył Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej . Poinformował, że uruchomiono konsultacje co do dalszego losu tej szkoły. Obecnie jest to szkoła 6-cio klasowa .Z terenu naszej gminy uczęszcza do tej szkoły 24 uczniów, w tym 5 z  „zerówki” i młodszych.  Nauczanie odbywa się w klasach łączonych. Wszyscy absolwenci tej szkoły chodzą do Gimnazjum w Radkowie. Z Gminy Secemin jest to 18 uczniów. Zapoznał z liczbą uczniów w poszczególnych klasach i liczbą nauczycieli tam zatrudnionych. Jego zdaniem nie ma dalszych szans aby funkcjonowała ta placówka jako szkoła publiczna ze względu na małą liczbę dzieci i duże koszty. Gmina dopłaca do tej placówki ponad otrzymaną subwencję 250 tys. zł rocznie

W tej sytuacji są dwa rozwiązania :

- utworzenie szkoły niepublicznej i użyczenie budynku stowarzyszeniu,  które założy szkołę,  wówczas nauczyciele tam zatrudnieni nie podlegają ustawie „Karta nauczyciela”

- likwidacja tej placówki.

Wójt z Radkowa wyraził opinię , że jest zainteresowany przejęciem dzieci z terenu swojej gminy.

Pan Wójt zaznaczył, że koszty utrzymania placówek oświatowych w naszej gminie kształtują się w kwocie ok. 5,6 mln zł  , a subwencja oświatowa wynosi ok. 3 ,6 mln zł

Wobec takiej sytuacji należy uruchomić procedurę likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej i do końca lutego podjąć stosowną w tym temacie uchwałę.

- Kolejna sprawa poruszona przez Pana Wójta dotyczyła I etapu budowy sieci wodociągowej  w Seceminie. Poinformował , że w tym temacie odbyły się dwie narady.  Problem dotyczy zadania inwestycyjnego związanego z wymianą starej sieci wodociągowej. Przed rozpoczęciem inwestycji przygotowano stosowne dokumenty do zaopiniowania przez ZUD z zaznaczonym na mapach przebiegiem wodociągu , natomiast do tego samego zadania w wydziale budownictwa przedstawiono do zatwierdzenia inną mapę i uzyskano pozwolenie  na budowę sieci. Przy finalizowaniu sprawy okazało się , że dokumentacja powykonawcza jest niezgodna  z dokumentacją przedstawioną na ZUD-zie

Wystąpiono z pismem do Inspektora Nadzoru Budowlanego z prośbą o uznanie zaistniałych zmian  za nieistotne ,  ale  ten nie wyraził na to zgody gdyż odstępstwa od planu były większe niż dopuszczają przepisy.

Następnie odbyto kolejną naradę z udziałem przedstawicieli z Wydziału Geodezji i nadzoru budowlanego i po kolejnej analizie  dokumentów również nie wyrażono zgody na uznanie, za mało istotne, zaistniałe zmiany. Aby doprowadzić do końca rozpoczętą inwestycję uzgodniono na naradzie z wykonawcą, projektantem, inspektorem nadzoru i inwestorem , że   :

- gmina zleci opracowanie map do celów projektowych na odcinki , które zostały wykonane odmiennie od dokumentacji projektowej na które zostało wydane pozwolenie na budowę

- projektant wykona projekt zamienny zakładający przebieg sieci zgodnej z jej wykonaniem i uzgodnienia w WZUD Włoszczowa. Projekt zostanie przedłożony na ZUD w terminie 7 dni od dnia przekazania map do celów projektowych.

- po uzyskaniu nowej decyzji  o zmianie pozwolenia na budowę wykonawca HYDR-MONTEX Częstochowa sporządzi  inwentaryzację geodezyjno-powykonawczą zgodną z projektem zamiennym.

         Wczoraj odbyło się spotkanie z udziałem projektanta tego zadania tj. EKOKLIMA z Suwałk. Nie sprawdzono jakie dokumenty były w ZUD , a jakie w budownictwie. Temat ten wyszedł dopiero przy finalizowaniu zadania. W trakcie realizacji zadania wynikły również pewne sytuacje , gdzie należało zmienić lokalizację , najlepiej taką sprawę byłoby skierować do prokuratury ale czy nam się to opłaci. Są wyznaczone terminy oddania inwestycji do użytkowania i osiągnięcia efektu ekologicznego, a sprawa mogłaby się przeciągać o wiele miesięcy.  Zadanie jest realizowane przy dofinansowaniu środków unijnych, należy więc go sfinalizować .

         Pan Wójt poinformował także , że w Seceminie jest zagmatwana sieć wodociągowa . Na etapie projektowania wodociągu nie wszyscy właściciele nieruchomości wyrazili zgodę na wykonanie przyłącza ale później w trakcie realizacji zadania , zgłaszali się do Wójta i prosili o podłączenie posesji do wodociągu. Wójt wyrażał na to zgodę . Obecnie jest 9 takich przyłączy wykonanych poza ujętymi w projekcie, których koszt w większości obciąża gminę

Obecnie druga firma realizuje II etap budowy wodociągu i sytuacja powyższa się powtarza. Na przykład w Wałkonowach też prawdopodobnie trzeba nowe mapy , bo są zmiany .Powyższe zmiany i uzupełnienia spowodują dodatkowe koszty dla gminy

Zaistniały problem należy rozwiązać aby nasi mieszkańcy nie byli odcięci od dostaw  wody.

Na zakończenie Pan Wójt zapytał czy są w tym temacie jakieś pytania.

Pan Marek K. zapytał czy są już policzone koszty tego zadania.

Odnosząc się do powyższego pytania Pan Wójt wyjaśnił, że na obecną chwilę nie wie jakie będą ogólne koszty tego zadania . Obecnie jest 9 dodatkowych przyłączy ale może na koniec okazać się ich nie wiadomo ile.

Innych pytań nie zgłaszano.

         Następny temat poruszony przez Pana Wójta dotyczył organizacji imprezy „Sylwester pod gwiazdami” związanej z powitaniem Nowego Roku 2011 . Po spotkaniu z radnymi z Secemina uzgodniono aby zorganizować taką imprezę w parku w Seceminie  od godz. 23 00 do 1 00. Zapraszał mieszkańców  do licznego udziału w spotkaniu noworocznym. Poinformował, że radni są chętni aby z własnych środków zakupić szampany , a Proboszcz z Secemina zafundował fajerwerki.

Pan Marciniak R. – powiedział , że planuje się powrót do wcześniejszych tradycji organizowania „sylwestra” . W tym roku ze względu na krótki czas nie udało się organizacyjnie  lepiej tej imprezy przygotować. Chce reaktywować zwyczaj organizowanych sylwestrów w rynku w Seceminie dawniej . Ze środków budżetu gminy będą zakupione słodycze . Chcemy poczęstować przybyłych mieszkańców lampką szampana , którą ufundowali radni Gminy Secemin,  będzie ognisko –drewno podarował nowy Starosta Pan Zbigniew Matyśkiewicz. Organizatorem tej imprezy jest Wójt i Rada Gminy. Prosił , jeżeli ktoś z radnych chciałby się włączyć w organizację to mile to będzie widziane.

Pan Krzyżanowski K. – powiedział. Że chce powrócić do tematu z poprzedniej sesji dotyczącego powołania doraźnej komisji ds budowy wodociągu i kanalizacji.. Przypomniał, że stałe komisje powołane przez Radę Gminy muszą do końca stycznia opracować plany pracy. Jeżeli nie zostanie powołana na dzisiejszej sesji ta komisja doraźna to sprawy budowy wodociągu i kanalizacji przejmie Komisja Rewizyjna.

Pan Marek K. – pytał czy budowa wodociągu w Kuczkowie  , Psarach i innych miejscowościach została zamknięta , bo może pod względem formalnym jest też taka sama sprawa jak w Seceminie.

Pan Wójt – powiedział, że domyśla się , że uzyskano pozwolenie na użytkowanie skoro sieć jest użytkowana , natomiast w Seceminie nie można uzyskać takiego pozwolenia.

Pan Sobala S. – poinformował, że na tablicy ogłoszeń wywiesił ogłoszenie dotyczące ceny wody . Mieszkańcy są zdziwieni tak wysoką ceną za wodę. Jeżeli będą takie wysokie ceny to ludzie nie będą korzystać z wodociągu. Pytał gdzie było pismo z zakładu wodociągów w sprawie cen wody i kto go przetrzymał.

Pan Wasik B. – poprosił o przegłosowanie kwestii powołania doraźnej komisji ds. budowy wodociągu i kanalizacji.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, głosów „za” powołaniem takiej komisji było – 11, głosów „przeciw” było – 1, głosów  „wstrzymujących się” było – 3

 Następnie poinformował , że większość radnych opowiedziała się za powołaniem takiej komisji. Teraz należy określić zakres i termin działania tej komisji.

Otworzył dyskusję w tym temacie :

Pan Krzyżanowski K powiedział , że  temat budowy wodociągu dot. Secemina i Wałkonów.

Następnie zgłaszano kandydatury do składu komisji doraźnej ds. inwestycji wodociągowo – kanalizacyjnych.

Pan Krzyżanowski Krzysztof – wyraził zgodę na kandydowanie

Pan Stępniak Jerzy – nie wyraził zgody

Pani Bartyzel Ewa – wyraziła zgodę

Pan Leśniak Marian – wyraził zgodę

Pan Wasik Bogdan – wyraził zgodę

Pan Bąk Tomasz – wyraził zgodę

Pan Marek K.  wnioskował o zamknięcie listy .

W dalszej części tego punktu przystąpiono do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji ds. inwestycji wodociągowo  - kanalizacyjnych.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” było – 12, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 3.

Uchwała Nr III/13/10 w sprawie powołania doraźnej Komisji ds. inwestycji wodociągowo  - kanalizacyjnych została przyjęta większością głosów w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Wcisło B. – przypomniał, że do tej pory temat wodociągu był rozpatrywany przez Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska, co teraz ta komisja ma robić i czy  ma uwzględnić w planie pracy nadzór nad budową wodociągu i kanalizacji.

Pan Marek – powiedział, że powołana komisja będzie  miała  za zadanie sprawdzenie powstania pewnych zajść i sytuacji , tak rozumie cel działania tej komisji.

Pan Wasik B. zaproponował aby przewodniczącym powołanej komisji został Pan Krzyżanowski Krzysztof.

Pan Bartyzel J. -  pytał , czy coś wiadomo na temat wymiany oświetlenia ulicznego. Do końca kwietnia miało być wymienionych ok. 300 żarówek. . Ma na uwadze miejscowość Miny. Są tam 4 słupy które należy tak zlokalizować aby oświetlały drogę , a nie prywatne posesje. Zaznacza, że zależy mu na tym aby wcześniej była informacja , kiedy będą takie prace wykonywane i aby dopilnować tego, ponadto trzeba zamontować większe wysięgniki niż dotychczasowe, na odcinku ok. 300 metrów nie ma wcale oświetlenia. Pytał jaki jest plan tych prac.

Pani Walasek E. – pytała czy jest w planach gminy organizacja świetlic socjalnych w miejscowościach gminy np. w Kuczkowie. Podkreśliła, że jest wiele rodzin patologicznych i taka świetlica jest potrzebna. Zwróciła uwagę , że młodzi ludzie integrują się ze starszymi , piją i potem są włamania i inne wykroczenia. Uczestniczyła już w 2 pogrzebach uczniów którzy zmarli z przedawkowania. Prosiła aby wójt wypowiedział się w tym temacie.

Pan Wójt – odniósł się do tematu poruszonego przez Pana Bartyzel J. dot. modernizacji oświetlenia ulicznego. Wyjaśnił, że odpowie na następnej sesji po konsultacji z Panią Zalas S. bo nie zna bliżej tego tematu .

W kwestii organizacji świetlic socjalnych. Wyjaśnił, że na terenie Gminy Secemin funkcjonuje tylko jedna taka świetlica w Seceminie i finansowana jest z funduszu GKRPA.

W ubiegłym roku funkcjonowała taka świetlica w Kuczkowie ale było to zadanie realizowane z Programu Integracji Społecznej i miało określony termin działania. Poza tym nie wie czy  z budżetu gmin finansowane jest funkcjonowanie takich świetlic . W projekcie budżetu naszej gminy nie ma środków na ten cel. Niemniej jednak jest to temat do rozważenia.

Pani Walasek E. - nie wie czyja to wina , że nie ma świetlic na wsiach. Jeżeli  nie będzie świetlic to,  gdzie młodzież ma się spotkać

Pan Wójt – zwrócił uwagę , że świetlice na wsiach mogą funkcjonować w ramach działalności Stowarzyszeń , ale jest to organizacyjnie trudny temat ale skoro w Marchocicach się udało to inni też mogą podążać tym śladem. Stowarzyszenie może składać wnioski o dofinansowanie na utworzenie świetlicy, czy adaptację pomieszczeń ale musi prowadzić wówczas księgowość aby wszystkie finanse rozliczyć.

Pan Krzyżanowski K. poinformował, że w gminie Kluczewsko funkcjonują takie świetlice utworzone przez Stowarzyszenia na bazie Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania.

Pani Musiał A. – poinformowała o możliwościach pozyskania przez stowarzyszenia środków finansowych na realizację zadań . Ma dokumenty z tworzenia stowarzyszenia i chętnie służy pomocą w tym temacie.

Pan Stępniak H. – prosił aby Pani Skarbnik na następnej sesji przedstawiła informację o wysokości środków jakimi poszczególne sołectwa mogłyby dysponować w ramach funduszu sołeckiego.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że byłaby to kwota ogółem około 200 tys. zł ale nie wie skąd taką kwotę wziąć bo budżet jest bardzo napięty.

         W dalszej tego punktu Pan Przewodniczący powrócił do wniosku zgłoszonego przez Pana Marka K. dot. zgłoszenia do budżetu gminy przez stowarzyszenia minimum potrzeb .

Pani Sztuka T. – poinformowała, że projekt budżetu został opracowany i przyjęty Zarządzeniem Wójta , przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach do zaopiniowania oraz radnym. Na bazie projektu należy pracować do czasu uchwalenia budżetu . W styczniu muszą się odbyć posiedzenia komisji Rady Gminy opiniujące budżet. Poszczególne komisje wydadzą swoje opinie o budżecie i na podstawie ich opinii Wójt wydaje opinię w zakresie proponowanych do budżetu zmian. Na obecnym etapie budżetu brakuje ok. 1 mln zł . Wydatki inwestycyjne muszą się zwiększyć , a nie można zaciągać kredytu na wydatki bieżące . Przypomniała, że we wrześniu była podejmowana uchwała dot. procedury uchwalania budżetu i w niej były określone terminy składania wniosków  do budżetu. Tak więc wnioski składane teraz są bezzasadne i nie będą rozpatrywane, bo wnioski składane były do projektu budżetu.

Pan Marciniak R. – przypomniał, że na początku dzisiejszej sesji była propozycja aby na następnej sesji wyjaśnić wszelkie zawirowania i kto zawinił w sprawie taryf za wodę i odprowadzane ścieki.

Zwrócił się także o wyjaśnienie zapisu „ Ustala się stawkę opłaty za przyłączenie do urządzeń  wodociągowych lub kanalizacyjnych w wysokości – 80,00 zł/szt” w projekcie przesłanej uchwały Rady Gminy dot,. zatwierdzenia stawek ceny wody i ścieków przesłanej radnym na poprzednią sesję. Każdy miał mieć doprowadzenie do budynku więc za co ta zapłata.

Pan Wójt – poinformował, że w poprzedniej sesji ten temat był ujęty w porządku obrad , ale został usunięty. Gdyby nawet była ta uchwała podjęta , to byłaby z mocy ustaw nieważna , bo upłynął ustawowy termin do  zatwierdzenia stawek przedłożonych przez zakład wodociągów i kanalizacji we Włoszczowie. Poinformował również , że rozmawiał z kierownikiem zakładu wodociągów i uzyskał wyjaśnienie , iż analizowane były koszty eksploatacji sieci wodociągowej  w gminie Secemin . Okazało się , że było dużo awarii i to powiększało koszty. Wpływy z opłat nie pokrywają wydatków. Zabrakło ok. 20 tys. zł.  Na dzień dzisiejszy nie są zainteresowani obsługą sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w naszej gminie. Pan Wójt uważa, że do czasu zakończenia prac inwestycyjnych wskazane jest aby WZWiK eksploatował tę sieć , ponieważ Gmina nie ma sprzętu i nie jest przygotowana do eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we własnym zakresie. Inne gminy rozwiązują tego rodzaju problem poprzez organizowanie przetargów na obsługę sieci wodociągowych. WZWiK ma bazę i są właściwą firmą obsługującą sieć , szybko usuwają awarie.

W dalszej części tego punktu Pani Danuta Stępniak Kierownik Referatu w tut. Urzędzie Gminy udzieliła wyjaśnień na pytanie zadane przez Pana Marciniaka R. w kwestii opłaty za wykonanie przyłącza do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej w kwocie – 80 zł .

Powiedziała, że opłata ta wynika z zapisu w Regulaminie dostarczania wody uchwalonym przez Radę Gminy. Opłata ta wnoszona jest za każde nowe przyłącze, osoby które miały wykonane przyłącze nie wnoszą tej opłaty.

Innych pytań do Pani Stępniak nie zgłaszano.

W dalszej części tego punktu Pan Krzyżanowski K. – zaproponował zorganizowanie turnieju tenisowego w Seceminie dla chętnych z poszczególnych sołectw. Jeżeli sołtysi by widzieli taką potrzebę to prosił o zgłaszanie przedstawicieli. Będą to zawody drużynowe , cykl ten będzie można powtórzyć np. organizując mecze piłki nożnej. Sołtysi będą mogli pomóc w organizacji takich rozgrywek..

Pani Sztuka T. – zwróciła się do Pana Wójta , że należy wskazać osobę odpowiedzialną , która zajmie się wnioskami stowarzyszeń o dofinansowanie . Uważa, że sprawę dotyczącą złożonego przez Panią Musiał A. wniosku o dofinansowanie zadania – organizacja placu zabaw- realizowanego przez Stowarzyszenie z Brzozowy trzeba doprowadzić do końca.

 Należy także załatwić sprawę związaną z budową sieci wodociągowej.

Pan Marek K. – powiedział, że cieszy uporządkowanie stadionu w Seceminie . Chce się jednak dowiedzieć , kto nadzoruje to boisko , czy prace wykonane są ze środków gminy i czy teren ten jest własnością gminy. Nie chce aby teren ten wrócił do stanu w jakim był przed dożynkami. Chce aby służył temu , czemu ma służyć.

Pan Marciniak R. – nawiązał do zdarzeń jakie miały miejsce na I sesji rady gminy. podczas prezentacji kandydatów na przewodniczącego rady gminy . Przypomniał, że Pan Wasik B. sam się zarekomendował i dotknęło go to , że powiedział iż nie chciał tydzień temu kandydować ale w trakcie kampanii wyborczej brutalnie był traktowany i tę wypowiedź Pana Wasika odniósł do siebie , ponieważ był jego kontrkandydatem. Zapewnił jednocześnie , że nigdy nie występował przeciw Panu Wasikowi i uważa, że należy mu się pewne wyjaśnienie w tym temacie.

Pan Wasik B. – powiedział, że podtrzymuje to co powiedział na pierwszej sesji ale zaznaczył, że imiennie nikogo nie wskazywał . Wyjaśnił, że mówiąc te słowa nie miał na myśli Pana Marciniaka R. Podkreślił, że do dzisiaj słyszy przykre opinie kierowane pod jego adresem i jego rodziny. Natomiast jeżeli Pan Marciniak uważa się dotknięty jego wypowiedzią to go przeprasza .

Pan Marciniak  R. – powiedział , że  jeżeli tak to sprawa się wyjaśniła.

Pan Wójt – poinformował , że  zaprenumerowano dla sołtysów czasopismo „Gazeta Sołecka”.

Następnie złożył życzenia z okazji Nowego Roku.

         Życzenia noworoczne złożył także Pan Przewodniczący Rady Gminy.

 

Ad.10.

         W punkcie tym Pan Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym uważa III sesję Rady Gminy za zamkniętą.

 

Na tym protokół zakończono.

Protokółowała                                                    Przewodniczący

D.Rajca                                                                       Bogdan Wasik