$app = JFactory::getApplication(); $nazwa_witryny = $app->getCfg('sitename');

Wiadomość

PROTOKÓŁ nr VI/11 z sesji Rady Gminy

 

PROTOKÓŁ  NR VI/11

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 14 kwietnia 2011 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 11.00 do 16.20.

Sesji przewodniczył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli : Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pani Barbara

Jarczyńska – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Łukasz Hudyka – przedstawiciel firmy Falc Renewables , sołtysi i radni wg załączonych list obecności oraz Zespół Ludowy „Przepióreczka” z Żelisławic.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 15

Porządek obrad sesji:

1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2.     Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

3.     Program pasyjny w wykonaniu Zespołu Ludowego „Przepióreczka” z Żelisławic.

4.     Projekcja multimedialna planowanego parku wiatrowego w Gminie Secemin.

5.     Zapoznanie z propozycją zagospodarowania budynku po Szkole Podstawowej w Woli Czaryskiej.

6.     Informacja Wójta Gminy o pracy Urzędu Gminy za okres między sesjami.

7.     Upoważnienie wójta do negocjacji i podpisania aneksu do umowy na modernizację i konserwację oświetlenia ulicznego.

8.     Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019.

9.     Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2011 r.

10.   Podjęcie uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Rady Społecznej SP ZOZ w Seceminie.

11.   Przedstawienie wniosków z posiedzeń Komisji Rady Gminy.

12.   Wnioski i zapytania radnych.

13.   Sprawy różne.

14.   Zamknięcie obrad VI sesji Rady Gminy.

 

Streszczenie przebiegu obrad sesji :

 

Ad.1.

     Sesję otworzył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy.

Powitał serdecznie zaproszonych gości, pracowników Urzędu Gminy, radnych oraz sołtysów. Następnie stwierdził , że na dzisiejszej sesji obecni są wszyscy radni i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części tego punktu Przewodniczący przedstawił porządek obrad sesji.

Pan Wójt zgłosił wniosek o włączenie do porządku obrad dodatkowego punktu:

    - Projekcja multimedialna planowanego parku wiatrowego w Gminie Secemin – jako punkt 4 porządku obrad.

Wniosek ten został przegłosowany jednogłośnie i powyższy punkt uwzględniony  został w porządku obrad.

 

Ad.2

         Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

 

Ad.3.

         W punkcie tym Zespół Ludowy „Przepióreczka” z Żelisławic przedstawił program pasyjny zatytułowany „Od Wielkiego Czwartku”. W obrzędzie tym przedstawiono zwyczaje i styl życia byłych pokoleń naszej okolicy w okresie Wielkiego Postu , a konkretnie 3 dni przed Świętami Wielkanocnymi. W repertuarze tego zespołu – jak poinformowała Pani Władysława Jarmuda – kierownik zespołu - są  również inne obrzędy , jak : „Pranie u Rozalki”, „Narodziny chleba”, „ Jak to ze lnem było”, „Kopanie ziemniaków”, „Herody”, „Naczelnik w sukmanie”. Zespół zaprezentował swój repertuar na spotkaniach zespołów ludowych w Busku Zdroju , Jędrzejowie, Tarnogrodzie, Szczekocinach , Koniecpolu i Częstochowie.

Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach wydał publikację scenariuszy i zwyczajów ludowych pt. „Ocalić okruchy tradycji” w której zamieszczone są 2 obrzędy: „Kopanie ziemniaków” i „Jak to ze lnem było” przedstawiane przez Zespół Ludowy „Przepióreczka”.

 

Ad.4 .

         W punkcie tym głos zabrał Pan Łukasz Hudyka – przedstawiciel firmy Falc Renewables , współpracującej z firmą Bonwind z siedzibą w Londynie, założoną przez Pana Zbigniewa Bońka. Konsekwencją tej współpracy stał się projekt realizowany w Gminie Łyszkowice w ramach spółki celowej pod nazwą Elektrownie Wiatrowe Bonwind Łyszkowice sp. z o.o. , której głównymi udziałowcami są Zbigniew Boniek i Falck Renewables. Celem działalności spółki jest budowa i eksploatacja farm wiatrowych, a zatem produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Pozyskiwanie energii elektrycznej z wiatru jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się źródeł energii. Na całym świecie zainstalowano już kilkaset tysięcy turbin wiatrowych. W Europie liderami przodującymi w wykorzystaniu energetyki wiatrowej są Niemcy, Hiszpania, Włochy, Francja i Wielka Brytania.

Następnie odniósł się do prowadzonych badań na terenie Gminy Secemin. Poinformował, że trwa wstępna weryfikacja lokalizacji , sprawdzane są możliwości lokalizacji turbin w terenie oraz możliwości uzyskania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznych. Ze wstępnego rozeznania w terenie wynika , że najbardziej korzystny teren na lokalizację wiatraków to okolice Bichniowa. Następnie przedstawił jak wygląda rozwój projektu farmy wiatrowej :

1.     wstępna weryfikacja lokalizacji – ten etap już rozpoczęto na terenie gminy Secemin  i ocena jest pozytywna . Projekt planuje się w rejonie Bichniowa przed i za torami. Trwa wstępna weryfikacja lokalizacji , sprawdzane są możliwości lokalizacji turbin w terenie oraz możliwości uzyskania warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznych. Wstępnie planuje się 5-10 turbin dających moc ok. 25MW. Czas przygotowania projektu to 3-5 lat. Podkreślił , że  nie ma gwarancji , że ta farma wiatraków powstanie , bo może okazać się np.  że w tym miejscu przebiega tunel przelotu ptaków lub nie uzyska się warunków od Zakładu Energetycznego na przyłączenie do sieci elektroenergetycznej. W związku z powyższym należy zlecić szereg opracowań i monitoring ornitologiczny.

2.     Konsultacje społeczne – chce poznać opinię społeczeństwa w tym temacie i liczy , że będzie to opinia pozytywna.
3.     zabezpieczenie gruntów pod budowę farmy – zawarcie umów dzierżawy z właścicielami gruntów.
4.     zainstalowanie masztu pomiarowego
5.     uchwalenie Studium oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu.
6.     przygotowanie dokumentacji środowiskowej i uzyskanie decyzji środowiskowej.
7.     wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej
8.     dokumentacja projektowa oraz uzyskanie pozwolenia na budowę.

Po pomyślnym ukończeniu powyższych etapów , inwestor rozpoczyna budowę. Po wybudowaniu oczekuje się , że farma wiatrowa działać będzie około 25 lat, a po tym okresie zlikwiduje turbiny , albo zastąpi nowymi.

Następnie wskazał  korzyści jakie będzie mieć gmina z tytułu budowy farmy wiatrowej, a mianowicie:

- dochody z tytułu podatku od nieruchomości oraz od budowli
- mieszkańcy na których działkach powstaną wiatraki lub infrastruktura towarzysząca uzyskają wpływy z tytułu czynszu. dzierżawnego (czynsz otrzymają również  właściciele tych działek nad polami których będą skrzydła wiatraka )
- Park wiatrowy wpłynie na rozwój lokalnej infrastruktury potrzebnej by przekonać kolejne firmy do inwestycji na terenie gminy.

Zwrócił uwagę , że minusem będzie to , że im więcej będzie właścicieli działek tym mniej każdy otrzyma z tytułu czynszu dzierżawy. Ok. 2-3% środków uzyskanych ze sprzedaży energii przeznacza się na wypłaty dla rolników

Następnie przystąpiono do dyskusji :

Pan Rajca A. – pytał dla ilu gospodarstw wystarczy wyprodukowane ok. 23 MW energii .

W odpowiedzi na zadane pytanie Pan Hudyka Ł. – wyjaśnił, że nie ma możliwości indywidualnego dostarczania do rolników energii, bo umowa na sprzedaż energii podpisywana będzie z Zakładem Energetycznym.

Pan Bąk T- pytał czy będą miejsca pracy.

W odpowiedzi Pan Hudyka wyjaśnił, że są to urządzenia w pełni zautomatyzowane , więc nie będą zatrudniane osoby do obsługi. Zakłada się , że farma wiatrowa pracować będzie ok. 20-25 lat.

Pan Marek K. – poinformował, że obserwował stojące w uprawie rzepaku baterie wiatrowe k/ Kołobrzegu i nie widział tam dróg dojazdowych do nich.

Pan Hudyka Ł. – wyjaśnił, że drogi dojazdowe z pewnością były , tylko niewidoczne w rosnącym rzepaku. Prowadzi się serwis urządzeń i droga musi być.

Pan Wcisło B. – pytał czy poza rejonem Bichniowa przeprowadzane były badania dot. możliwości zlokalizowania fermy wiatraków. Uważa , że dobrym miejscem byłyby łąki w okolicy Brzozowy.

Pan Hudyka Ł- odpowiedział, że był też w tamtym rejonie ale tam rośnie dużo samosiejek i nie mogą w takim terenie być rozmieszczane turbiny.

Pan Marciniak R. pytał po jakim czasie zwraca się taka inwestycja.

Pan Hudyka Ł. odpowiedział , że po ok. 7 latach.

Innych głosów w tym temacie nie było.

Pan Przewodniczący podziękował za przedstawioną informację i myśli , że będą kolejne spotkania w tym temacie.


Ad. 5.

       Punkt ten nie był realizowany ze względu na nieobecność osób , które zadeklarowały przybycie na sesję Rady Gminy w celu przedstawienia propozycji zagospodarowania budynku po byłej szkole w Woli Czarskiej.

 

Ad.6.

     W punkcie tym Pan Wójt poinformował o realizowanych zadaniach w okresie między sesjami , a mianowicie:

- 17.03.11 r. – uczestniczył w spotkaniu związanym z pożegnaniem Komendanta Powiatowego Policji we Włoszczowe
- 18.03.11 r. –przedstawiciele Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadzili kontrolę zadania inwestycyjnego – I etap budowy kanalizacji  Secemin, Marchocice – wynik pozytywny.
- 20.03.11 r. – uczestniczył w spotkaniu z Zarządem OSP w Czaryżu.
- 21.03.11 r. – uczestniczył w spotkaniu z udziałem Wójta Gminy Radków, dyrektora szkoły w Radkowie , Dyrektora Zespołu Szkół w Seceminie w sprawie zatrudnienia nauczycielek po likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej. Ze strony Gminy Radków zadeklarowano zatrudnienie katechetki .
- 22.03.11 r. odbył się turniej wiedzy pożarniczej.
- 23.03.11 r. – uczestniczył w uroczystości nadania sztandaru Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych w Koniecpolu oraz w posiedzeniu Zarządu Lokalnej Grupy Rybackiej we Włoszczowie .
- 24.03.11 r. – uczestniczył w zjeździe wójtów i burmistrzów zorganizowanym przez Związek Gmin Regionu Świętokrzyskiego
- 25.03.11 r. – w Powiatowym Urzędzie Pracy we Włoszczowe podpisał umowy na zorganizowanie staży, robót publicznych i prac społecznie użytecznych. Gmina musi partycypować w kosztach zatrudnienia pracowników publicznych i do prac społecznie użytecznych .Ze względu na ograniczone możliwości finansowe w skali roku będzie można zatrudnić tylko 10 osób.
- 28.03.11 r. – odbyło się spotkanie z przedstawicielami zakładu Energetycznego w Myszkowie. Odmówił podpisania aneksu do umowy  na konserwację urządzeń , ze względu na niekorzystne dla gminy warunki zaproponowane przez Zakład Energetyczny.

W tym dniu odbyło się też zebranie organizacyjne w sprawie utworzenia Gminnej Spółki Wodnej.

29.03.11 r. – odbyło się robocze spotkanie z udziałem wykonawcy wodociągu oraz inspektora nadzoru w sprawie budowy wodociągu. Zwrócono uwagę aby inspektor nadzoru częściej był obecny przy realizacji tej inwestycji.

W tym dniu uczestniczył także w spotkaniu zorganizowanym w Starostwie Powiatowym we Włoszczowie w związku z nadaniem medali „Za zasługi dla obronności kraju” . Dla mieszkańców naszej gminy wręczono 3 medale.

30.03.11 r. –  do Urzędu Gminy przyjechało 2 ekspertów z USA i Pan Łukasz Hudyka w sprawie  budowy parku wiatrowego. W tym dniu uczestniczył również w spotkaniu z wdowami po druhach strażakach z jednostek OSP z terenu naszej gminy.

- 31.03.11 r. – wspólnie z Burmistrzem Koniecpola uczestniczył w spotkaniu zorganizowanym w Karpackiej Grupie Przemysłu Naftowego i Gazownictwa w Kielcach w sprawie budowy gazociągu. We Włoszczowie gazociąg będzie wybudowany w 2013 roku i gdyby był budowany do Koniecpola to może Secemin też by skorzystał .Ogólnie przedsiębiorstwo to nie jest zainteresowane budową gazociągu pod potrzeby indywidualnych odbiorców gazu , bo na wsiach niewiele osób by korzystało z niego.

Był również w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w celu podpisania protokołu pokontrolnego.

- 1.04.11 r. odbyło się spotkanie Zespołu Redakcyjnego. Przygotowywana jest do wydania gazetka lokalna. Ukazywać się będzie raz na kwartał. Obniżono o połowę zamówienie na gazetkę lokalną obejmującą informacje z całego powiatu. W ramach tych oszczędności wydawać będziemy własny biuletyn informacyjny. Będzie on zarówno w wersji papierowej jak i w wersji elektronicznej na stronie internetowej gminy – www.secemin.net.pl.

W tym dniu uczestniczył w posiedzeniu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- 2.04.11 r. – odbyło się Walne Założycielskie Zebranie Gminnej Spółki Wodnej w Seceminie. Przewodniczącym został Pan Dariusz Grzesik. OSP z Żelisławic przeznaczyła 1 tys. zł na czyszczenie rowów melioracyjnych i prace te już są wykonywane.

3.04.11 r. – odbyły się wybory do Rady Powiatowej Świętokrzyskiej Izby Rolniczej . Wybranych zostało 2 przedstawicieli z naszej gminy.

4.04.11r. – uczestniczył wspólnie z Kierownikiem Jarosławem Krzyżanowskim w spotkaniu z Kierownikiem Zakładu Energetycznego w Myszkowie w sprawie podpisania aneksu do umowy na modernizację oświetlenia ulicznego. Były to trudne rozmowy i nie podpisał przedstawionego aneksu. Prowadził także w tym temacie rozmowy z Dyrektorem  Zakładu Energetycznego w Częstochowie.

Uczestniczył też w sporządzeniu aktu notarialnego w Kancelarii Notarialnej we Włoszczowie  w związku ze sprzedażą działek stanowiących mienie gminy.

6-8.04.11 r. przedstawiciele PFRON przeprowadzili kontrolę realizowanego przez gminę zadania w ramach programu „Uczeń na wsi”

- 6.04.11r. – odbył się przetarg na wykonanie remontu drogi Wola Kuczkowska – Wolica i przepustu w Zwleczy . Na zadania te pozyskano środki z budżetu wojewody przyznane na usuwanie szkód popowodziowych. Przetarg wygrała Firma DROG-INŻ. Sp.j. Oddział Włoszczowa.

Firma ta zaoferowała także naprawę ubytków  w nawierzchni dróg gminnych po cenach z ubr.

W tym dniu przeprowadził rozmowę z Panią M. Wojtasik- która zainteresowana jest uruchomieniem poradni rehabilitacyjnej w Seceminie.

Odbyło się też posiedzenie Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie. Rada rozeznała temat  pod kątem wykorzystania pomieszczeń w budynku ośrodka zdrowia. Wyraziła pogląd aby w starym budynku ośrodka zdrowia pomieszczenia : gabinet lekarski i pokój zabiegowy przeznaczyć na uruchomienie poradni rehabilitacyjnej. Należy jednak wykonać tam pewne prace remontowe , aby dostosować np. podjazd czy sanitariaty dla osób niepełnosprawnych.

Uruchomieniem poradni rehabilitacyjnej zainteresowany jest też kierownik przychodni „Nowe Życie” we Włoszczowie.

Na posiedzeniu Rady Społecznej analizowano również wnioski Pani Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej.

Jedna z koncepcji jest taka aby na parter przenieść gabinet stomatologiczny , a część I piętra w ośrodku zdrowia przeznaczyć na potrzeby biblioteki.

Pan Wójt prosił aby temat ten omówić na posiedzeniach komisji.

Myśli o zorganizowaniu debaty na temat wykorzystania budynku ośrodka zdrowia.

W dniu 7.04.11 r. uczestniczył w spotkaniu z mieszkańcami osiedla przy ul. Kościelnej w sprawie zagospodarowania terenu przy blokach mieszkalnych. Prowadzone są tam prace związane z podziałem nieruchomości stanowiących mienie gminy.

Następnie pojechał do kilku miejscowości na terenie gminy , w celu rozeznania tematu pod kątem funkcjonowania oświetlenia ulicznego. W związku z dużymi wydatkami za zużytą energię elektryczną należy zastanowić się co zrobić, aby zmniejszyć te koszty. Będzie prowadził rozmowy z Zakładem Energetycznym w sprawie oszczędności w zużyciu energii.

- Z inicjatywy Proboszcza , Wójta Gminy i Zespołu Szkół w Seceminie przystąpiono do programu patriotyczno-edukacyjnego „KATYŃ …OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA” . Z tej okazji w dniu 6 maja br obok Krzyża Milenijnego naprzeciw budynku szkoły w Seceminie posadzony zostanie DĄB PAMIĘCI dla uhonorowania pamięci podporucznika Włodzimierza Linowskiego urodzonego w Boczkowicach pow. włoszczowski zamordowanego strzałem w tył głowy w Katyniu w roku 1940 przez NKWD. Na podjęcie czynności w w/w temacie Urząd Gminy uzyskał od Komitetu Organizacyjnego Programu KATYŃ …OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA” stosowny Certyfikat.

W tym dniu odbył też spotkanie w sprawie szerokopasmowego internetu.

- 10.04.11 r. uczestniczył we mszy św. sprawowanej w intencji ofiar katastrofy pod Smoleńskiem.

-11.04.11 r. uczestniczył w spotkaniu z Dyrektorem Zakładu Energetycznego w Częstochowie R. Gułą i przedstawicielami firmy zainteresowanej budową farmy wiatrowej na terenie naszej gminy.

W Urzędzie  Gminy odbyło się spotkanie z przedsiębiorcami . Uczestniczyło w nim sporo osób. Mówiono na temat współpracy z Urzędem Gminy i myśli, że będzie to stała współpraca.

-13.04.11 r. – odbyło się spotkanie w Urzędzie Gminy z udziałem eksperta ornitologa i przedstawiciela Ośrodka Doradztwa Rolniczego we Włoszczowie w sprawie udziału rolników w programie rolnośrodowiskowym dot. ochrony łąk i ptaków. Ze względu na małą liczbę ornitologów wnioski w tym temacie w br nie mogą być zrealizowane, bo nie ma kto przeprowadzić monitoringu obecności ptaków chronionych w naszym terenie. Ale być może w przyszłym roku uda się ten temat załatwić.

Był z wizytą na stadionie w Żelisławicach . Istniejący tam budynek może funkcjonować ale nie ma do niego doprowadzonego zasilania energetycznego  , trzeba też wykonać niezbędne prace w sanitariatach. Ustalono aby wykonać niezbędne minimum prac porządkowych,  aby obiekt ten mógł funkcjonować .

-Prezes OSP w Żelisławicach zgłosił konieczność zakupu opon do samochodu strażackiego. Koszt zakupu to ok. 4,5 tys zł . Jednostka ta jest w KSRG i samochód pod względem stanu technicznego musi być sprawny.

Pytań do przedstawionej informacji nie zgłaszano.

 

Ad.7.

     W punkcie tym Pan Wójt poinformował , że Zakład Energetyczny przygotował aneks do zawartej przez poprzedniego wójta p. Bujaka J. umowy na modernizację i konserwację oświetlenia ulicznego .

Podczas rozmowy z Dyrektorem Zakładu Energetycznego Pan Wójt zwracał uwagę , że lampy oświetleniowe nie są naszą własnością więc gmina nie powinna płacić za ich konserwację. Niemniej jednak umowa została wcześniej podpisana , a teraz należy prowadzić rozmowy mające na celu zmniejszenie opłat. Dokonywany jest przegląd ilości lamp i ich zasadności , i jest propozycja aby świeciła się co druga lampa przy zabudowie jednostronnej.

Zwrócił uwagę, że nie ma zrozumienie ze strony Zakładu Energetycznego w tym temacie w związku z czym temat ten chciał poddać po obrady na  sesji Rady Gminy.

Pan Marek K. – prosił aby Pan Wójt pamiętał  i temat wymiany lamp załatwić do końca mając na uwadze również takie miejscowości jak: Dąbie, Wola Kuczkowska, Wolica.

Pan Bąk T. – poinformował , że Komisja Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych zajęła się tym tematem i ma pewne propozycje które przedstawi w kolejnym punkcie porządku obrad – tj. wnioski z posiedzeń komisji.

Pan Bartyzel J. pytał czy już wiadomo które lampy planuje się do wyłączenia, chciałby wiedzieć wcześniej przed podjęciem ostatecznej decyzji w tym temacie. Uważa , że skoro jest opracowany wykaz lamp do wyłączenia to należy przekazać go radnym.

Pan Bąk T. -  odpowiedział , że wykazy te poddane zostaną pod dyskusję i można będzie je przesłać radnym.

Pani Kopanicka T. – zwróciła uwagę, że jest to dobry pomysł aby radni z komisji bezpieczeństwa skonsultowali swoją propozycję z radnymi i sołtysami z poszczególnych miejscowości.

Pan Bąk T. proponował aby radni z sołtysami przygotowali swoje listy i przekazali je komisji.

Pan Krzyżanowski K. powiedział, że jest mało czasu na przygotowanie takich materiałów dla radnych ale on i Pan Bąk T. są do dyspozycji w tym temacie.

Pan Przewodniczący Rady poprosił o przegłosowanie  kto jest za upoważnieniem wójta do negocjacji i podpisania aneksu do umowy na modernizację i konserwację oświetlenia ulicznego.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych i wszyscy radni głosowali za upoważnieniem wójta do podejmowania działań w powyższym temacie.

 

Ad.8.

     W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019.

Proponowana zmiana do Uchwały RG Nr V/31/11 dotyczy :

- zmian w załączniku nr 1

- zmian w załącznika nr 1a

- zmian w załączniku nr 2

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie projekt tej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr VI/33/11 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019 została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.9.

     W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 rok.

W wyniku wprowadzonych zmian zwiększą się dochody i wydatki budżetowe o kwotę 29 519,00 zł i dochody budżetu gminy na 2011 rok stanowić będą kwotę – 16 458 439 ,00 zł , a wydatki – 19 098 748,00 zł.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie projekt tej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr VI/34/11 w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 rok.

została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.10.

     W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował , że od Wojewody Świętokrzyskiego wpłynęło pismo dotyczące zgłoszenia Pani Fatyga Zdzisławy jako  przedstawiciela do reprezentowania wojewody w Radzie Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie, w związku z czym należy podjąć uchwałę w sprawie odwołania poprzedniego reprezentanta Pani Góreckiej Magdaleny, a powołania Pani Fatygi Zdzisławy.

Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w składzie osobowym Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych . Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr VI/35/11 w sprawie wprowadzenia zmian w składzie osobowym Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Ad.11.

     W punkcie tym Przewodniczący poszczególnych komisji rady gminy przedstawili protokoły z posiedzeń komisji oraz wnioski wypracowane na tych posiedzeniach.

Komisja Oświaty, Promocji Gminy , Kultury, Sportu i Spraw Społecznych dokonała przeglądu miejsc pamięci narodowej w Gminie Secemin i stwierdziła, że należy odnowić (pomalować) barierki otaczające pomniki w Krzepinie i Zwierzyńcu, ponadto należy oczyścić głazy i płyty w wymienionych miejscach pamięci narodowej. Na cmentarzu w Kuczkowie należy wymienić jedną z trzech płyt umieszczonych na pomniku poległych partyzantów, płyta odpadła i rozbiła się na wiele kawałków, jej odłamki leżą na płycie pokrywającej grobowiec. Znajdowały się na niej nazwiska poległych. Gmina może uczcić zbliżający się Dzień Zwycięstwa dokonując konserwacji wymienionych obiektów.

Komisja dokonała także wizytacji placówek oświatowych  tj. szkoły w Psarach i Żelisławicach. Oceniono również stan boisk szkolnych w związku z zamiarem zorganizowania Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Komisji Oświaty. Komisja wybrała boisko w Psarach jako najodpowiedniejsze do przeprowadzenia tego rodzaju imprezy.

Według informacji dyrektorki szkoły w Psarach w roku 2011 planowane są następujące prace remontowe :

- remont kominów wentylacyjnych zagrażających bezpieczeństwu oraz naprawa instalacji odgromowej

- kontynuacja wymiany stolarki okiennej

- wymiana przestarzałych stolików uczniowskich

- zorganizowanie placu zabaw dla najmłodszych uczniów

- częściowa wymiana oświetlenia w klasopracowniach

- zakup nowej pompy do pieca CO

Komisja stwierdziła ponadto o konieczności wymiany dwoje drzwi – do sali lekcyjnej nr 16 i do Izby Pamięci

Prace remontowe planowane w bieżącym roku szkolnym w szkole w Żelisławicach to cyklinowanie parkietu w sali gimnastycznej.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił protokoły z 4  posiedzeń Komisji Rewizyjnej  odbytych w 2011 roku..

Główne tematy posiedzeń tej komisji to :

1. zapoznanie się z działalnością Komisji Rewizyjnej w 2010 roku

2. przygotowanie planu pracy komisji na 2011 r.

3. zaopiniowanie budżetu gminy na 2011 r.- komisja wydała pozytywną opinię o budżecie  gminy

4. kontrola Szkoły Podstawowej w Kuczkowie pod względem celowości i gospodarności.

Komisja zapoznała się ze stanem zatrudnienia w tej placówce , z wynikami nauczania, udziałem młodzieży szkolnej w różnych konkursach, wydatkami szkoły oraz gospodarowaniem funduszem socjalnym. Komisja stwierdziła dobrą współpracę szkoły i rodziców. Nie ma też zastrzeżeń co do właściwego gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu gminy. Zauważa jednak, że większość kosztów stanowią wynagrodzenia i pochodne które wynoszą 89%. Przy takiej strukturze kosztów Komisja Rewizyjna poddaje w wątpliwość celowość funkcjonowania placówki w takim systemie organizacyjnym.

Komisja dokonała wewnętrznych i zewnętrznych oględzin budynku i stwierdziła :

            - potrzebę remontu elewacji zewnętrznej

            - usunięcie usterek w przeciekającym dachu

            - wymianę okien

Pan Krzyżanowski K. zwrócił uwagę, że z pewnością radni nie chcą tworzyć rady , która likwiduje szkoły ale chcą aby rada miała co dać w zamian . Oświata to trudny problem ale trzeba o tym dyskutować i prowadzić otwarte merytoryczne rozmowy. Stanowiska mogą być różne ale należy wybrać to co najlepsze.

5. wyjaśnienie terminu dostarczenia umowy dotyczącej opłat za wodę i ścieki

   Komisja po przeanalizowaniu dokumentów jednogłośnie stwierdza iż winę za nie rozpatrzenie wniosku w sprawie zatwierdzenia taryf za wodę i ścieki ponosi były wójt Pan Józef Bujak oraz przewodniczący Rady Gminy Pan Bogdan Wasik

6. wyjaśnienie niezgodności map dotyczących instalacji wodno-kanalizacyjnej.

    Komisja stwierdza, że rozbieżności map powstały na etapie ich projektowania, a jego dalsze rozpatrywanie może zagrozić terminowi zakończenia prowadzonych prac wodno-kanalizacyjnych.

7. współpracy Urzędu Gminy z SP ZOZ w Seceminie. Zapoznano się ze sprawozdaniem finansowym za 2010 r. , formą użytkowania budynku . komisja stwierdza, że dalsza współpraca wymaga szczegółowych rozmów.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował o tematyce posiedzeń tej komisji , a mianowicie:

- prawidłowa gospodarka odpadami stałymi i płynnymi na terenie gminy.

   Na terenie naszej gminy , prawie połowa gospodarstw nie ma koszy na śmieci i nie zawarła umów z firmami na odbiór odpadów. W związku z tym Komisja uważa, że należy ponowić pisma zachęcające do nabywania koszy na śmieci. Ponadto należy przeprowadzić rozmowy z firmami odbierającymi śmieci na temat segregacji odpadów w celu obniżenia kosztów. Należy również przeprowadzić rozmowy z zakładem komunalnym obsługującym oczyszczalnię ścieków w Seceminie na temat umożliwienia odbioru ścieków przywożonych przez rolników we własnym zakresie.

- powołanie Gminnej Spółki Wodnej.

  Komisja wnioskuje o jak najszybsze zebranie gminne delegatów w celu opracowania statutu spółki oraz wyboru członków spółki. Na zebraniu tym należy ustalić wysokość składki, jaka będzie obowiązywać członków spółki.

- ocena stanu technicznego dróg dojazdowych do pól. Utrzymanie drożności rowów i przepustów.

   Komisja bezpośrednio w terenie zapoznała się ze stanem dróg i okazuje się , że na niektóre drogi zawieziono za dużo kamienia , a na inne za mało. Komisja w celu obniżenia kosztów remontu dróg proponuje aby pracownik Urzędu Gminy objechał te drogi, bo na niektóre nie potrzeba zawozić kamienia aby je naprawić , tylko wystarczy równiarką wyrównać nawierzchnię drogi. Oferował swój udział w takim wyjeździe. Komisja uznała , że udrożnienia wymagają niektóre przepusty i rowy.

Pan Krzyżanowski K. przedstawił również 2 protokoły z posiedzeń doraźnej Komisji ds. inwestycji wodno-kanalizacyjnej.

Tematem jednego posiedzenia było opracowanie planu pracy, a drugiego dokonanie oceny wykonanych prac instalacji wodno-kanalizacyjnej na terenie gminy oraz analiza planów i projektów budowy instalacji wodno-kanalizacyjnej.

Pan Krzyżanowski K. zwrócił uwagę na zdarzające się przypadki interwencji mieszkańców w sprawie ulatniającego się nieprzyjemnego odoru w mieszkaniach . Zaznaczył, że sytuacja taka ma miejsce gdy wypuszczane są ścieki z szamb do studzienek kanalizacyjnych nie włączonych jeszcze do użytkowanej sieci kanalizacyjnej .

W związku z tym proponuje aby udostępnić telefon pracownika oczyszczalni ścieków w celu podjęcia szybkiej interwencji i ustalenia kto wpuścił do studzienki ścieki z szamba.

Pan Bąk T. – Przewodniczący  Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych poinformował, że na posiedzeniu komisji analizowano Umowę zawartą z ENION Spółka Akcyjna Oddział w Częstochowie w dniu 16.11 2010 r. o świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia  o podwyższonym standardzie. W ramach umowy Wykonawca zapewni modernizację oświetlenia drogowego na terenie Gminy Secemin oraz zapewni usługę oświetlenia miejsc publicznych i dróg o uzgodnionym podwyższonym standardzie oraz jego utrzymanie.

Po przeanalizowaniu w/w dokumentu Komisja wysunęła następujące wnioski :

1.     wykonać przegląd oświetlenia ulicznego pod kątem demontażu lamp których usunięcie nie spowoduje zakłócenia bezpieczeństwa mieszkańców , a przyniesie oszczędności w zużyciu energii.

2.     przygotować szczegółowe miesięczne zestawienie z podziałem na koszty energii elektrycznej i koszty konserwacji przed rozpoczęciem realizacji umowy nr 668/11/2010 z dnia 16.11.2010 r.

3.     rozeznać co do możliwości perspektywicznego zakupienia poszczególnych odcinków linii oświetleniowych w celu obniżenia kosztów konserwacji.

4.     podjąć decyzję o przygotowaniu i wykonaniu wyłączenia czasowego co drugiej lampy ( w godz. 23.00 – 4.00 ) -  lamp będących własnością Urzędu Gminy.

Komisja stwierdziła, że w/w umowa nie jest korzystna dla Urzędu Gminy z racji wygórowanych kosztów za eksploatację instalacji oświetlenia ulicznego. Zawarcie  tej umowy na cztery dni przed terminem wyborów samorządowych budzi wątpliwości co do jej zasadności.

Następnie głos zabrał Pan Leśniak M. – Przewodniczący Komisji Finansów i Infrastruktury. Poinformował, że komisja na swym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała budżet gminy na 2011 rok.

     Następnie głos zabrał Pan Przewodniczący Rady Gminy. Wyjaśnił, że gdyby wiedział , że temat zatwierdzenia stawek ceny wody i ścieków jest już przedawniony to nie włączałby go do porządku obrad.

Pan Krzyżanowski K. – zaznaczył, że gdyby nawet na sesji grudniowej ustalone były stawki , to i tak uchwała by była nieważna bo minął już ustawowy termin do jej uchwalenia.

Pan Bąk T. – poddał w wątpliwość wyjaśnienie Przewodniczącego Rady , zwracając uwagę , że  nie mógł nie znać tej sprawy skoro podpisywał dodatkowe pisma w tym temacie , przesłane radnym przed sesją.

Pan Przewodniczący wyjaśnił, że radnym przesłane było nowe uzasadnienie do uchwały dot. zatwierdzenia taryf za wodę i ścieki , ponieważ w uzasadnieniu załączonym do projektu uchwały przesłanej radnym były błędy i należało go zmienić. Ponadto powiedział , że w tej sprawie nie będzie obwiniał nieobecnych.


Ad.12.

Pan Wcisło B. – poinformował, że chce się włączyć w prace komisji związane z modernizacją oświetlenia.

Zwrócił także uwagę, że punkt 10 porządku obrad dotyczył przedstawienia wniosków z posiedzeń komisji , a nie protokołów z posiedzeń komisji, przez co zajmuje się tylko czas.

Pan Krzyżanowski K. wyjaśnił, że przedstawiał protokoły ponieważ wnioski wypływają z posiedzeń komisji.

Pani Rak M. – poinformowała, że przejazd przez mostek przy posesji p. Żuwalskiego w Marchocicach jest bardzo wąski w związku z czym należy położyć tam dodatkowo 2 dreny .

Pan Leśniak M. – zwracał się o naprawę drogi od Marianowa do Brzozowy kamieniem wywożonym z ul. Kościelnej w Seceminie.

Zwrócił się też z zapytaniem czy jest takie prawo aby wymusić na osobie zasypującej rów przy swojej posesji aby ten rów udrożniła, bo jeżeli temat ten nie będzie załatwiony to podczas intensywnych opadów znów będą podtopione gospodarstwa. Obiecał tę sprawę załatwić poprzedni wójt ale nic nie zostało zrobione.

Pan Marek M. – poinformował, że w projekcie remontu drogi Wola Kuczkowska – Wolica zaplanowano 1 przepust w miejscu tworzących się zastoisk wodnych. Jego zdaniem w sytuacji intensywnych opadów deszczu woda opadowa nie będzie miała tam odpływu. Prosił aby przypomnieć Panu Staroście aby przy wykonywaniu prac remontowych na drodze powiatowej w Woli Kuczkowskiej k/sklepu rozwiązać sprawę odpływu wody.

Pani Musiał A. – odniosła się do tematu poruszonego przez Pana Leśniaka M. dotyczącego zasypywania rowu w Brzozowie. Poinformowała, że z tematem tym bezpośrednio w terenie zapoznali się pracownicy Urzędu Gminy i przedstawiciele Komisji ds. usuwania szkód popowodziowych. Na dzień dzisiejszy nie ma rowu bo jest rozmyty i nie ma co czyścić. Porządkowanie rowu miało być wykonane ze środków otrzymanych na usuwanie skutków powodzi .

Pan Wójt wyjaśnił, że na usuwanie szkód popowodziowych gmina miała otrzymać 280 tys. zł , a otrzymała tylko 100 tys. zł i rów ten nie był ujęty w planach.

Pani Musiał stwierdziła , że w miejscu gdzie był rów zasypany oraz nieco dalej nie ma odpływu  wody . Uważa , że należy zmobilizować te rodziny które zasypały rów aby go udrożniły.

Kolejna sprawa poruszona przez Panią Musiał  dotyczyła naprawy drogi zniszczonej  podczas budowy sieci kanalizacyjnej. Uważa, że firma realizująca to zadanie powinna przywrócić pierwotny stan drogi w Gabrielowie. Może jeszcze przed świętami da się wzmocnić tę drogę i dowieźć kamień. Firma ma równiarkę i niech to zrobi.

W celu poprawy bezpieczeństwa Pani Musiał A. prosiła o zabezpieczenie mostku przy drodze od Maleńca

Pan Marciniak R. – przypomniał o realizacji wniosku dotyczącym  zbierania co 2 miesiące opłat za wodę i ścieki .

Pan Krzyżanowski K. – wyjaśnił, że w wyniku rozmów  inkasent p. Buła M. zobowiązał się do zbierania w Seceminie  tych opłat co dwa miesiące.

Pan Wójt wyjaśnił, że interweniował u p. Oksińskiego w WZWiK aby zobowiązał pracownika do zbierania opłaty za wodę i ścieki co dwa miesiące. Pan ten jednak tłumaczył, że w Statucie jest zapis pobierania opłat co 3 miesiące.

Ponadto poinformował, że w najbliższy wtorek organizowane jest we Włoszczowskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji spotkanie na temat funkcjonowania oczyszczalni ścieków w Seceminie i Radkowie, ponieważ są problemy z tymi urządzeniami.

Następnie Pan Wójt poinformował, że ze 100 tys. zł zaplanowanych w budżecie na drogi, wydatkowano już ok. 30 tys. zł i ma świadomość , że kwota ta nikogo nie zadowoli, zrobi się tylko to co jest niezbędne. Trzeba zakupić kilkadziesiąt dren do naprawy przepustów przy drogach gminnych.

Pan Rajca A. – powiedział , że w rowach przy drodze powiatowej  leżą znaki drogowe i nikt się tym nie interesuje w związku z czym prosił o interwencję w Starostwie w tej sprawie oraz obcięcia gałęzi zwisających nad drogą powiatową.

Pani Kopanicka T. – poinformowała, że przewodniczący rad sołeckich  zgłaszali do niej , że chcą uczestniczyć w sesjach rady gminy i pytała kto ma ich zaprosić.

Pan Wójt wyjaśnił, że nie zapraszani są na sesje przewodniczący rad sołeckich bo nie dysponujemy tak dużą salą narad aby pomieścić większą liczbę osób. Sesje rady są otwarte i każdy zainteresowany może przyjść. Informacje o terminie sesji  umieszczane są na stronie internetowej naszej gminy oraz przesyłane sołtysom w celu podania do publicznej wiadomości mieszkańcom.

Poinformował ponadto , że zaplanował spotkania kilka razy w roku z przewodniczącymi rad sołeckich.

Pani Turczyn E. – poinformowała , że nie ma znaków drogowych ograniczających tonaż i ciężkie samochody niszczą drogę. Prosiła o utwardzenie drogi do Korwinowa.

Pan Wcisło B. – powiedział , że jeżeli będzie zmiana planu zagospodarowania przestrzennego to należy mieć na uwadze poszerzenie drogi w Psarach k/ Gila Mieczysława. Tereny przy tej drodze przeznaczone są pod zabudowę ale jest wąska droga i nie można uzyskać pozwolenia na budowę.

Pan Śliwiński R. – poinformował o szkodach w uprawach spowodowanych przez dziki.

W tym temacie Pan Wójt uważa, że można zaprosić na sesję przedstawicieli kół łowieckich i porozmawiać na ten temat.

Pani Jarczyńska B. wyjaśniła, że szkody spowodowane w uprawach przez dziki należy zgłaszać do koła łowieckiego .

Pan Wcisło B. – wyjaśnił, że rolnicy zgłaszają szkody spowodowane przez dziki zgłaszają do koła łowieckiego. Komisja ds. szacowania szkód ma obowiązek przyjechać w ciągu 7 dni od zgłoszenia szkody i wycenić szkody w uprawach. Jednak koła łowieckie nie mają pieniędzy i bronią się przed zapłatą odszkodowań, często rolnicy sprawy te kierują do sądu ale sprawy te toczą się latami.

Pani Turczyn E. – poinformowała, że rozmawiała z przedstawicielami kół łowieckich w tej sprawie i oni tłumaczą że zwierzyna leśna to skarb państwa, a nie własność kół łowieckich i z budżetu państwa powinny być płacone odszkodowania , a nie z budżetu kół łowieckich.

Pani Piątkowska A. – prosiła o zabranie worków ze śmieciami leżących przy drodze gminnej w kierunku Kluczyc.

Pan wójt poinformował , że temat ten przekazał p. Kąckiemu i worki będą sprzątnięte.

Poinformował też, że będą sprzątane śmieci przy drodze wojewódzkiej w kierunku Celin. Kierownik Rejonu Łopuszno dostarczy rękawiczki i worki a  młodzież szkolna pozbiera śmieci.

Poinformował, że sprawę znaków drogowych przekazał Staroście. Odnośnie zmiany planu zagospodarowania uważa, że jest to temat priorytetowy ale nie na dzisiaj, bo wiąże się to z dużymi kosztami.

W kwestii naprawy drogi do Korwinowa musi się zapoznać z tym tematem bo go nie zna.

Sprawa czyszczenia rowu w Brzozowie . W budżecie nie ma pieniędzy na ten cel . Podejmie jednak temat rozmowy z rodziną która zasypuje rów.

W sprawie odwodnienia w Woli Kuczkowskiej będzie rozmawiał ze Starostą i myśli że podejmie ten temat. Sprawą zabudowy przepustu  przy drodze Wola – Wolica osobiście się zainteresuje.

Odnośnie drogi w Gabrielowie  uważa, że należy ją wyrównać i utwardzić. W kwestii uporządkowania pomników wyjaśnił, że w Krzepinie pomnik zostanie uporządkowany.

Następnie Pan Wójt poinformował, że :

- we wrześniu planuje odbycie debaty na temat przyszłości oświaty . Uważa, że gminy nie stać na dalsze utrzymywanie takiej sieci szkół.

    - w ramach Programu Kapitał Ludzki organizowane jest szkolenie      

    instytucjonalne dla pracowników samorządowych  - metoda CAF i Gmina   

   Secemin zgłosiła swój udział w tym programie.

   - wyjeżdża do Rzymu na uroczystości związane z beatyfikacja Jana Pawła II.

Pani Walasek E. pytała czy pracownik Urzędu Gminy wyjedzie w teren aby rozeznać na które odcinki dróg należy nawieźć kamienia , bo na temat remontu drogi w Dąbiu nic nie było mówione.

Pan Wójt wyjaśnił , że sprawą remontu dróg zajmuje się Pan Kierownik Krzyżanowski  J. , Pani Zalas oraz Pan Kącki.


Ad.13.

         W punkcie tym Pani Sekretarz zapoznała obecnych z treścią pisma nadesłanego z Urzędu Wojewódzkiego w  Kielcach w sprawie przyjęcia 2 rodzin z Kazachstanu.

Udzieliła też informacji na temat szkolenia CAF , które zakończy się w lipcu br . Następnie w miesiącu listopadzie, po zakończeniu szkolenia MSWiA ogłosi  dla uczestników tego szkolenia konkurs do którego mogą się zgłaszać gminy w partnerstwie – 5 gmin. Zgłosiła się firma która będzie bezpłatnie sporządzać wnioski konkursowe i nasza gmina skorzysta z tej oferty. Warunkiem wykonania tej usługi będzie udział gminy w Programie ISO.

Pan Przewodniczący Rady przypomniał o obowiązku składania oświadczeń majątkowych przez radnych oraz zasadach sporządzania tych dokumentów.

Następnie złożył serdeczne życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych.


Ad.14.

         W punkcie tym Pan Przewodniczący stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym uważa VI sesję Rady Gminy Secemin za zamkniętą.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała                                                             Przewodniczący