$app = JFactory::getApplication(); $nazwa_witryny = $app->getCfg('sitename');

Wiadomość

PROTOKÓŁ Nr XII/11 z sesji Rady Gminy

P R O T O K Ó Ł Nr XII/11

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 21 listopada 2011 roku
w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godzinach od 10 00 do 15 45.

 

 

Sesji przewodniczył: Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy.

W sesji udział wzięli : Pan Sławomir Krzysztofik – Wójt Gminy, Pan Paweł Ruksza – Sekretarz Gminy, Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy, Pan Jarosław Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki , Pani Maria Fidera i Pan Henryk Kaczmarski - przedstawiciele Włoszczowskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji we Włoszczowie, radni Rady Gminy oraz sołtysi z terenu Gminy Secemin wg załączonych list obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji – 14

Radnych nieobecnych – 1

Radny nieobecny:

1.Bogdan Wcisło.

 

Porządek obrad sesji :

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3. Informacja Wójta o działalności w okresie między sesjami.
4. Uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
5. Podjęcie uchwał w sprawie :

- określenia stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Secemin ,
- obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2012 rok na terenie gminy Secemin,
- określenia stawek podatku od środków transportowych,
- zmian budżetu gminy na 2011 rok.
 

6. Diagnoza sieci szkolnej w gminie.
7. Informacja o zadaniach i terminach wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
8. Przedstawienie przez Przewodniczących Komisji wniosków z odbytych posiedzeń.
9. Wnioski i interpelacje radnych.
10. Sprawy różne.
11. Zamknięcie obrad XII sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad sesji :

 

Ad.1.

Sesję otworzył Pan Roman Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy, radnych i sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na dzisiejszej sesji obecnych jest 14 radnych i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.
W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący przedstawił porządek obrad . Do porządku obrad nie wniesiono żadnych uwag.
Pan K. Marek pytał czy dopuszczalna jest dyskusja do proponowanej uchwały  w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Pan Przewodniczący odpowiedział, że tak , po przedstawieniu projektu uchwały.

Ad.2.

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

W punkcie tym Pan Wójt przedstawił informację z działalności w okresie między sesjami, a mianowicie :

- wszystkie sołectwa złożyły wnioski na realizację zadań w 2012 roku w ramach środków funduszu sołeckiego.

3.10.11 – wspólnie z Kierownikiem J. Krzyżanowskim udał się do „Drewstolu” w Seceminie w sprawie przeprowadzenia rozmowy dot. możliwości podłączenia zasilania z transformatora do hydroforni w Seceminie. Występuje pilna potrzeba wymiany kabla zasilającego ujęcie wody,

5.10.11- zorganizowano wyjazd do Gminy Morawica w którym udział wzięli : Wójt, Sekretarz i Skarbnik Gminy, Przewodniczący Rady Gminy, członkowie komisji oświaty , dyrektorzy placówek oświatowych z naszej gminy , Kierownik GZEAS i przedstawiciel ZNP. Celem wyjazdu było spotkanie z Wójtem i Sekretarzem Gminy Morawica i rozmowa na temat rozwoju gminy i funkcjonowania oświaty.

6-7.10.11 Pani Skarbnik uczestniczyła w szkoleniu na temat projektu budżetu na 2012 r.

7.10.11 przeprowadził rozmowę z dyrektorem Zakładu Energetycznego w Częstochowie w sprawie modernizacji oświetlenia ulicznego. W spotkaniu tym uczestniczył również Pan Sekretarz Gminy.

9.10.11 – odbyły się wybory do Sejmu i Senatu RP. Zadania zlecone gminie w tym zakresie były bardzo dobrze przygotowane i wykonane.

11.10.11 - rozmawiał z Panią Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Seceminie na temat programu rozwoju biblioteki .

12.10.11 złożono wniosek do LGR o dofinansowanie zadania dot. rewitalizacji fosy w Seceminie. Uczestniczył też w tym dniu w podsumowaniu kontroli prowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Gminnym Zespole Ekonomiczno – Administracyjnym Szkół w Seceminie. Odbyło się również posiedzenie Zarządu Wspólnoty Leśnej w Psarach.

13.10.11 uczestniczył w akademii z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

17.10.11 uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami firmy „Światłoprojekt” z Warszawy w sprawie wspólnego przetargu na zakup energii elektrycznej dla gmin : Secemin, Włoszczowa, Krasocin i Kluczewsko.

18.10.11 uczestniczył w spotkaniu z gimnazjalistami zrzeszonymi w Klubie Wolontariatu Gimnazjum im. Jana Pawła II w Seceminie.

19-20.10.11 uczestniczył wspólnie z Przewodniczącym Rady Gminy w Europejskim Kongresie Gmin Wiejskich RP w Warszawie. Spotkanie to zdominowane było przez sprawy prowadzenia szkół przez gminy.

20.10.11 – odbył się przetarg na sprzedaż działek w Seceminie i Krzepinie.

22.10.11 udzielił wywiadu dla Radia Kielce . Tematem była promocja wykonanych inwestycji.

25.10.11 uczestniczył w naradzie dot. ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej . Ustawa ta wchodzi w życie w 2012 r.

26.10.11 brał udział w debacie Szkolnego Klubu Wolontariatu w Gimnazjum w Seceminie.

27.10.11 – odbyto wizytę we Włoszczowskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji we Włoszczowie. Złożono pismo w sprawie utrzymania stawek za wodę i ścieki na terenie naszej gminy na poziomie roku 2011 i nie podnoszenie ich w 2012 r.

Uczestniczył także w spotkaniu szkoleniowym wójtów i burmistrzów województwa świętokrzyskiego w sprawie zadań gmin wynikających z nowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gospodarki odpadami komunalnymi.
W Urzędzie Marszałkowskim rozmawiał w sprawie możliwości dofinansowania badań archeologicznych na fortalicji Szafrańców w Seceminie.

28.10.11 – miała miejsce interwencja na posesji p. Połcika w Psarach. Częściowo usunięto istniejące tam zagrożenie bezpieczeństwa , rozburzono część muru budynku , który stwarzał zagrożenie . Podjęto działania w celu zapewnienia lokalu zastępczego p. Połcikowi .

31.10.11 odbyło się spotkanie z przedstawicielami firm zaangażowanych w budowę planowanej farmy wiatrowej. Firmy zdiagnozowały gdzie chciałyby posadowić wiatraki. Zatrudniono 2 osoby do prowadzenia rozmów z właścicielami działek.

2.11.11 delegacja z Gminy Secemin składająca się z radnych , dyrektorów placówek oświatowych i władz samorządowych udała się do gminy Przyrów . Przeprowadzono rozmowy w sprawie funkcjonowania oświaty w tamtejszej gminie. Odwiedzono też szkołę podstawową w Zalesiach dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie.

3-8.11.11 powołana komisja dokonała przeglądu stanu technicznego wyposażenia jednostek OSP na terenie gminy.

3.11.11 dokonano nagrania dla Programu Radia Kielce. Audycję „Moc Historii” wyemitowano w dniu 7.11 br i dotyczy dziejów Secemina.

6.11.11 uczestniczył w jubileuszu 35- lecia Zespołu Ludowego „Złoty Kłos”.

7.11.11 wspólnie ze Starostą Włoszczowskim , Wicestarostą i członkiem Zarządu Powiatu dokonano objazdu dróg powiatowych w gminie w celu wyłonienia drogi do remontu w 2012 r

Odbyło się też wspólne posiedzenie Komisji Rady Gminy na którym zaopiniowano propozycje stawek podatkowych na 2012 r.

9.11.11 odbyto spotkanie z inspektorami nadzoru budowanego wodociągu Secemin – Wałkonowy w sprawie występujących na nim awarii.

Uczestniczył też w posiedzeniu Zarządu LGR we Włoszczowie.

10.11.11 wziął udział w posiedzeniu Związku Gmin Ziemi Włoszczowskiej.

11.11.11 odbyły się uroczystości związane z obchodami Święta Niepodległości.

14.11.11 było spotkanie z rolnikami z Krzepina, którym dziki zniszczyły łąki.

 Odbyło się też w tym dniu spotkanie z Radą Pedagogiczną , rodzicami i mieszkańcami obwodu szkoły w Psarach. Tematem spotkania była diagnoza funkcjonowania oświaty w gminie i przyszłości szkoły w Psarach.

15.11.11 uczestniczył w uroczystości podsumowującej konkurs „Góra Grosza”.

W Publicznym Przedszkolu w Żelisławicach odbyło się uroczyste wręczenie dyplomu "Góra Grosza" dla przedszkolaków. Akcja "Góra Grosza" to największa społeczna akcja w naszym kraju i w tym roku jest organizowana po raz dwunasty, a jej celem jest pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, dofinansowanie domów dla dzieci, rodzinnych domów dziecka, pogotowi rodzinnych i rodzin zastępczych.. Przedszkole w Żelisławicach już po raz trzeci nazbierało najwięcej groszy w przeliczeniu na jednego ucznia w woj. świętokrzyskim i zdobyło nagrodę pieniężną za rok 2010 w wysokości 4.870 zł.

W tym dniu odbyło się spotkanie z Radą Pedagogiczną szkoły w Żelisławicach i mieszkańcami w sprawie przyszłości gminnej oświaty.

16.11.11 odbyło się kolejne spotkanie z inspektorami nadzoru w sprawie wodociągu Secemin – Wałkonowy.

Odbyło się też spotkanie z rodzicami uczniów szkoły w Kuczkowie.

17.11.11 podpisany został akt notarialny na sprzedaż działki położonej w Seceminie ul. Jędrzejowska.

Odbyła się narada w sprawie awarii na wybudowanym wodociągu Secemin – Wałkonowy z udziałem inspektora nadzoru, wykonawcy inwestycji, dyrektora WZWiK i Kierownika Referatu Gospodarki.

Ustalenia z narady :

1. przeprowadzić próbę ciśnienia na max dopuszczane ciśnienie

2. podniesienie ciśnienia do 6 atmosfer w sieci wodociągowej na ul. Kościuszki

3. usuwanie awarii natychmiast po wystąpieniu

4. doprowadzenie terenu po usunięciu awarii do stanu sprzed awarii

5. wykonawca zrekompensuje straty związane z ubytkiem wody.

18.11.11 – wyjazd pracowników UG do Częstochowy na występ Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”.

19.11.11 – uczestniczył w Zjeździe Powiatowym OSP we Włoszczowie. Prezesem na nową kadencję został wybrany Pan Wiktor Krotla.

 
Pan Wójt poinformował, że na bieżąco rozliczane są inwestycje wodociągowe i kanalizacyjne w celu osiągnięcia refundacji części poniesionych kosztów.

- zmieniono Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy,

- w miarę posiadanych możliwości realizowany jest remont pomieszczeń w budynku UG

 

 Następnie głos zabrał Pan P. Ruksza – Sekretarz Gminy.

Wyjaśnił dlaczego zmieniony został Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy , a mianowicie :

- dłuższy czas Regulamin nie był aktualizowany i należało go poprawić i dostosować do aktualnych przepisów,

- na przełomie lipca / sierpnia br zakończono proces samooceny Urzędu metodą CAF. Wyniki samooceny wskazują na dobre i słabe strony   funkcjonowania urzędu i należy wprowadzić zmiany aby poprawić i usprawnić pewne działania,

- przystosować do zadań które będą realizowane .

W Regulaminie określono nową strukturę organizacyjną , zmieniono nazwy referatów na krótsze , bo poprzednie były bardzo rozbudowane. Określono zakresy zadań dla poszczególnych referatów.

Zachowano tradycyjny podział na 3 referaty i USC. Utrzymano tradycję i specyfikę tutejszej gminy.

W dalszej części tego punktu Pan Sekretarz poinformował o prowadzonej w Urzędzie Gminy samoocenie CAF.

System CAF polega na tym , że pracownicy Urzędu Gminy oceniali pracę urzędu na podstawie siatki pytań dot, między innymi :organizacji urzędu, pracowników , kierownictwa, współpracy, strategii rozwoju.

Wynikiem samooceny jest diagnoza mocnych stron urzędu i obszarów do poprawy. W skali punktów 1-100 lokujemy się w granicach 20 punktów.

Podjęto już działania w niektórych dziedzinach działalności :

- poprawiono procedurę tworzenia aktów prawnych

- opracowano nowy Regulamin Organizacyjny

- rozwiązano kwestię udzielania informacji publicznych

- odbywają się cykliczne spotkania z pracownikami .

Wynikiem przeprowadzonej samooceny będzie możliwość zawiązania związków partnerskich 5 gmin i aplikowania o środki na dofinansowanie szkoleń dla pracowników oraz na zadania które słabo wypadły w samoocenie i należy w tej dziedzinie podjąć działania służące poprawie funkcjonowania administracji .

 

Następnie Pan Wójt podziękował Panu Sekretarzowi za wkład pracy i zaangażowanie w realizację CAF.

Podziękował też Pani Skarbnik za skonstruowanie projektu budżetu . Projekt ten będzie analizowany na komisjach w okresie przygotowywania budżetu do uchwalenia na 2012 r.

Pan Wójt poinformował o zarządzeniach jakie wydał w okresie między sesjami Rady Gminy.

 

Następnie Pan K. Marek zwrócił się do Pana Sekretarza z zapytaniem :

- czy przebudowując strukturę organizacyjną w urzędzie gminy , po stronie oszczędności finansowych coś zostaje.

 W odpowiedzi Pan Sekretarz wyjaśnił, że sam w sobie Regulamin Organizacyjny nie tworzy finansów. Nie może spowodować , że wpływy będą większe lub mniejsze.

 Pan K. Marek – rozumie , że regulamin zakłada ilość pracowników w referacie.

 Pan Sekretarz wyjaśnił, że regulamin przebudował w zakresie liczby pracowników.

W Referacie Gospodarki jest mniej , w Referacie Finansów mniej o ½ etatu, w Referacie Administracji zmniejsza się, będą przesunięcia pracowników, inaczej ujęto kompetencje na poszczególnych stanowiskach . Liczy , że wydatki będą na tym samym poziomie ale nie wzrosną. Liczy na zmianę sposobu gospodarowania majątkiem urzędu i gminy i nowego sposobu zlecania zamówień, aby Pani Skarbnik miała przejrzysty i szczelny system przeglądu na wydatki.

 Innych pytań nie zgłaszano.

 Ad.4.

W punkcie tym głos zabrał Pan J. Krzyżanowski - Kierownik Referatu Gospodarki. Poinformował , że w dniu 21.10.2011 r. Włoszczowski Zakład Wodociągów i Kanalizacji we Włoszczowie złożył wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Wniosek ten spełnia wszystkie wymagane warunki. Po przeanalizowaniu przez Wójta, pracowników referatu i komisję , przedstawionych we wniosku stawek za wodę i ścieki uznano , że są zbyt wysokie i wystosowano do WZWiK wniosek o pozostawienie na 2012 rok stawek na poziomie 2011 r.

W piśmie tym zwrócono uwagę, że proponowane stawki są najwyższe ze wszystkich gmin obsługiwanych przez WZWiK. Ponadto trwają jeszcze prace przy modernizacji sieci wodociągowej. Wyłączenie z eksploatacji sieci wykonanej z rur azbestowych zmniejszy koszty eksploatacji i utrzymania sieci wodociągowej na terenie gminy. Gmina partycypuje również w kosztach eksploatacji i utrzymania oczyszczalni ścieków i modernizacji przepompowni poprzez dokonywanie zakupu niektórych urządzeń i części zamiennych jak również zakończono montaż systemu monitoringu na przepompowni ścieków.

Pismem z dnia 31.10.2011 r. WZWiK udzielił odpowiedzi na nasze pismo , że podtrzymuje wniosek z dnia 21.10.2011 r. o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Secemin na okres od 1.01.2012 r. do 31.12.2012 r. Zaznaczono , że taryfa została opracowana zgodnie z przepisami , a stawki w niej zawarte wyliczone na podstawie planowanych kosztów na okres obowiązywania nowych taryf.

Wobec takiego stanowiska , zaproszono przedstawiciela WZWiK na dzisiejszą sesję.

 Następnie głos zabrał Pan H. Kaczmarski – przedstawiciel WZWiK.

Wyjaśnił, że przedstawione we wniosku stawki ustalone zostały w odniesieniu do roku obrachunkowego obejmującego okres od 1.09.2010 r. do 31.08.2011 r. i prognozy taryf na 2012 r. Nie ma pola manewru , bo to wskazuje ekonomika. Wzrost ceny za wodę to 3% , a na ścieki 14%. Przyczyną dużego wzrostu ceny ścieków to :

- przepompownie ścieków jak i oczyszczalnia ścieków są bardzo kosztowne w eksploatacji z uwagi na duże zużycie energii 12 przepompowni i z tym związane koszty energii

- bardzo często występujące awarie ,

- zakup części wymiennych do urządzeń

Zaznaczył, że wynik finansowy przychodów i kosztów za okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2011 r. w zakresie prowadzenia gospodarki wodno ściekowej gminy Secemin zamyka się stratami i wynosi ok. 14 tys zł tj. ok. 7 tys. zł na wodzie i ok. 7 tys. na ściekach.

Aby wyjść na „O” opracowano zaproponowane stawki. Powiedział, że podtrzymuje wniosek i prosi Radę Gminy o przyjęcie tych taryf.

Zwrócił też uwagę, że wszystko , to co mówił Pan Kierownik Krzyżanowski będzie miało odzwierciedlenie w kosztach roku 2012 ale na chwilę obecną nie można ich brać pod uwagę. Jeżeli zmniejszą się koszty eksploatacji to może na 2013 rok będą stawki takie same. Natomiast nie ma możliwości zmniejszenia taryfy za wodę i ścieki na 2012 r. wskazanej we wniosku .

Pan M. Leśniak – powiedział, że niezrozumiałe jest dla niego , że tyle awarii jest na nowych urządzeniach . W ubiegłym roku podniesiono stawki bez zgody Rady Gminy. Dojdzie do tego , że mieszkańcy przestaną korzystać z sieci wodociągowej i kanalizacyjnej . Teren biedny, rolnicy nie mają pieniędzy. Jego rachunek za 3 m-ce opiewa na kwotę 380 zł. Jeżeli będzie tak dalej to trzeba będzie przełączyć się na własną studnię.

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że rok temu powołano Komisję ds. budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej i liczył na rok jej pracy ale widzi, że dokąd będą awarie to ta komisja będzie potrzebna.

Komisja przeprowadziła rozmowy z Panem Cz. Dominikiem z WZWiK w tym temacie i WZWiK ma jeden argument , jeżeli nie chcemy takich stawek to może ktoś inny zająć się eksploatacją sieci na terenie naszej gminy.

Zwrócił uwagę, że decyzja radnych w kwestii taryf nie ma znaczenia , bo przedstawione przez przedsiębiorstwo taryfy będą i tak obowiązywać . Poinformował, że przeprowadził sondaż w innych gminach w sprawie taryf i okazało się , że Secemin ma najwyższe stawki , a cena ścieków przebija nawet Włoszczowę.

Zwrócił uwagę, że do sieci kanalizacyjnej podłączonych jest 50 % gospodarstw ,a nie wszystkie ujęte w planach, dlatego też ci , co się podłączyli mają większe opłaty , podobnie jest z podłączeniami do sieci wodociągowej. Według niego WZWiK nie dokonuje kontroli, a tym samym nie wywiązuje się z zadań. Wstępnie przyjęto aby podjąć działania w tym zakresie , będą w tym temacie wnioski komisji. Podkreślił, że wszystkie kroki negocjacji zostały wyczerpane i czy rada zatwierdzi przedstawione przez WZWiK stawki za wodę i ścieki czy nie to i tak zostaną i będą obowiązywać.

Następnie Pan Kaczmarski wyjaśnił, że zawarta z Gminą Secemin umowa na eksploatację sieci wodociągowej i kanalizacyjnej nie przewiduje przeprowadzania kontroli przez przedstawicieli WZWiK pod kątem, czy się ktoś przyłączył do sieci czy nie. Zadania zakładu są inne . Odpowiada za jakość wody, wykonywanie badań wody , jak ścieki są oczyszczane itp. Nikt z zakładu się nie podejmie przeprowadzenia kontroli czy gospodarstwo jest podłączone czy nie. Inicjatywa kontroli powinna być zainicjowana przez gminę i nie cedujcie pewnych spraw na zakład Pan K. Marek – powiedział, że w świetle ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wójt jest zobowiązany do skontrolowania zakładu pod względem kosztów. Pytał , czy zakład wykazał te koszty. Rozumie , że to ubiegły rok zaważył na o wysokości stawek na bieżący rok. Powiedział , że w dyskusji padło stwierdzenie , że w Seceminie są najwyższe stawki z powiatu włoszczowskiego. Miał telefon i pytano go ile płaci za wodę. Informowano, że stawki są zróżnicowane na cenę wody wykorzystywaną do celów rolniczych i gospodarczych.

Pan Kaczmarski wyjaśnił, że za wodę płaci się wg wskazań wodomierza. Jeżeli gospodarstwo podłączone jest do sieci kanalizacyjnej to przyjmuje się , że ile pobrano wody, tyle będzie ścieków. Natomiast jeżeli ktoś ma zainstalowany podwodomierz , że pobiera wodę np. do podlewania , czy do innych celów związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego , to nie płaci za to tyle ścieków. Instalacja podwodomierza musi być uzgodniona z zakładem. Innych różnic nie ma, chyba , że gmina dofinansuje . Nie ma innych zwolnień.

Pani T. Kopanicka – poinformowała, że płaci 6 zł za zimną wodę i 17 zł za ścieki. Zarządca budynku PKP tłumaczy , że takie stawki obowiązują w gminie. Ona jednak nie rozumie dlaczego nie mogą korzystać z oczyszczalni w Seceminie skoro jest ona bliżej niż Włoszczowa i wówczas koszty byłyby mniejsze. Pytała czy prywatny przedsiębiorca może dowozić ścieki do Secemina.

Pan H . Kaczmarski powiedział, że od 2013 roku nie będzie możliwości dowozu ścieków. Na wywóz ścieków kolej rozpisała przetarg ale nikt się nie zgłosił i wówczas wystąpiła o zawarcie umowy do WZWiK .Na pytanie Pani Kopanickiej dlaczego ścieki dowożone są do Włoszczowy , a nie do Secemina nie odpowie , bo nie wie. Prosił o wystosowanie do zakładu interpelacji w tej sprawie i dadzą odpowiedź.
Pan Wójt wyjaśnił, że dla bezpieczeństwa nie dopuszcza się indywidualnego dowozu ścieków. Natomiast uważa, że zasadne jest pytanie Pani Kopanickiej dlaczego nie są ścieki dowożone do Secemina tylko do Włoszczowy.

Pan Kaczmarski odpowiedział , że samochód z Włoszczowy i tak pokonuje te same kilometry bez względu na to czy zrzuci ścieki w Seceminie , czy we Włoszczowie, a stawka za ścieki jest ustalona.
Pan Grzesik zwrócił uwagę, że kierowca z Czarncy ma umowę na zrzut ścieków więc tych kilometrów jest mniej. Pan Kaczmarski odpowiedział, że nie wie czy ten kierowca ma w zakresie obsługę Psar.

Pani Kopanicka zwróciła jeszcze uwagę na fakt , że jeżeli byłby 1 kurs do Włoszczowy, to może opłata byłaby taka jaka jest ale jeżeli będą 3 kursy to na pewno dowożąc ścieki do oczyszczalni w Seceminie byłoby mniej kilometrów i mniejsze koszty usługi.

Pan R. Marciniak poinformował , że wystąpi z pismem do WZWiK o udzielenie wyjaśnień jak przedstawia się sytuacja zrzutu ścieków z budynku PKP w Psarach. Uważa, że dalsza polemika w tym temacie nie ma sensu.

Pan K. Marek –powiedział- niech wójt stwierdzi, że na kalkulacje przedstawione przez WZWiK wójt się godzi, że koszty przedstawione we wniosku o zatwierdzenie taryf są kosztami faktycznymi.

Pan Wójt odpowiedział, że gdyby się godził to nie pisałby pisma do WZWiK, Referat poddał analizie koszty, czy one są prawdziwe nie ma podstaw do podważenia wyliczeń zakładu , nie ma takich uprawnień kontrolnych w stosunku do zakładu.

Prawdą jest , że najwyższe stawki są w naszej gminie. Gmina inwestowała aby zmniejszyć awaryjność i poprawić bezpieczeństwo. To też powinno być brane pod uwagę. Podjęto działania aby zminimalizować koszty i liczono na to aby WZWIK kierował się też prognozą , że będzie poprawa i zejście z kosztów. To był nasz apel i prośba i nie została przyjęta. Nie podszedł zakład do tego tematu po koleżeńsku, a po kosztach.

Będą analizowane faktyczne koszty, nie jest zadowolony, nie może zwrócić się do rady o dofinansowanie, bo sytuacja finansowa gminy jest trudna. Apelowano do pracowników WZWiK aby informowali o nieprawidłowościach. Rozmawiano z mieszkańcami aby podłączali gospodarstwa. Boli jeszcze to, że osoby które nie podłączyły swoich gospodarstw do sieci w nocy przepompowują ścieki ze swoich szamb do kanalizacji i potem jest w mieszkaniach fetor. Trudno namierzyć sprawcę takich zachowań, ponieważ zanim fetor odczuje się w mieszkaniach upływa już kilka godzin od przepompowania i jest problem zlokalizowania, w którym miejscu zawartość szamba została wpuszczona do sieci kanalizacyjnej.

W tej kwestii gmina reaguje, podejmuje działania, a zakład nie.

Pan J. Bartyzel – pytał czy uchwała jest wiążąca . Jeżeli Rada Gminy nie podejmie uchwały to, czy stawki zaproponowane zostają.

Pan H. Kaczmarski – odpowiedział, że zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków zakład przedstawia wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Przedstawił w tym temacie zapisy art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków .Z przytoczonego przepisu wynika jakie zakład zobowiązany jest przedstawić dokumenty z wnioskiem o zatwierdzenie taryf. Wójt sprawdza taryfikator i weryfikuje koszty. Jeżeli są niezgodne rada może podjąć uchwałę o odrzuceniu wniosku. Natomiast jeżeli wniosek sporządzony jest prawidłowo taryfy podlegają zatwierdzeniu przez radę gminy.

Zaznaczył, że taryfy opracowane zostały w oparciu o wynik finansowy . To co mówił Pan Wójt będzie miało odzwierciedlenie w stawkach na 2013 rok. Może zakładane koszty będą niższe i wówczas zakład zmieni stawki.

Pani T. Sztuka - zwróciła uwagę, że w kosztach przedstawionych przez WZWiK nie ma uwzględnionego podatku od nieruchomości , budowli , bo zakład został zwolniony z tego podatku. W przeciwnym razie koszty byłyby jeszcze większe , bo wartość budowli stanowi ok. 10 mln zł i 2 % podatku od wartości tych budowli, też stanowiłoby dużą kwotę. Jednak Rada Gminy zwolniła grunty, budynki i budowle wykorzystane na potrzeby zbiorowego odprowadzania ścieków oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę wraz z gruntami związanymi z tymi budynkami i budowlami.

Pan H. Kaczmarski – poinformował, że przewidywany koszt wzrostu energii to prąd zużyty przez 12 przepompowni , których nie było wcześniej. Zwrócił też uwagę , że NIK przeprowadzając kontrolę wytknął im , że do stawek wody nie była naliczana amortyzacja urządzeń. Jeżeli gmina nie zwolni zakładu z podatku to wliczony on zostanie w cenę taryf.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Pan J. Krzyżanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Secemin.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do głosowania.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych.

Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 0, głosów „przeciw” było 12, głosów „wstrzymujących się” było – 2.

W wyniku przeprowadzonego jawnego głosowania uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Secemin nie została przyjęta.

Następnie Pani K. Dominik – przedstawicielka Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach – Oddział we Włoszczowie poinformowała o organizowanych kursach i szkoleniach dla rolników w najbliższym czasie.

Ad.5.

W punkcie tym głos zabrała Pani Teresa Sztuka – Skarbnik Gminy. Poinformowała , że 7 listopada br odbyło się wspólne posiedzenie komisji Rady Gminy na którym opiniowane były stawki podatkowe na 2012 r. Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Secemin.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag. Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały. W głosowaniu udział wzięło 14 radnych . „Za” przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych , „przeciw” głosów - 0, „wstrzymujących się” głosów – 0.

Uchwała Nr XII/59/11 w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na terenie gminy Secemin została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik poinformowała , że Prezes GUS w komunikacie z dnia 19 października 2011 r. ogłosił średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. w wysokości 74,18 zł za 1 q przyjmowaną jako podstawa do obliczenia podatku rolnego na 2012 r.

Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o podatku rolnym rada gminy jest uprawniona do obniżenia powyższej ceny .

Na posiedzeniu wspólnym komisji Rady Gminy przeanalizowano różne warianty cen żyta i analizowano skutki finansowe do budżetu jakie gmina musiałaby wykazać w sprawozdaniach.

Na posiedzeniu komisji Pan Rajca proponował przyjęcie 41 zł za 1q żyta ale przy tej stawce skutki do budżetu wynosiłyby 353 746 zł i jest to bardzo duża kwota. W bieżącym roku obowiązywała cena żyta ustalona w Komunikacie Prezesa GUS tj. 37,64 zł za 1q

W wyniku burzliwej dyskusji na posiedzeniu komisji ostatecznie pozytywną opinię uzyskała stawka 50 zł za 1q żyta .

W związku z pozytywnym zaopiniowaniem w/w ceny żyta podatek rolny z 1 ha przeliczeniowego w 2012 r. wynosiłby 125 zł. Obniżając cenę żyta ustaloną w Komunikacie Prezesa GUS do kwoty 50 zł za 1 q gmina będzie musiała wykazać około 250 tys zł w sprawozdaniach dot. skutków obniżenia podatku, co będzie miało wpływ na wysokość przyznawanej dla gminy subwencji.

Poinformowała również , że projekt uchwały Rady Gminy Secemin w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2012 rok na terenie Gminy Secemin do kwoty 50 zł za 1q uzyskał pozytywną opinię Świętokrzyskiej Izby Rolniczej w Kielcach. Zapoznała z treścią pisma Świętokrzyskiej Izby Rolniczej w tej sprawie.

Następnie Pan Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2012 rok na terenie Gminy Secemin.

Pani Skarbnik zwróciła jeszcze uwagę na konieczność wprowadzenia autopoprawki do projektu przedstawionej uchwały , polegającej na zastąpieniu zapisu „kwintal” skrótem „dt”, ponieważ taką jednostką należy się posługiwać.

Do projektu tej uchwały nie wniesiono uwag i przystąpiono do jawnego głosowania.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 13, głosów „przeciw”– 0, głosów „wstrzymujących się”- 1.

Uchwała Nr XII/60/11 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta jako przyjętej podstawy obliczenia podatku rolnego na 2012 rok na terenie Gminy Secemin została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Pani Skarbnik przystąpiła do omówienia projektu uchwały w sprawie określenia stawek od środków transportowych. Zwróciła uwagę na błąd pisarski jaki zakradł się w projekcie uchwały, a mianowicie w § 1 pkt 5 dot. autobusu do 30 t jest stawka „1000 zł” a powinno być – „900 zł”

Skutki obniżenia stawek podatku od środków transportowych w 2011 r. wynosiły ok. 43 tys zł a wg stawek zaproponowanych na 2012 r. wynosić będą ok. 23 tys. zł

Pan Przewodniczący poinformował, że stawki podatku od środków transportowych dyskutowane były na posiedzeniu komisji i uzyskały pozytywną opinię.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia stawek od środków transportowych z uwzględnieniem poprawki o jakiej wspomniała na wstępie. Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, „przeciw” – 0, „wstrzymujących się” – 0.

Uchwała Nr XII/61/11 w sprawie określenia stawek od środków transportowych została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik poinformowała, że nie podejmowana jest uchwała w sprawie podatku leśnego ponieważ przyjęto na posiedzeniu komisji stanowisko aby do naliczenia podatku leśnego przyjąć cenę ustaloną w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 20.10.2011 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej wg średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2011 r. tj.: 186,68 zł za 1 m 3

Tak więc podatek leśny z 1 ha fizycznego w 2012 r. wynosił będzie 41,0696 zł.

W 2011 r. była to kwota 34,0023 zł za 1 ha fizyczny lasu.

Następnie Pani Skarbnik poinformowała o zmianach w budżecie gminy wprowadzonych Zarządzeniem Wójta Gminy. Zwróciła uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w projekcie uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2011 r. przesłanym radnym , w związku z nadesłanymi pismami przez Wojewodę Świętokrzyskiego w sprawie zwiększenia dotacji celowej na wypłacenie rolnikom środków z tytułu zwrotu podatku akcyzowego na paliwo oraz zmniejszenia dotacji celowej na składki zdrowotne opłacane przez GOPS.

W ostatnim czasie należało wygospodarować środki na zakup kontenera mieszkalnego – 10 500 zł . Z tego powodu GOPS musiał zmniejszyć inne wydatki w poszczególnych działach i z budżetu gminy na ten cel będzie przeznaczone 2 000 zł – środki te będą w wyniku zmniejszenia wydatków na zadania inwestycyjne.

Środki w kwocie 16 000. zł będą przeznaczone na zapłatę faktur za wykonanie map i innych dokumentów na przepompownie.

Zmniejszyła wydatki na rezerwie celowej , a przeniosła je na dział – bezpieczeństwo publiczne – OSP , ponieważ środki ujęte w planie nie zabezpieczyły potrzeb. Zwiększyła środki na oświatę w kwocie 5 tys zł z budżetu gminy jako udział gminy w wypłacie stypendiów dla uczniów .Zwróciła uwagę , że zabraknie środków na oświetlenie uliczne. Podkreśliła , że Pan Wójt , Sekretarz i Pan Krzyżanowski bardzo starają się i uszczuplenia w zapłacie za zużytą energię będą widoczne .

Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy z uwzględnieniem zmian omówionych na wstępie.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 14 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 14, „przeciw” – 0, „wstrzymujących się” – 0.

Uchwała Nr XII/62/11 w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.6.

W punkcie tym głos zabrał Pan R. Marciniak – Przewodniczący Rady Gminy. Powiedział, że Pan Wójt w przedstawionej informacji z działalności informował już o organizowanych spotkaniach na temat funkcjonowania oświaty w naszej gminie. Temat ten jest tematem trudnym i drażliwym, wzbudzającym wiele emocji wśród rodziców , mieszkańców i nauczycieli. Odwiedzaliśmy szkoły na terenie innych gmin Dzisiejszy temat to dyskusja , rozmawiajmy , analizujmy wszystko, aby jak najmniej ucierpiały na reformie dzieci.

Następnie głos zabrał Pan Wójt. Prosił o włączenie tego tematu na dzisiejszą sesję . Podkreślił, że przedstawione dane mają przybliżyć stan faktyczny oświaty w naszej gminie pod względem demografii i wielkości subwencji oświatowej. Przypomniał, że w 90 –tych latach prowadzone były już rozmowy , przedstawiane na sesjach różne warianty , symulacje kosztów, były próby tworzenia stowarzyszeń ale skończyło się to na dyskusjach i rozważaniach. W latach 90-tych zlikwidowano szkoły filialne w Wałkonowach i Bichniowie. Później nastąpiła reorganizacja szkoły
w Kuczkowie . Projekt zakładał połączenie Szkoły Podstawowej Psary i Kuczków. Ostatecznie utworzono szkołę w Psarach z filią w Kuczkowie. W filii w Kuczkowie ograniczono stopień organizacyjny do kl. I- III i „O”. W tym roku zlikwidowano szkołę w Woli Czaryskiej. Żeby odnieść się jakoś do tego tematu odwiedziliśmy gminę Morawica, aby zapoznać się jak tam funkcjonuje oświata . Okazuje się , że na 10 szkół , 5 szkół prowadzonych jest przez stowarzyszenia.
W Gminie Przyrów są 3 placówki oświatowe – 1 prowadzona przez gminę, 2 przez stowarzyszenie. Pojechaliśmy do innych gmin ,aby zaczerpnąć języka , po co wprowadzono zmiany , jakie są efekty, plusy i minusy przeprowadzonej reformy. Po tym, odbyto spotkania w Psarach, Żelisławicach , Kuczkowie. Nie uczestniczył w spotkaniu w Kuczkowie bo był chory. Każde spotkanie było interesujące,  w Żelisławicach burzliwe , o czym był artykuł w gazecie Echo Dnia. Ale każde spotkanie czegoś uczy. W SP Psary spotkał się z Radą Pedagogiczną , później z mieszkańcami. Są to tematy trudne. Problemem są finanse i mała liczba uczniów i jeszcze malejąca. Liczba dzieci w poszczególnych obwodach za mała i generuje koszty. Subwencja oświatowa naliczana na ucznia i ustalana przez Ministra Finansów. Płace nauczycielom ustala Minister Edukacji w zależności od stopnia awansu zawodowego nauczycieli. W latach 80-tych i 90-tych w klasach było 26 – 31 uczniów. Gdyby było tak nadal , to nie dopłacałaby gmina do oświaty. Jeżeli liczba uczniów spada ,to zmniejsza się też liczba uczniów w oddziałach. Dlatego przygotowano analizę która ma być wsadem do dyskusji. Pojechano do szkół na terenie naszej gminy , aby nie likwidować, ale porozmawiać o analizie kosztów. Przedstawiono opracowane i przygotowane przez GZEAS dane dotyczące poszczególnych placówek oświatowych , liczby dzieci , zatrudnienia w etatach i liczbie osób, wysokości subwencji oświatowej w latach 2008 – 2010 oraz kosztów oświaty w poszczególnych latach , wielkości dopłat do oświaty z budżetu gminy, kosztów obsługi, dowozu , utrzymania przedszkola. Koszty utrzymania szkół w rozbiciu na koszty bieżące, liczbę uczniów , koszty przypadające na 1 ucznia, wielkość subwencji oświatowej przypadającej na szkoły oraz wielkość środków dofinansowania z budżetu gminy. W konsekwencji takiej struktury sieci placówek oświatowych gmina dokłada ze środków własnych na prowadzenie szkół i przedszkoli prawie 1 700 tys zł

Przedstawione dane obrazowały prognozowaną liczbę uczniów na rok szkolny 2012/2013 dla poszczególnych szkół .

SP Psary i Kuczków razem są porównywalne pod względem ilości uczniów ze szkołą w Żelisławicach.

Powyższe dane przedstawione zostały także obecnym na sesji.

Następnie Pan Wójt przedstawił nasuwające się wnioski , a mianowicie :

1. Brak działań w zakresie reorganizacji sieci szkół to wzrost kosztów funkcjonowania szkół , do kwoty 2 mln zł w 2012 roku ponad otrzymywaną subwencję oświatową.

2. Przekazanie szkół stowarzyszeniu – ok. 700 tys. oszczędności.

Podkreślił, że nie ma panaceum na rozwiązanie problemu. Jaki model rozwoju oświaty wypracujemy , od tego będzie zależał rozwój gminy w innych dziedzinach. Nie należymy do bogatych gmin , przy 12 mln budżecie – wygospodarować 2 mln zł na oświatę , to duże obciążenie. Ponadto obciążeni jesteśmy kredytami. 1.100 tys zł uwzględnić należy w budżecie 2012 r na spłatę rat kredytu i odsetki , do tego dołożyć ok. 2 mln zł na oświatę jest to, naprawdę duże obciążenie. Pan Wójt. Podkreślił , że po rozmowie z wójtami innych gmin można powiedzieć , że wszyscy analizują koszty utrzymania i organizację szkół . Jest to proces, który dotknął całą Polskę. Na Kongresie Związku Gmin Wiejskich w Warszawie temat oświaty zdominował Kongres. Wszystkie gminy szukają rozwiązań. Każdy może mieć swoją koncepcję – rada pedagogiczna, wójt , radni Jedno jest jednak pewne , temat oświaty trzeba podjąć , wypracować metodę aby zmniejszyć koszty i nie spowodować zmniejszenia jakości nauczania. Nie da się rozwiązać problemu bezboleśnie. W przypadku przejęcia prowadzenia szkół przez stowarzyszenie zatrudnionych w nim nauczycieli obowiązywał będzie kodeks pracy , a nie Karta Nauczyciela , gdzie płaceni są wg stawek stopnia awansu zawodowego. Z takim przesłaniem wystąpiono do trzech środowisk. Chce znać zdanie radnych, sołtysów , bo przecież nie wójt podejmuje uchwały o reorganizacji szkół tylko rada gminy. Trzeba przeanalizować , gdzie są możliwości zrobienia oszczędności. Prosił o podpowiedzi i pomoc w rozwiązaniu tego tematu. Temat ten jest tak ważny, że nie można udawać , że go nie ma . Musimy się zmierzyć z nim. Nie ma innych propozycji oprócz przedstawionej diagnozy , która jest materiałem do dyskusji.

Następnie Pan Przewodniczący powiedział, że każdy zapoznał się z przedstawionym materiałem, wysłuchał wypowiedzi Pana Wójta , żadna klamka w tym temacie jeszcze nie zapadła , temat do dyskusji.

Następnie otworzył dyskusję na wyżej poruszony temat :

Pani E. Walasek – powiedziała, że reforma dotyczy 3 szkół. Byt tych szkół jest nam znany. Jeszcze 2-3 lata i szkoły upadną . Nie ma przedstawionej prognozy ilości dzieci w 2014 roku.. Proponowała aby wówczas przeprowadzić reformy. Jeżeli zlikwiduje się szkoły , to wzrosną koszty dowozu uczniów. Ponadto małe dzieci po 3-4 godzinach pobytu w szkole powinny być w domu, więc albo musiały by być dodatkowe kursy autobusu albo będą czekać na świetlicy na pozostałych uczniów. W koszty należy wliczyć również odprawy dla nauczycieli. Poza tym jaki będzie odzew mieszkańców na decyzję o likwidacji szkoły, która jest jedynym ośrodkiem rozwoju kultury na wsi. Wobec powyższego nie widzi oszczędności w takich działaniach. Uważa, że jeżeli gmina przymierzyła się do reformy to należało w zbiorczej szkole w Seceminie zagwarantować starej kadrze nauczycielskiej miejsca pracy, a młodych nauczycieli zatrudniać na umowy – zlecenia. Jeżeli gmina chce poświęcić tylu nauczycieli to jest nie fair . 2 lata szkoły mogą jeszcze funkcjonować. Nauczyciele mogą zrzec się dodatków motywacyjnych i będzie to dobre rozwiązanie dla wszystkich.

 Pan K. Marek – powiedział, że dane zostały przedstawione ale to nie jest powód , że winą są tylko dzieci. Panowanie nad kosztami – nikogo nie chce obrazić- jest tak spięte. Z praktyki wiadomo, że w środku też da się coś zaoszczędzić, jeżeli będzie się panować nad kosztami . Nie obwinia GZEAS i dyrektorów szkół. Stałe koszty dowozu, koszty utrzymania przedszkola nadal zostaną . Koszty dowozów nawet może wzrosną. Powiedział, że nie jest zadowolony z poziomu nauczania . Obawia się , że jak skumuluje się uczniów w jednym miejscu to jeszcze bardziej nie będzie zadowolony. Ile stać byłoby budżet gminy na dołożenie do oświaty. Szkołom prowadzonym przez stowarzyszenia gmina dokłada, bo nie ma możliwości nie dotowania.

Pani E. Walasek zadała pytanie ile gmina dołożyła do kultury na wsi.

Pan R. Marciniak – powiedział, że dzisiejszym tematem jest oświata i nad nim dyskutujmy, będzie na sesji temat kultury , będziemy dyskutować nad takim tematem.

Pani E. Walasek – stwierdziła, że oświata to, też rozwój kultury i to też w ramach utrzymania szkoły.

Pan R. Marciniak - potwierdził, że szkoła wpływa na rozwój kultury i powinna to realizować , bo taki jest jej cel ale proponuje temat kultury na inną sesję.

Pan J. Bartyzel – powiedział, że dyrektorki szkoły z Psar i Żelisławic zadeklarowały, że ustępstwa ze strony nauczycieli będą. Uważa, że należy rozmawiać, co oni proponują od siebie , dyrektorki chcą rozmawiać i od tego trzeba zacząć.

Pan K. Krzyżanowski – powiedział, że na posiedzeniu komisji oświaty powstał dialog, że problemy należy rozwiązywać . Jeżeli w tym kierunku będziemy szli aby zatrudniać starych nauczycieli to popiera.

W temacie liczby uczniów – to uważa, że jest stagnacja i wielkich zmian nie będzie.

Pani E. Walasek – zwróciła uwagę, że w roku 2014 będzie więcej dzieci , co wynika z danych , które nie zostały tu przedstawione.

Pan R. Marciniak – powiedział, że nie wie czy to ,co deklarują panie dyrektorki jest zgodne z prawem. Dodatek im się należy i czy mogą z niego zrezygnować. Chęci ze strony nauczycieli mogą być ale wbrew prawu.

Pan D. Grzesik – powiedział, że przedstawione liczby dają do myślenia każdemu. Sprostował, , że w szkole w Żelisławicach jest 54 uczniów plus 24 przedszkolaków którymi zajmuje się jedna osoba Dzieci korzystają z tego samego budynku, ta sama kucharka przygotowuje posiłki, jedno oświetlenie, wykorzystywany ten sam sprzęt więc nie ponosi się dużych kosztów na przedszkole. Natomiast w przedszkolu w Seceminie jest 74 dzieci i zatrudnionych jest 9 osób.

Zwrócił jeszcze uwagę , że w Zespole Szkolno –Przedszkolnym w Żelisławicach jest 78 dzieci , a nie 54 jak było podane. Dał ten temat pod rozwagę . Stwierdził, że nieprawdą jest , że Secemin przynosi zyski.

Pan Wójt – powiedział, że celowo nie wliczano w koszty GZEAS i przedszkola , bo gdyby były wliczone to nie byłby Secemin na „plusie”.

Pan D. Grzesik – powiedział, że nieprawdą jest , że szkoła podstawowa i gimnazjum w Seceminie przynosi zyski , a reszta tylko straty. , bo przecież tylko do Secemina dowożone są dzieci , to środki generowane powinny być w Seceminie. Jeżeli Rada Gminy ma rozpatrywać przekształcanie szkół , to czemu mówi się o trzech szkołach znajdujących się poza Seceminem. Czemu nie rozpatruje się przekształcenia wszystkich szkół tylko 3 ?

Pan T. Bąk sprostował wypowiedź pana Grzesika, że dzieci dowożone są jeszcze do szkoły w Psarach.

Pan K. Krzyżanowski – uważa, że w dyskusji powinno rozpatrywać się działania pod kątem dobra dziecka, bo aspekt ekonomiczny według niego nie jest najważniejszy. Należy wziąć pod uwagę aspekt jak dziecko uczyć się będzie w kilkuosobowej klasie ( 1-2 uczniów) Jak taka sytuacja wpływa na psychikę dziecka , jak prowadzić np. zajęcia wf w klasie gdzie jest 1 chłopiec i 1 dziewczynka.

Pani E. Walasek – powiedziała, że dużo dzieci potrzebuje indywidualnego podejścia . Takich małych klas nie ma. Zwróciła uwagę, że uczniowie ze szkoły w Psarach mają najwyższą średnią w gminie. Finalistami konkursów na szczeblu powiatowym i wojewódzkim byli uczniowie ze szkoły w Psarach , a nie z Secemina. To powinno się też liczyć . W mniejszych klasach uczniom można poświęcić więcej czasu . Podkreśliła, że całkowity brak nakładów na działalność kulturalną na wsi rekompensuje praca nauczyciela, bo w szkole organizowane są z różnych okazji uroczystości . Szkoła na wsi jest swoistym ośrodkiem integracji mieszkańców i miejscem wydarzeń kulturalnych. Wszystko to powinno być brane pod uwagę.

Pani T.Kopanicka – powiedziała, że szkoła w Psarach jest dobrą szkołą, duża grupa dzieci z tej szkoły przechodząc do gimnazjum i dalej do szkoły , świetnie sobie radzi . Małe dzieci potrzebują zwrócenia na siebie uwagi, pochylenia się nad nim, a tego nie widać w dużych liczebnie klasach. Gdy mała grupa , to nauczyciel prowadzi działalność edukacyjną i opiekuńczą.

Może pozostawić część placówek z małymi dziećmi , zagrożenia kumulują się w większych szkołach.

Pani M. Kaleta – uważa, że w małych szkołach jest lepszy dostęp nauczyciela do dziecka, lepiej go dopilnuje.

Pan J. Słomiński – powiedział, może trzeba iść w innym kierunku niż likwidacja szkół. Może pomyśleć w jaki sposób pozyskać przedsiębiorców aby zwiększyć wpływy do budżetu ,bo jak będzie wszystko likwidowane to nie będzie gminy i rady. Co zaoferujecie mieszkańcom – likwidację wszystkiego. Zwrócił się do radnych aby uruchomili swoje głowy i zastanowili się jak znaleźć przedsiębiorców, w jaki sposób ich zachęcić aby tu przyszli, może poprzez ofertę atrakcyjnych gruntów pod działalność , może zwolnieniem z podatków , wówczas nie będzie problemów finansowych, bo będą wpływy do budżetu gminy. Zwrócił uwagę , że poprzez likwidację szkół , gmina będzie wymierała, bo szkoła to też ośrodek kultury. Apelował do radnych aby szukali przedsiębiorców i zastanowili się jak ich zachęcić aby zostali na tym terenie , a nie wyjeżdżali , bo inne gminy oferują im coś więcej. Podejmujcie takie działania aby dzieci, młodzież chcieli zostać tutaj i w tej gminie rozwijali przedsiębiorstwa i przyczyniali się do rozwoju gminy.

 

Pan R. Marciniak - nie jest z nikim konsultowane to , co robi Rząd w sprawach oświaty. W związku z tym dyskusja toczy się nad tym aby znaleźć wyjście. Nie uzdrowi finansów mały przedsiębiorca , ale taki jak ZPUE czy Effektor z Włoszczowy . Na Kongresie Zawiązku Gmin Wiejskich było wielu wójtów, którzy byli wcześniej dyrektorami szkół i problem oświaty znają bardzo dobrze. Padały pytania : dlaczego Rząd nie finansuje oddziałów tylko uczniów . Padało wiele propozycji w zakresie zasad finansowania oświaty. Tym problemem objęty jest cały kraj. Przyszły Kongres ma się zająć tematem oświaty w małych gminach. Nikt nie chce dzieci ani nauczycieli krzywdzić. Ale kto powie ,co zrobić, aby ten problem rozwiązać. Wójt będzie robił to , co Rada Gminy uchwali ale znajdźmy panaceum aby uzdrowić i by ból był jak najmniejszy. Powiedział, że jego córka pracuje w szkole prowadzonej przez stowarzyszeni i cieszy się , że ma pracę. Nie można napuszczać wójta przeciw nauczycielom i odwrotnie. Musimy dyskutować , rozmawiać i to jest rozwiązanie . Cały czas jest to tylko dyskusja.

 Pani E. Turczyn – przypomniała, że w jej okolicy zlikwidowano już dwie szkoły. Jeżeli nie ma żadnego ośrodka na wsi to gdzie młodzież może się spotykać . W takiej sytuacji widoczne są przejawy wandalizmu i demolki. Gdy był w Krzepinie budynek szkoły to młodzież się spotykała i integrowała.

 Pan K. Krzyżanowski – chcielibyśmy mieć wiedzę jak będą funkcjonowały szkoły prowadzone przez stowarzyszenie. Przydałyby się dane w jakich warunkach mogą się tworzyć i jak funkcjonować , ile trzeba do nich dołożyć z budżetu gminy.

 Pan R. Marciniak – wszystko będzie zapisane i później analizowane . Pytał jakie są odczucia rodziców po przejściu dzieci do Radkowa.

 Pan A. Rajca – powiedział, że mówi się o problemie z nauczycielami, o dzieciach raczej się nie mówi . Kultura skupia się w remizie. Jego syn dobrze się uczył w szkole w Woli Czaryskiej było ich w klasie 6, a teraz jest w klasie liczącej 20 uczniów. Nie ma chyba dzieci, które nie chciałyby dojeżdżać. Tam mają duży ośrodek sportowy, boisko.

Natomiast budynek szkoły w Woli jest zagospodarowywany, boisko będzie tworzone wspólnie z właścicielem domu pomocy.

Pani E. Walasek – zwróciła uwagę , że dzieci ze szkoły z Woli Czaryskiej poszły wszystkie do Radkowa, gdy będzie zlikwidowana szkoła w Kuczkowie to rodzice powiedzieli , że wezmą dzieci do Koniecpola i te z Gimnazjum też. O Żelisławicach słyszała , że też dadzą dzieci do Włoszczowy więc co zyskamy z tej reformy. Powiedziała, że dla niej jest to niekorzystne , ale Pan Rajca jest taki dobry dla gminy, a też swoje dziecko dał do Radkowa.

Pan R. Marciniak – powiedział, że główny powód , że dzieci ze szkoły z Woli Czaryskiej poszły do Radkowa to to , że starsze dzieci już tam chodziły do gimnazjum i podejmowanie tego tematu przez Panią Walasek to nie odpowiednia pora. Czy Koniecpol będzie chciał dowozić dzieci, czy rodzice będą we własnym zakresie je dowozić, nie wiadomo.

Pan K. Marek – powiedział, że do tego tematu długa droga , więc nie ma nad czym się denerwować.

Pani E. Walasek – powiedziała, że uczyłaby nawet w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie, aby tylko była praca.

Pani T. Kopanicka – wyjaśniła, że do założenia stowarzyszenia musi być 15 osób, musi być ktoś kto przejmie ten temat i będzie załatwiał wszystkie sprawy. Czy tacy ludzie się znajdą ? Są rodzice którzy zawożą dzieci do szkół na innym terenie i jest to na niekorzyść gminy.

 Pan R. Marciniak – powiedział, że nie mamy wpływu na wypowiedzi i zachowania rodziców.

Zapytał czy ktoś chce jeszcze zabrać głos.

 Pani M. Kaleta – pytała , czy w przypadku założenia stowarzyszenia mieszkańcy mogą liczyć na wsparcie finansowe ze strony gminy.

Pan Wójt – podziękował za wypowiedzi i chce przypomnieć , że nikt z obecnych nie ma mądrości ostatecznej, że taki a taki model będzie najlepszy. Zgodny aby różniąc się w poglądach dojść do dobrych rozwiązań na przyszłość. Dał pod rozwagę pytanie : czy można ten temat odwlec na 2-3 lata ? Nie można bo gmina już teraz przestała się rozwijać , a gminy sąsiednie nas wyprzedziły w infrastrukturze komunalnej, kulturalnej, sportowej czy drogowej.

Propozycje słuszne aby ograniczyć wydatki, myśli, że w każdej szkole coś by zaoszczędził , jednak to, co należy się nauczycielom z KN musi być wypłacone. Czy są inne możliwości zejścia z kosztów. Możemy rozważać nad likwidacją lub zmianą organu prowadzącego którym byłoby stowarzyszenie. Wtedy koszty znacznie spadną.

Prosił o przemyślenie tego tematu i wczucie się w jego rolę. Jeżeli wójt ma opracować budżet to musi starać się pozyskiwać jak najwięcej środków do budżetu. Jeżeli nie zejdziemy z kosztów , to co osiągniemy . Nie ma siły tłumaczyć, że tego lub tamtego nie da się zrobić , bo nie ma pieniędzy. Problem oświaty musimy wspólnie postarać się rozwiązać. Temat uważa za otwarty. Trzeba uporządkować myśli i zastanowić się jaką strategię wybrać i w jakim zakresie.

 Na pytanie Pani Kalety wyjaśnił, że szkoła prowadzona przez stowarzyszenie jest nadal szkołą publiczną . Różni się tylko sposobem finansowania. Jeżeli stać gminę to dofinansowuje . Są różne formy wspierania , np. pokrywanie kosztów remontów kapitalnych budynku. Prowadzenie szkół przez stowarzyszenia jest różnie postrzegane przez społeczeństwo. Są opinie lepsze i gorsze. Problem , czy da się coś z tym tematem zrobić. Jeżeli wszystkim szkołom damy to samo co teraz , to nie będzie oszczędności. Należy mieć na uwadze, że od 2012 r. następować będzie spłata zaciągniętych zobowiązań finansowych , a koszty utrzymania szkół rosną . Co w takiej sytuacji będziemy mogli zrobić w zakresie infrastruktury ?

 W dalszej części Pan Wójt nawiązał do tematu kultury, poruszanego w dyskusji.

 Działalność kulturalna w gminie to 1 etat w Gminnej Bibliotece Publicznej, bo na tyle nas stać – i to cała kultura. Zrezygnowaliśmy z ½ etatu , bo nie ma pieniędzy. Szkoły pełnią rodzaj instytucji kultury ale w dziedzinach pracy szkoły. Aby szkoła była takim mini centrum kultury to też trzeba dać pieniądze na zajęcia pozaszkolne. Daj Boże aby szkoły te były centami kultury na wsi. Nikt nie zamierza ich likwidować . Wypracujmy taki model aby gmina mogła je finansować i się rozwijać.

Apelował o poczucie odpowiedzialności za oświatę i gminę. Kwestia czy szkoły prowadzić przez stowarzyszenie , czy gminę ? To my to mamy wypracować koncepcję, przedyskutować , oby nie za długo. Martwi się o budżet przyszłego roku ale aby realizować zadania inwestycyjne musimy mieć własny wkład. Może będą programy pomocowe ale nie można w nieskończoność brać kredytu aby
z nich korzystać bo wpadniemy w spiralę zadłużenia.

Do powyższych tematów należy podejść roztropnie i odpowiedzialnie.

Dane są jakie są i budżet też. Bilans kosztów i strat należy wyważyć i podjąć odpowiedzialne decyzje. Z dyskusji wynika , że oświata staje się problemem nr 1. Szkoła daje możliwości rozwoju. Mało dzieci nie ma miejsc pracy . Dyskutując trzeba uwzględnić wszystkie argumenty. Musi to być debata ogólnogminna, bo do wszystkiego trzeba dojrzeć. Trzeba ochłonąć aby racje i rozum bardziej działały niż emocje. Podkreślił, że nie miał, nie ma i nie będzie miał złych intencji ale trzeba podjąć takie działania aby zejść z kosztów.

Innych głosów nie zabierano .

Przewodniczący zamknął dyskusję w tym temacie.

Ad.7.

W punkcie tym głos zabrał Pan J. Krzyżanowski – Kierownik Referatu Gospodarki

Poinformował, że w 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej w związku z czym, gminy muszą zacząć przygotowania do przejęcia nowych zadań i wdrożenia przepisów nowej ustawy. Ustawa śmieciowa wprowadza zmiany w obowiązujący systemie gospodarowania odpadami komunalnymi , polegające między innymi na :

- wzmocnieniu systemu gospodarowania,

- prowadzeniu selektywnego zbioru odpadów,

- zmniejszeniu ilości odpadów, w tym ulegających biodegradacji,

- zwiększeniu liczby nowoczesnych instalacji do odzysku służących m.in. recyklingowi czy odnawianiu. Ważnymi elementami nowelizacji ustawy są regulacje dotyczące eliminacji nielegalnych wysypisk śmieci , monitoringu z postępu prac mających na celu eliminację odpadów komunalnych , czy zmniejszenia potencjalnych zagrożeń środowiska.

Ustawa śmieciowa wprowadza obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Dzięki temu gminy będą przeprowadzać przetargi na odbieranie odpadów komunalnych, jak również będą gospodarować środkami pochodzącymi z opłat za gospodarowanie odpadami – pobieranych od właścicieli nieruchomości. Rada Gminy w drodze uchwały będzie podejmowała decyzje , czy odpady będą odbierane wyłącznie z gospodarstw domowych , czy również od właścicieli nieruchomości na których prowadzona jest działalność w związku z którą powstają te odpady. Gmina będzie musiała określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz sposób świadczenia usług na rzecz właścicieli nieruchomości w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Będzie to dobry sposób na likwidację dzikich wysypisk śmieci. Trzeba będzie dostosować regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do przepisów nowej ustawy.

Wzmocnione zostały funkcje kontrolne gmin, które w sposób kompleksowy będą mogły monitorować działania podejmowane zarówno przez właścicieli nieruchomości jak i przez przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Do 1 lipca 2013 roku muszą być podjęte wszystkie uchwały wynikające z tzw. ustawy śmieciowej.

Ad.8.

W punkcie tym głos zabrali :

- Pan T. Bąk przedstawił wnioski z posiedzenia Komisji Rozwoju, Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych odbytego w dniu 26.10.2011 r. którego tematem była: Analiza stanu przygotowania Sztabu Kryzysowego do działań na wypadek wystąpienia klęski żywiołowej oraz ocena przygotowania gminy do akcji zima

Wnioski wynikające z analizy w/w tematów to :

1. Zakup plandek przeciwdeszczowych.

2. Konserwacja, przeglądy techniczne i zakup materiałów eksploatacyjnych do agregatu prądotwórczego.

3. Popularyzacja zarządzania kryzysowego przez organizację szkoleń , konferencji, konkursów, zakup nagród, stworzenie zakładki na gminnej stronie internetowej – zarządzanie kryzysowe.

4. Zakup siatki przeciwśniegowej w ilości 300mb lub płotków przeciwśnieżnych do zamontowania na ul. Struga, mniejsze koszty odśnieżania ze względu na mniejsze zaspy śnieżne oraz zabezpieczenie lądowisk LPR w okresie zimowym.

5. Zamieścić na tablicach ogłoszeń przypomnienie dla mieszkańców o obowiązku odśnieżania chodnika i usuwania gołoledzi.

6. Skierować pismo do Powiatowego Zarządu Dróg o zamontowanie płotków lub siatki na drogach powiatowych w szczególności w miejscach newralgicznych tworzących zaspy np. Secemin – Żelisławice, Secemin – Bichniów, Psary – Kuczków.

7. Po zapoznaniu się z kosztami z zeszłorocznej „akcji zima” komisja jednogłośnie stwierdza , iż samochód na bazie OSP Bichniów jest samochodem ekonomicznie nieopłacalnym do wykonania tego typu czynności, można się nim jednak posiłkować w stanach wyższej konieczności.

8. Komisja proponuje dokonać przetargu na bazie którego zostanie wyłoniony wykonawca usługi odśnieżania i usuwania oblodzeń

9. Komisja wnosi o zwrócenie się do Komisariatu Policji o zintensyfikowanie kontroli drogowych na drodze 795 (m.Psary)

 

Pan K. Krzyżanowski przedstawił wnioski z posiedzenia Komisji ds. budowy wodociągów i kanalizacji odbytego w dniu 10.11.2011 r., a mianowicie :

1. Dokonanie badania szczelności wybranych odcinków sieci.

2. Wykonanie niezależnej ekspertyzy dotyczącej jakości rur instalacji wodociągowej sieci Secemin – Wałkonowy.

3. Poprzez upomnienia i kontrolę zmobilizowanie mieszkańców do konieczności podłączenia się do sieci i wynikających z tego sankcji karnych.

Pani E. Walasek poinformowała, że konkretnych wniosków Komisja oświaty z posiedzenia nie wyciągnęła. Była to forma debaty . Wypowiedzi były jednogłośne komisji oświaty, dyrektorów szkół i ZNP , aby wstrzymać się jeszcze z reformą oświaty.

Pan J. Bartyzel – przedstawił protokół z posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska którego tematem była : dopłata do usuwania azbestu i utylizacja foli rolniczej. Wypływający wniosek z tego tematu to :

- Aby na tablicach ogłoszeń we wszystkich sołectwach były umieszczone kserokopie regulaminu i wnioski dotyczące utylizacji płyt azbestowych.

 

Ad.9.

W punkcie tym głos zabrali :

Pan J. Bartyzel – powiedział, że wyjaśnić chce nieporozumienie do jakiego doszło na zebraniu w Żelisławicach. Otóż Sekretarz Gminy zarzucił mu , że nie przedstawił na zebraniu informacji o dialogu prowadzonym z dyrektorami szkół. Nie wie dlaczego się Sekretarz odniósł tylko do niego. Czy Sekretarz może zwracać uwagę co radny może powiedzieć , a co nie. Uważa, że nie jest to jego rolą.

Deklaracje dyrektorek padły na posiedzeniu Komisji Oświaty - już po odbytym zebraniu w Żelisławicach , a Sekretarz mu zwrócił uwagę , że tego nie powiedział na zebraniu aby mieszkańcom się chyba przypodobać.

 W dalszej części powiedział, że nie zwiększono na 2012 r. środków na dofinansowanie Klubu Sportowego „Zieleń” – zwrócił uwagę , że już w bieżącym roku brakło środków . Za 2 mecze sędziom zapłacił z własnej kieszeni . Uważa, że tak być nie może , bo jeżeli decydujemy się na coś, to zabezpieczamy środki. Zwrócił uwagę, że w Klubie zrzeszona jest młodzież z całej gminy , a nie tylko z Żelisławic . Sugerował, że może z funduszu alkoholowego udałoby się przeznaczyć jakieś środki. Prosił aby radni przedyskutowali ten temat , a Pani Skarbnik niech zwiększy środki. Zwrócił też uwagę, że w przyszłym roku będą większe koszty , bo do budynku podłączona jest energia, trzeba kupić paliwo do ciągnika aby wykosić trawę. W imieniu 50 zawodników Klubu Sportowego „Zieleń” prosił o zwiększenie zaplanowanych w projekcie budżetu środków.

Pan P. Ruksza – Sekretarz Gminy – odniósł się do wypowiedzi Pana J. Bartyzla. Powiedział, że z góry traktuje się go, że pragnie pouczać i wkłada mu się w usta coś , czego nie powiedział. Usłyszał wypowiedź „Należy z nauczycielami rozmawiać” jakby nie rozmawiano. Pan radny manipuluje, bo ja mówiłem o spotkaniach, a radny o komisji. Prawdą jest, że nauczyciele bez Karty Nauczyciela nie chcą pracować. Prawdą jest, że nie ma zamiaru radnych pouczać.

 Pan J. Bartyzel – zwrócił uwagę, że Pan Sekretarz użył słów , że ja manipuluję, ja nie manipuluję i nie łapmy się za słówka.

Pan Przewodniczący zapytał czy sprawa jest wyjaśniona.

Pan Bartyzel odpowiedział, że z jego strony – tak. Najlepiej wyjaśnić sobie niedomówienia.

Pani T. Kopanicka – zgłosiła, że nie świecą lampy uliczne w Psarach w kierunku Krzepic.

Pan J. Krzyżanowski wyjaśnił, że być może jest to związane z modernizacją oświetlenia ulicznego. Zgodnie z umową , prace mają być wykonane do końca grudnia br.

 Pan J. Bartyzel – poinformował, że w Minach wykonana została droga ale woda wymuliła pół skarpy i niszczy mostek . Był tam już Pan Gąsieniec – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych we Włoszczowie , ale nic w tym temacie dalej nie zrobiono.

 Mówił, że 30 minut za wcześnie zapalają się lampy uliczne w Żelisławiczkach , podłączone do transformatora k/mleczarni.

Dla poprawy bezpieczeństwa wyrównać nawierzchnię drogi powiatowej na mostku za Seceminem w kierunku Marchocice

 Pytał również kiedy będzie zmieniany plan zagospodarowania przestrzennego gminy.

Pan A. Rajca – powiedział, że w Woli Czaryskiej za późno zapalają się lampy uliczne w związku z czym, prosił aby przestawić czas zapalania się lamp na wcześniejszy.

Pani E. Walasek – pytała czy posunęła się do przodu sprawa domu dla Gołuchowskiego. Zaznaczyła , że p. Połcik będzie miał zakupiony kontener
a o mieszkaniu dla Gołuchowskiego nic się nie mówi. Za darmo utrzymuje go jedna z rodzin ale już dłużej nie chce go trzymać w swoim mieszkaniu. Jest to chłopiec który trybem specjalnym ukończył szkołę i samodzielnie nie jest w stanie zrobić nic. GOPS nie pomaga . Gmina ma obowiązek mu zapewnić lokal , powinien mieć zapewnioną pomoc. Jeżeli nie będzie miał gdzie być , to dojdzie do tego , że będzie spał w Urzędzie Gminy w śpiworze. Jeżeli dalej w tym temacie nie będzie nic robione to będzie interweniowała dalej.

Pan A. Stolarski – powiedział , że miał być internet szerokopasmowy , wójt obiecał i co dalej w tym temacie ?

Pan Wójt – odniósł się do wyżej poruszonych tematów.

Powiedział, że sprawa Klubu Sportowego „Zieleń” to temat otwarty. Uważa, że do budżetu należy podejść pod kątem wzrostu nie tylko wydatków ale i dochodów. Komisje będą pracowały nad budżetem i myśli, że wypracują dobre rozwiązania dla klubu.

- sprawa drogi powiatowej Żelisławiczki – Secemin – był ze Starostą Włoszczowskim na tej drodze i innych drogach powiatowych w gminie Secemin Jest koncepcja aby tą drogę wyremontować z programu unijnego lub krajowego przy udziale ,środków powiatu i gminy.

- oświetlenie – zgłoszenia są przyjęte . Sprawy oświetlenia są analizowane i monitorowane.

- plan zagospodarowania przestrzennego – na przyszłą sesję planuje wprowadzić ten temat. Procedura zmiany planu trwa ok. 1,5 roku ale wiąże się też z kosztami.

- lokal dla p. Gołuchowskiego – rozmawiał z Panią Kierownik GOPS i innymi osobami. Nie jest łatwo znaleźć lokal dla bezdomnych. Nikt nie chce wynajmować. Czy mieszkania w szkołach zamienić na socjalne. Czy np. Pan Połcik nadużywający alkoholu może mieszkać w szkole? Czy nie byłoby to demoralizujące dla młodzieży szkolnej? Może p. Gołuchowski zamieszka wspólnie z p. Widurskim . Pani Stefańska pilotuje ten temat.

- Internet – Pan Wójt powiedział, że była taka propozycja . Firma miała świadczyć takie usługi, dobrze się to zapowiadało ale między Włoszczową a Czarncą jest jakiś zator i nic nie wyszło z podłączenia. My nie możemy przyspieszyć nic w tym temacie.

 

Ad.10.

W punkcie tym poruszono następujące sprawy :

Pan D. Grzesik – wnioskował, aby uściślić terminy odbioru folii rolniczej , ustalić konkretne terminy odbioru, bo jeżeli informuje się mieszkańców, że folia będzie odbierana w dniach od - do , to nie widomo na który dzień przygotować.

W dalszej części wypowiedzi nawiązał do występujących awarii na nowej sieci wodociągowej. Uważa, że na nową sieć jest gwarancja i wykonawca powinien być gwarantem , że wykona prace w ramach własnych kosztów.

Następnie poinformował, że w okresie kiedy powstawało Gimnazjum w Seceminie ustalane były kursy autobusu szkolnego dowożącego dzieci z Żelisławic do Gimnazjum. Co roku miał być odwrotny kurs , ale przez 10 lat nic się nie zmieniło. Zawsze kurs rozpoczyna się od Żelisławic. W związku z tym, prosił o rozważenie możliwości zmiany kursu autobusu szkolnego tak, aby autobus nie zawsze zaczynał kurs od Żelisławic.

W dalszej części Pan Przewodniczący Rady przeczytał treść pisma nadesłanego przez Nadleśnictwo Koniecpol , które jest odpowiedzią na wniosek sołtysa Krzepic Pana A. Stolarskiego w sprawie udostępnienia dla rolników drogi przez las.

Z treści pisma wynika, że ruch pojazdów w lesie zgodnie z zapisami ustawy o lasach dozwolony jest jedynie drogami publicznymi. Droga o której mowa w piśmie jest drogą leśną i nie spełnia warunków drogi publicznej w związku z czym winna być zamknięta dla ruchu publicznego.

Pan Stolarski odnosząc się do treści pisma powiedział, że Nadleśnictwo zniszczyło nasze drogi, a swoje zamknęli . To mija się z celem.

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił pismo Urzędu Gminy w Nowej Słupi oraz Klasztoru na Świętym Krzyżu w którym zawarta jest prośba o pomoc w odbudowie wieży na Świętym Krzyżu. W 2014 roku w stulecie zburzenia wieży i wybuchu I wojny światowej , planowane jest uroczyste poświęcenie odbudowanej wieży.

W tym temacie nikt nie przedstawił propozycji więc Pan Przewodniczący powiedział, że do tego tematu chciałby wrócić w przyszłym roku.

Pan J. Krzyżanowski – poinformował, że ogłoszony był przetarg na zimowe utrzymanie dróg. Ofertę złożyła Firma Usługowo Budowlana Marcin Mróz ze Szczekocin.

Podpisano porozumienie na wykonanie II etapu modernizacji oświetlenia ulicznego.

Poinformował , że PKP przysłało pismo z propozycją zbycia na rzecz gminy budynku PKP w Żelisławicach.

Pan Przewodniczący Rady zapytał czy są w tym temacie jakieś propozycje .

Pan J. Bartyzel poinformował, że budynek jest bardzo zniszczony ale można im zaproponować aby go wyremontowali i wówczas można by przejąć. Obecnie mieszka w nim jedna rodzina ale ma wypowiedzenie.

Zwrócił też uwagę, że jest za dużo punktów na sesję i trwa ona długo , może trzeba nad tym pomyśleć.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że każdy temat się rozwija i trudno przewidzieć ile potrwa. Zaznaczył, że zrobi wszystko aby sesje trwały krócej. Prosił o zwięzłe i konkretne wypowiedzi.

W dalszej części tego punktu Pani Milena Wojtasik poinformowała o otworzonym w Seceminie Gabinecie Fizjoterapeutycznym. Zachęcała do rozpropagowania tej informacji wśród mieszkańców.

 

Ad.11.

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym zamyka XII sesję Rady Gminy.

Podziękował obecnym za udział w sesji.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała :                                                           Przewodniczący