$app = JFactory::getApplication(); $nazwa_witryny = $app->getCfg('sitename');

Wiadomość

PROTOKÓŁ nr IV/11 z sesji Rady Gminy

 

 

P R O TO K Ó Ł  Nr IV/11

z sesji Rady Gminy Secemin odbytej w dniu 17 luty 2011 roku

w sali narad Urzędu Gminy Secemin w godz. od 11.00 do 16.30.

Sesji przewodniczył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy

W sesji udział wzięli : Pani Barbara Jarczyńska – Sekretarz Gminy, Pani Teresa

Sztuka – Skarbnik Gminy, Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Seceminie, Pan Marek Noszczyk – Dyrektor Rejonu Energetycznego w Myszkowie, Pani Marzena Połcik – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej, Pani Bogumiła Piątkiewicz – Prezes Oddziału ZNP w Seceminie oraz inne osoby ze ZNP Oddział Secemin , nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej  pracownicy ODR we Włoszczowie, sołtysi z terenu Gminy Secemin oraz radni zgodnie z załączoną listą obecności.

Ustawowy skład Rady Gminy – 15 radnych

Radnych obecnych na sesji  - 15

Porządek obrad sesji :

    1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.
    2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
    3. Informacja Prezesa Towarzystwa Badań i Ochrony Przyrody w Kielcach dot. ochrony ptaków łąk i pastwisk .
    4. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.
    5. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2011 – 2015.
    6. Podjęcie uchwał w sprawie :
         – zmiany treści Uchwały Nr X44/07 Rady Gminy Secemin z dnia 5 grudnia 2007 r. w sprawie : przystąpienia Gminy Secemin do Stowarzyszenia – Lokalna Grupa Działania pod nazwą „Region Włoszczowski” udzielenia pełnomocnictwa Panu Józef Bujak – Wójt Gminy   do pełnego reprezentowania Gminy Secemin w Stowarzyszeniu – Lokalna Grupa Działania pod nazwą Region Włoszczowski”.

          - zmiany treści Uchwały Nr XXIV/115/09 Rady Gminy Secemin z dnia  29 lipca 2009 r. w sprawie:

    7. Przystąpienia Gminy Secemin do tworzonego Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą”
    8. Udzielenia pełnomocnictwa Panu Józefowi Bujakowi – Wójtowi Gminy do pełnego reprezentowania Gminy w Stowarzyszeniu – Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą”.

        -  wprowadzenia zmian w składzie osobowym Rady Społecznej  Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie.
Informacja w sprawie organizacji i modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Secemin.
   9. Wytypowanie przedstawicieli Gminy Secemin do :

- Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej we Włoszczowe
- Powiatowej Rady Zatrudnienia we Włoszczowe

    10.  Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019.

     Uchwalenie budżetu Gminy Secemin na 2011 rok :

- odczytanie projektu uchwały budżetowej
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
- przedstawienie opinii stałych komisji Rady gminy
- stanowisko Wójta Gminy w sprawie opinii i złożonych wniosków
- dyskusja nad projektem budżetu
- głosowanie projektu uchwały budżetowej.

    12. Podjęcie uchwał :

- w sprawie udzielenia pomocy finansowej
- w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego na  wyprzedzające  finansowanie współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości Secemin i Wałkonowy Dolne’.
- w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Secemin w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.

  13. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Gminy na 2011 r.
  14. Przyjęcie planów pracy komisji Rady Gminy na 2011 r.
  15. Wnioski i zapytania radnych.
  16. Sprawy różne
  17. Zamknięcie obrad IV sesji Rady Gminy.

Streszczenie przebiegu obrad sesji :

Ad. 1.

     Sesję otworzył Pan Bogdan Wasik – Przewodniczący Rady Gminy. Powitał serdecznie zaproszonych gości, przedstawicieli Urzędu Gminy , radnych oraz sołtysów. Następnie na podstawie listy obecności stwierdził, że na sesji obecnych jest 15 radnych i sesja jest prawomocna do podejmowania uchwał.

W dalszej części tego punktu Pan Przewodniczący przedstawił porządek obrad sesji.

     Następnie Pan Wójt zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad następujących zmian :

- przesunąć „Informację w sprawie organizacji i modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Secemin” ujętą w punkcie 3 porządku obrad na dalszy kolejny punkt porządku obrad . Temat ten zostanie przedstawiony gdy przyjedzie Pan Kierownik z ZE z Myszkowa , który obecnie jest na naradzie w Zakładzie Energetycznym w Częstochowie i nie mógł wcześniej przyjechać na sesję.

- W punkcie 3 porządku obrad wprowadzić : Informację Prezesa Towarzystwa Badań i Ochrony Przyrody w Kielcach dot. ochrony ptaków łąk i pastwisk w Programie Rolnośrodowiskowym.

   - z punktu 9 porządku obrad wyłączyć podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej  Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019 i włączyć jako dodatkowy punkt porządku obrad przed uchwaleniem budżetu gminy na 2011 rok , a  do punktu 9 porządku obrad włączyć dodatkowy punkt dotyczący podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Secemin w drodze przetargu ustnego nieograniczonego.

Następnie Pan Przewodniczący przedstawił ponownie porządek obrad uwzględniający wnioskowane przez Wójta zmiany i poddał go pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem zmian w porządku obrad było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” – było – 0.

Porządek ze zmianami został przyjęty.

Ad.2.

         Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez uwag.

Ad.3.

         W punkcie tym Pan Ludwik Maksalon – Prezes Prezesa Towarzystwa Badań i Ochrony Przyrody w Kielcach przedstawił informację na temat ochrony ptaków łąk i pastwisk .

Celem powyższego Towarzystwa jest badanie i ochrona przyrody na terenie województwa świętokrzyskiego.

Ze względu na zmiany ekonomiczne jakie w ostatnich latach nastąpiły w Polsce , wiele gospodarstw rolnych zaprzestało użytkowania łąk i pastwisk, co skutkuje ich zarastaniem przez drzewa i krzewy . Areał użytków zielonych zmniejsza się , a co za tym idzie – zamieszkujące je ptaki są zagrożone wyginięciem .Aby zapobiec zanikaniu łąk i pastwisk , konieczne jest zaangażowanie w ich ochronę rolników – gospodarzy , którzy mają bezpośredni wpływ na użytkowanie gruntów na swoich terenach. Taka inicjatywa wyrażona jest w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, w którym szczególnie ważne z punktu widzenia ochrony przyrody są tzw. Programy rolnośrodowiskowe. Programy rolnośrodowiskowe dzielą się na pakiety spośród których 4 i 5 odnoszą się bezpośrednio do ochrony siedlisk lęgowych ptaków łąk i pastwisk .Obydwa te pakiety mają takie same założenia i wytyczne , różnią się jedynie tym , że pakiet 5 realizować można tylko na użytkach zielonych na obszarach chronionych Natura 2000 , natomiast pakiet 4 – na pozostałych terenach. Aby stwierdzić czy użytki kwalifikują się do któregoś z pakietów , rolnik zwraca się o wykonanie badań do eksperta ornitologa, który stwierdza , czy w danym terenie występują ptaki chronione. Ekspertyza jest płatna , ale rolnik na wykonanie takiej ekspertyzy dostaje dodatkowe pieniądze Jeżeli badania potwierdzą obecność ptaków chronionych to rolnik otrzymuje stosowne dokumenty i może przystąpić do programu rolnośrodowiskowego. Czas udziału w programie to 5 lat. Za 1 ha łąk lub pastwisk włączonych do programu rolnik co roku otrzymuje 1280 zł lub 1300 zł . Ze względu na ochronę gniazd i piskląt ptaków , łąki trzeba kosić po 1 sierpnia, na wysokości 5 – 15 cm, zawsze od środka do zewnątrz działki. Skoszone siano należy usunąć.

Powyższe pakiety skierowane są głównie do rolników , którzy nie potrzebują wysokiej jakości siana lub w ogóle zrezygnowali z użytkowania łąk. Dzięki udziałowi w programie rolnośrodowiskowym mogą otrzymać dodatkowe dopłaty i przyczynić się do ochrony zanikających gatunków ptaków. Jeżeli są chętni to w przekazanych obecnym na sesji , ulotkach są telefony kontaktowe.

Towarzystwo Badań i Ochrony Przyrody chce zachęcić do chronienia wszelkich elementów przyrody, szczególnie tam, gdzie jest Natura 2000 . Jeżeli ktoś chce to już trzeba się zgłaszać, bo ekspertyza wykonywana jest w miesiącach kwiecień – czerwiec.

Pan Wójt pytał skąd można mieć druk wniosku o wykonanie ekspertyzy.

Pan Maksalon L. odpowiedział, że należy telefonicznie skontaktować się z Towarzystwem lub pobrać druk ze strony internetowej Towarzystwa.

Pan Wcisło B. – poinformował , że k/ Brzozowy jest duża powierzchnia nie  koszonych od kilku lat łąk. Ale wielkość działek jest różna i jest  wielu właścicieli. Jaka musi być powierzchnia łąki aby przystąpić do powyższego programu.

Pan Maksalon wyjaśnił, że ok. 0,5 ha.

Pan Marciniak R. pytał czy płaci się ekspertowi jeżeli nie będzie we wskazanym obszarze ptaków chronionych.

Pan Maksalon odpowiedział, że nie.

Innych pytań w tym temacie nie zgłaszano.

Ad.4.

         W punkcie tym głos zabrał Pan Wójt. Poinformował, że na dzisiejszą sesję przygotowano projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej. Problem racjonalizacji sieci szkół w gminie istnieje od kilku lat . Były podejmowane próby w tym temacie dużo wcześniej. Zlikwidowano szkołę w Bichniowie, Wałkonowach i zmieniono stopień organizacyjny Szkoły Podstawowej w Kuczkowie . Od tego czasu ta sieć jest taka jaka jest. Były nieskuteczne próby likwidacji szkoły w Kuczkowie . W poprzedniej kadencji były zapowiedzi likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej.

Następnie Pan Wójt pytał czy ma czytać uzasadnienie do uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej .

Na powyższe pytanie nikt nie udzielił odpowiedzi , więc Pan Wójt przedstawił uzasadnienie do uchwały w sprawie zamiaru likwidacji szkoły w Woli Czarskiej, które przesłane było radnym wraz z projektem uchwały.

Ponadto poinformował, że był na spotkaniu w Woli Czaryskiej z udziałem  przedstawicieli społeczności lokalnej, Urzędu Gminy, Gminnego Zespołu Ekonomiczno-Administracyjnego Szkół w Seceminie, rodziców dzieci uczących się w szkole w Woli Czaryskiej, Przewodniczącej Komisji Oświaty , dyrektora Zespołu Szkół w Seceminie, Wójta Gminy Radków i dyrektora szkoły w Radkowie .

Na zebraniu tym wysłuchano uwag i argumentów za pozostawieniem tej szkoły w formule publicznej.

Temat zamiaru likwidacji szkoły omawiany był na posiedzeniu Komisji Oświaty, Promocji Gminy, Kultury i Spraw Społecznych Rady Gminy. Stosowne pisma wystosowano do Zarządu Oddziału ZNP w Seceminie i rodziców. Otrzymaliśmy odpowiedzi i argumenty ZNP  i rodziców są nam znane.

Pan Wójt z Radkowa zaproponował , że jest w stanie przyjąć wszystkich uczniów. Absolwenci tej szkoły chodzą do Gimnazjum w Radkowie.

My też zadeklarowaliśmy , że możemy uczniów przyjąć ale o tym zadecydują rodzice , gdzie zapiszą swoje dzieci. Problem demograficzny to nie tylko problem Szkoły Podstawowej w Woli Czarskiej. Ten problem niżu demograficznego występuje we wszystkich szkołach. Kiedy rozpatrywano możliwość zatrudnienia nauczycieli to Wójt z Radkowa zadeklarował zatrudnienia 1 nauczyciela- katechety i 1 nauczyciela nauczania zintegrowanego.

Nie wiadomo ilu uczniów będzie zapisanych do Radkowa , a ilu do Secemina. Też jesteśmy zainteresowani przejęciem ale nie wiadomo gdzie rodzice zapiszą swoje dzieci.

Rodzice  dzieci z Bieganowa i Ojsławic nie są zainteresowani dalszym funkcjonowaniem tej szkoły.

Największe nakłady idą na oświatę , 2 mln zł więcej wydajemy z budżetu gminy ponad otrzymaną subwencję oświatową .

Np. powiat włoszczowski  nie dopłaca  nic do szkół . Utrzymanie 5 szkół plus przedszkola,  pociąga duże nakłady finansowe. Budżet naszej gminy jest tak ograniczony i nie rozwojowy , bo brakuje na sport, kulturę, np. na remont dróg w budżecie gminy zaplanowano 100 tys. zł w tym zimowe utrzymanie dróg, 100 tys. zł na dofinansowanie do remontu drogi powiatowej , 286 tys. zł na dokumentację na remont drogi wojewódzkiej Kielce - Częstochowa

Był na rozmowie w Powiatowym Urzędzie Pracy we Włoszczowe wspólnie z Panią Skarbnik. Zapoznali się ze wszystkimi możliwościami w zakresie staży, robót publicznych i robót społecznie użytecznych. Z uzyskanych informacji wynikało , że PUP otrzymał 27% budżetu ubr. Zatrudniając stażystów trzeba ich zatrudnić na taki sam okres jak był staż. Ze względu na brak środków nie możemy pomóc naszym absolwentom w zatrudnieniu . Prace społecznie użyteczne – beneficjentem jest GOPS , który może korzystać z tej formy pomocy w zatrudnieniu .

Mógłby dorzucić przykłady zadań na które brak jest środków. Gmina realizuje duże zadania inwestycyjne i w trakcie realizacji tych zadań wychodzą nowe tematy i potrzebne są na nie dodatkowe środki. Np są osoby , które w trakcie opracowywania dokumentacji wodociągowej czy kanalizacyjnej nie wyraziły zgody na wykonanie do ich posesji przyłączy , a teraz chcą . Gdyby wcześniej były w projekcie to 60% kosztów przyłącza pokryto by ze środków unijnych. Są zaniedbania infrastrukturalne, np. na mapy nie są naniesione wszystkie urządzenia infrastruktury, dlatego też np. wodociąg na ul. Ogrodowej w Seceminie zaprojektowano na odcinku linii telekomunikacyjnej . Wszelkie zmiany w projektach łączą się z kosztami.

Bez uporządkowania sieci szkół , bez racjonalizacji sieci szkolnej szkodzimy szkole, a także gminie bo marnotrawimy grosz publiczny.

W formule publicznej nie możemy pozwolić sobie na utrzymanie szkół , bo to generalizuje koszty. W formule publicznej nie widzi możliwości funkcjonowania  szkoły w Woli Czaryskiej . Jesienią należy odbyć powszechną debatę i ustalić czego chcemy,  aby nasza gmina się rozwijała.

Nie ma środków na wkład własny, by  wejść do różnych programów. Musimy więc szukać oszczędności . Takie oszczędności widziałby w ograniczeniu oświetlenia ulicznego poprzez częściowe wyłączenie lamp w porze nocnej. Ale problem ten chciałby rozwiązać  przy współudziale państwa radnych i partycypacji społecznej.

Ubolewa nad problemem zatrudnienia nauczycieli po likwidacji placówki w Woli Czaryskiej. Mniej będzie  oddziałów w Seceminie w związku z czym też są okrojone możliwości. O 1/3 zmniejszy się liczba uczniów w Gimnazjum i też zmniejszy się zatrudnienie. Obecnie istnieje od kilkunastu lat niż demograficzny i to zmusza nas aby nie pozorować działania ale je realizować.

Budynek po zlikwidowanej szkole planuje się przeznaczyć na cele publiczne z jednoczesną organizacją kilkunastu miejsc pracy.

Jutro jest umówiony z przedstawicielami instytucji która jest zainteresowana organizacją domu pomocy , nie są to przedstawiciele Domu Pomocy Społecznej z Drużynowy. Wie o tym , że pozostawienie budynku doprowadziłoby do jego degradacji.

Następnie zabrała głos Pani Piątkiewicz B. – Prezes Zarządu Oddziału ZNP w Seceminie ,przedstawiła stanowisko ZNP w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.

Przedstawione stanowisko Oddziału  ZNP w Seceminie  w powyższej sprawie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Powiedziała, że istnieją w ościennych powiatach  szkoły w których uczy się mało dzieci, np. 7 uczniów. Przygotowanie reformy edukacji nie może trwać 2 miesiące, bo nigdzie tak nie ma  Trzeba zrobić to, ale trzeba na zmiany mieć czas .

Pan Przewodniczący Rady Gminy przedstawił treść pisma mieszkańców Woli Czaryskiej dotyczące zaprzestania działań związanych z zamiarem likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.

Pani Walasek E. – Przewodnicząca Komisji Oświaty , Promocji Gminy, Kultury i Spraw Społecznych  przedstawiła stanowisko Komisji w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej.

Zwróciła uwagę, że jest to trudny problem do rozpatrzenia i trudna decyzja do podjęcia. Komisja przy 2 głosach wstrzymujących się opowiedziała się za likwidacją . Jednak biorąc pod uwagę czynnik ludzki , prosi o zobowiązanie się Pana Wójta , że jego poczynania będą zmierzały do zatrudnienia w szkolnictwie najstarszych , najbardziej zasłużonych pracowników tej placówki. Komisja nie chce aby podejmowane działania przyczyniły się do dalszego bezrobocia w gminie. Komisja prosi również , by uwzględnić apel rodziców o pomoc Gminy w organizacji życia kulturalnego wsi.

Stanowisko Komisji Oświaty , Promocji Gminy, Kultury i Spraw Społecznych  przedstawione w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli  Czaryskiej przez Panią Przewodniczącą stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie głos zabrała Pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej- poinformowała, że rozmawiała z Wójtem Gminy Secemin i Wójtem Gminy Radków. Wójt Gminy Radków zadeklarował, że będzie rozmawiał z nauczycielami , którzy mogą odejść na emeryturę i może zdecydują się na odejście. Nie ma natomiast takiej deklaracji ze strony Wójta Gminy Secemin . Wójt widzi możliwość prowadzenia małej szkoły przez fundację lub stowarzyszenie. Teraz jest mało czasu aby szkołę przejęła fundacja lub stowarzyszenie. Może w przyszłym roku powstałaby taka fundacja. Ponadto aby szkołę przejęła fundacja czy stowarzyszenie to musi się w tej sprawie zwrócić jednostka samorządu terytorialnego . Z wnioskiem nie może wystąpić do fundacji szkoła , ani dyrektor czy rodzice. Kontaktowała się już w tej sprawie z fundacją.

Zwróciła uwagę na to, że z wypowiedzi Pana Wójta wynikało, że jest mało środków na inwestycje, ale może trzeba zmienić politykę gminy, ściągnąć przedsiębiorców i dać ludziom pracę. Są gminy , które obniżają podatki i w ten sposób ściągają przedsiębiorców. Myślała np. o założeniu żłobka , uważa, że taka instytucja jest potrzebna i miałaby rację bytu. Myśli, że jest to coś o czym należy pomyśleć.

Pan Marek K. – poinformował, że ze względu na chorobę nie mógł uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Oświaty , Promocji Gminy, Kultury i Spraw Społecznych.  Pieniędzy i Wójt i rada muszą szukać , bo jest ich mało . Uważa, że ma za mało danych  do oceny likwidacji szkoły w Woli Czaryskiej. Po zapoznaniu się przez 2 miesiące z funkcjonowaniem gminy, ma mieszane uczucia. Chcemy się pozbyć szkoły aby zaoszczędzić 250 tys zł. Zaoszczędzenie tych środków to czy tylko przez likwidację i zrównanie budynku. Czy sprzedamy budynek za taką kwotę nie wiadomo.

Wójt powiedział o możliwości nauczania w szkole w Seceminie. Nie wie czy dobrze funkcjonuje wszystko w Seceminie. Wójt mówi o wyrównaniu szans edukacyjnych. Aby córka p. Marka K. była w chórze musi ją wozić na zajęcia ojciec, podobna sytuacja jest z synem który zapisał się do kółka sportowego. Autobus szkolny nie czeka na dziecko które uczestniczy w takich zajęciach tylko odjeżdża. W takiej sytuacji aby dzieci miały szanse wyrównane musi rodzic kursować z dziećmi. To jest ta praktyka o której mówi wójt.

Powiedział, że będzie głosował za utrzymaniem szkoły na ten rok i zajęcie się reorganizacją całej oświaty . Na przyszły rok godzi się na likwidację.

Pan Rajca A. – powiedział , że likwidacja szkoły odbywa się z marszu , bez przygotowania. Chodzi o finanse. Uważa, że należy usiąść jesienią i pomyśleć co zrobić z całą oświatą. Szkoła w Woli Czaryskiej nie jest placówką o największych kosztach. Na rok szkolny 2011/12 zostawić tę szkołę, pomyśleć o nauczycielach, którzy tyle lat pracowali i wówczas podjąć działania .

Pani Sikora – poinformowała, że ma 4 dzieci. Daleko jest dowozić dzieci do szkoły tak do Secemina jak i do Radkowa. Wyraziła obawy o to, jak poczują się małe dzieci , które wejdą do dużych liczących ponad 20 uczniów klas.  Podkreśliła, aby nie mówić,  że tam lepiej się będą uczyć. W małej grupie nauczyciel dojdzie do każdego dziecka, dopilnuje go bardziej niż w dużej grupie. Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo i starają się aby nauczyć jak najlepiej. Dzieci z nielicznych klas, wejdą w duże klasy i muszą się z tym pogodzić. Chodzi jej o dobro tych najmłodszych, w związku z czym proponowała aby zostawić coś chociaż dla najmłodszych dzieci. Może podzielić te duże liczebnie klasy w szkole w Radkowie,  czy w Seceminie na klasy o mniejszej liczbie uczniów,  aby tym dzieciom łatwiej było się odnaleźć w nowej szkole. Zaznaczyła , że nauczyciele znają środowisko i wiedzą jak u którego dziecka jest. Problemem będzie również to , kto odbierze małe dziecko ze szkoły skoro mieszkamy na obrzeżach tak jednej jak i drugiej gminy. Dzieci te będą musiały przebywać w szkole aż do odwozu  uczniów. Proponowała aby małe dzieci pozostawić w szkole w Woli Czaryskiej i 1 lub 2 nauczycieli. Uważa, że małym dzieciom lepiej jest w małych szkołach niż w dużych.. Prosi o to jako matka małych dzieci i jako nauczycielka.

Pan Rajca A. – powiedział , że są  rozbieżności w danych przedstawionych przez Wójta i  ZNP. Nie dzielmy dzieci z Radkowa i Secemina , bo dzieci są nasze. Na zebranie przyszli rodzice z Bieganowa czyli są zainteresowani szkołą.

Pani Jarczyńska B. – wyjaśniła, że w uzasadnieniu do uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej pomyłkowo wpisano 36 dzieci , a powinno być 38.

Zwróciła też uwagę na to , że z posiadanych danych wynika,  iż uczniów w poszczególnych klasach w Gimnazjum w Radkowie nie jest dużo. Ponadto Pan Wójt z Radkowa nie powiedział do końca czy zabierze dzieci ze szkoły w Woli Czarykiej czy nie . Wobec takiej sytuacji trudno jest opracować projekty organizacyjne szkół., bo nie wiadomo jaka liczba dzieci przybędzie do poszczególnych szkół.

Pan Wójt – powiedział , że nie ma dobrego rozwiązania , bo jak może być dobrze gdy się  likwiduje szkołę. Przyszły czasy , że jest mało dzieci i podejmowane  są działania związane z racjonalizacją sieci szkół. Zarówno w mieście jak i na wsi są dzieci zdolne i takie które potrzebują większego wsparcia. Jednak likwidacja szkoły to nie problem uczniów tylko nauczycieli i zatrudnienia. Jest to problem , bo trudno o pracę ,  więc trudno też zaakceptować takie zmiany, też by protestował w takiej sytuacji. Rozumie , że rodzice chcieliby mieć dziecko blisko domu , bo dbają o jego bezpieczeństwo. Ale takie są realia . 270 tys. zł jako dodatki wyrównawcze wypłacono w styczniu bieżącego roku dla nauczycieli.

Pytał , jakie oferty mają szkoły dla uczniów na okres ferii. Nikt nic nie zaproponował . Funkcjonuje tylko świetlica socjalna w szkole w Seceminie. Jest przepis i płacimy nie wnikając, czy słusznie  czy nie ale jako wójt źle się z tym czuje , że płaci się nauczycielom , a z ich strony nie ma oferty. Trwają prace nad zmianą Karty Nauczyciela więc może coś się zmieni .

Dał pod rozwagę , czy można powiedzieć , że jest krótki termin , czy można przedłużyć jeszcze funkcjonowanie szkoły o rok.

Takie działania były podejmowane w Kuczkowie. Obecnie 10 tys. zł rocznie do 1 ucznia dopłaca się w Kuczkowie. Jest przekonany , że mieszkańcy  i rodzice dzieci uczęszczających do szkoły w Woli Czaryskiej pogodzili się już z tym. Nie to , że zgoda ale zrozumienie , że jest taka konieczność , w przeciwnym razie byłyby tu tłumy ludzi w tej sprawie.

         Jeżeli nie zrobimy w tym temacie nic , to co to znaczy . Jeśli nie dokonamy zmian , a te środki co mamy tylko podzielimy i minie rok i drugi to sami państwo radni i sołtysi , podstawią taczkę i powiedzą , że nie po to cię wybraliśmy. Społeczeństwo wybierając nas na tą kadencję dało wyraźny sygnał, że oczekuje zdecydowanych zmian w gminie

Do 2013 roku  środki w programach pomocowych są już podzielone. Więc są małe szanse na duże pieniądze na inwestycje. W związku z tym należy poczynić oszczędności. Nie trzeba robić pozorowania działań i chociaż gorzka to prawda ale trzeba ją przyjąć i podjąć decyzję.

W dalszej części odniósł się do wypowiedzi Pani dyrektor szkoły w sprawie prowadzonych rozmów przez Wójta Hereja, rozmów dot. zatrudnienia nauczycieli.

Wyjaśnił, że  rozmawiał ze wszystkimi dyrektorami szkół , 6 nauczycieli będzie zatrudnionych  na niepełnym etacie  w szkole w Seceminie , a 1 nauczyciel zadeklarował odejście na emeryturę - Pani Wydrych K. Podkreślił, że nie wójt zatrudnia nauczycieli tylko dyrektor szkoły.  Gdyby np. powstał Dom Kultury to byłyby dodatkowe miejsca do zatrudnienia ale na dzień dzisiejszy nas na to nie stać.

Uważa, że potrzebna jest debata nad opracowaniem strategii rozwoju gminy. Należy takie wyzwanie podjąć, bo strategia którą posiada gmina jest już nieaktualna.  Tam należy ująć zadania pomagające gminie się rozwinąć i pomóc w rozwiązywaniu problemu bezrobocia. Rozumie nauczycieli i rozumie , co oni czują ale uważa, że nie można zaniechać likwidacji szkoły .

Pani Walasek E. powiedziała, że wypowiedź w sprawie wynagrodzenia dla nauczycieli odbiera jako nagonkę na nauczycieli , że dużo zarabiają. Prosiła aby nie łączyć klas w szkołach tylko dać nauczycielom po parę godzin . Podkreśliła, że Wójt nie liczy się ze zdaniem komisji  więc po co ta komisja jest , po co wnioski , aby odbijały się echem od ściany.

Pani Piątkiewicz B. – wyjaśniła , że wypłacono nauczycielom 270 tys zł dodatku wyrównawczego , bo nie mają nadgodzin  Te pieniądze wzięli w tym roku i będą brać w następnym roku i w następnym. Pan Wójt mówił o Domu Kultury , skoro nie ma środków na oświatę , to skąd środki na dom kultury.

Pan Rajca A. – zapytał , czy miło by było gdyby mieszkańcy przyszli na sesję i krzyczeli , na pewno nie . Ale jest ich opinia na piśmie , są przeciwni likwidacji szkoły, bo dziadkowie wielu z nich budowali ten budynek  i chcą aby nadal szkoła w nim była.

Pan Marciniak R. – powiedział, że jest to temat bolący i trudny . Okaże się jak go załatwimy . Problem ten istniał już od 3 kadencji. Niewiele poprzedni wójtowie chcieli w tej materii zrobić. Dzisiaj nowy wójt musi się z tą sprawą zmierzyć . Przeciwko niemu występuje ZNP , prężna , zwarta grupa ludzi. Co robić aby dalej gmina nie brnęła w długi ? Propozycja  poczekać rok  , ale co w tym czasie się zmieni.? 2 mln zł co roku z budżetu gminy wydatkowane jest poza subwencją oświatową na oświatę. Uważa, że czekanie nie da nic. Dzisiaj dyskutujemy nad podjęciem uchwały o zamiarze likwidacji szkoły , a nie likwidacji. Jeżeli środki skonsoliduje się i podejmie próbę utworzenia „Małej szkoły” prowadzonej przez stowarzyszenie ,  to może się uda ją utrzymać. Były już w tym zakresie czynione próby , ale brak konsekwencji w działaniach wójta doprowadził , że ta szkoła została i inne też. Na co czekać, będzie pierwszy krok , potem następne , wówczas będzie łatwiej. Jeżeli za rok będziemy chcieli zlikwidować następne szkoły to koszty np. odpraw ,  się skumulują i będzie trudniej . Zna problemy oświaty , bo synowa i córka są nauczycielami i w szkołach w których pracują już były cięcia. Media podają , że wiele gmin w Polsce boryka się z oświatą. Czekanie roku nic nie zmieni , nie pomoże, a może zaszkodzić.

Następnie odniósł się do tematu zagospodarowania budynku szkoły.

Uważa, że jeżeli będzie kupiec , trzeba nieruchomość sprzedać za w miarę dobre pieniądze. Towar jest wart tyle ile da kupiec. Budynek należy zagospodarować albo go sprzedać

Następnie nawiązał do tematu zatrudnienia nauczycieli. Jest deklaracja , że odchodzi na emeryturę  1 nauczyciel w tym roku. Czy nie wychodząc naprzeciw koleżankom , nauczyciele kwalifikujący się na emeryturę powinni odejść i zrobić miejsce młodszym nauczycielom. On odszedł wcześniej i jego żona też , mimo że mogli jeszcze pracować.

Inwestować w dzieci należy aby miały lepszą przyszłość . Jeżeli nie będą dzieci dowożone na różne zajęcia do Secemina to,  czy mogą uczestniczyć w takich zajęciach w miejscowej szkole?

Odnosząc się do wypowiedzi Pani Walasek, że wójt nie bierze pod uwagę wniosków komisji  powiedział, że z opinią komisji można się zgadzać lub nie , ale przy podejmowaniu decyzji musimy brać pod uwagę dobro gminy .

Pani Piątkiewicz B. – powiedziała, że z wypowiedzi wysądowała , iż ZNP jest przeciwnikiem wójta , a  ZNP chce podjąć dialog z wójtem i wypracować taki system , aby wilk był syty i owca cała , aby skutki społeczne dla wsi , nauczycieli i dzieci były jak najmniejsze.

Pan Marek K. powiedział, że dopóki nie nabierze wiedzy , że nie da się coś zrobić w szkole w Psarach ,Kuczkowie , Seceminie czy w Woli Czaryskiej to jego opinia jest taka jaką przedstawił.

Pani Sztuka T. – Skarbnik Gminy. – poinformowała, że  radni zapoznali się z budżetem gminy na 2011 rok , który będzie dzisiaj uchwalany. Bulwersuje ją to, że znane są argumenty likwidacji szkoły – problemy finansowe, i nikt nikomu nie wypomina wypłaconych nauczycielom pieniędzy. To co powiedział wójt , było jej  stanowiskiem w kwestii sytuacji finansowej gminy. Wójt poprzedni  nie przygotował stosownych dokumentów i nie podjął działań w tym temacie i tak jest jak jest.

Zmieniła się ustawa o finansach publicznych .Nie można zaciągać kredytu na bieżące wydatki . W bieżącym roku należy po raz pierwszy podjąć uchwałę o Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019. Powiększające się wydatki na oświatę , duże wydatki na oświetlenie uliczne – w br zaplanowano 340 tys zł  , środki te nie pokryją potrzeb w tym zakresie i co dalej , 700 tys zł przekazano na oświatę i nie jest to wypominanie , ale wynika to z bieżącej realizacji zadań. Budżet tego nie wytrzyma i reorganizacja musi być . Subwencja oświatowa już jest mniejsza w stosunku do ubiegłego roku, a jaka będzie ostateczna kwota subwencji nie wiadomo. 6 mln zł wydatków na oświatę to 90% tej kwoty wydatkowane jest na wynagrodzenia i pochodne. W Kluczewsku np. 8 mln  subwencji łącznie z gminną , a może tylko ok. 100 tys. dokładają do oświaty.

Pan Marek K. – pytał dlaczego pani Skarbnik nie doradzała poprzedniemu wójtowi aby nie wieszać tyle lamp , trzeba było  mu  też doradzać , bo jest wiele lamp które nie są jego zdaniem potrzebne np. w Psarach przy drodze wojewódzkiej  i w Kuczkowie też takie są.

Innych głosów w tym temacie nie zabierano.

Następnie Pan Przewodniczący zapytał kto jest za tym aby przyjąć uchwałę o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej i przystąpiono do głosowania.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych, głosów „za” przyjęciem było -11, głosów „przeciw” było – 2, głosów „wstrzymujących się” było – 2.

Uchwała Nr IV/14/11 w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Woli Czaryskiej została przyjęta większością głosów i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.5.

       W punkcie tym Pani Teresa Stefańska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy w Seceminie poinformowała, że ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nakłada na radę gminy obowiązek uchwalenia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Program ten opracowany jest na lata 2011 – 2015 i przesłany został radnym wraz z projektem uchwały w sprawie jego przyjęcia. Koordynatorem tego programu będzie GOPS. Aby realizować ten program należy jeszcze powołać zespół interdyscyplinarny  w skład którego wejdą osoby z różnych środowisk , jednak przed powołaniem tego zespołu należy uchwalić w/w program. Za pracę w tym zespole nikt nie będzie otrzymywał wynagrodzenia, a koszty zakupu plakatów i innych materiałów informacyjnych może  będą pokrywane ze środków GPRPA. Następnie przedstawiła opracowany program.

Wskazała na różne formy przemocy w rodzinie oraz dobrą współpracę ośrodka pomocy z dzielnicowym miejscowego Posterunku Policji w Seceminie.

Do przedstawionego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie nie zgłaszano uwag.

Następnie głos zabrał Pan Wójt zwrócił uwagę na „Cel III tego programu tj – rozpowszechnianie telefonów pod które można dzwonić w razie zaistnienia potrzeby i uzyskać pomoc :

- „niebieska linia” – przemoc w rodzinie

- „pomarańczowa linia” – system pomocy rodzicom których dzieci upijają się

Podkreślił, że raz po raz w gminie rozszerza się problem powieszeń, upijania się nastolatków i po to jest ta „linia” , że mamy powinność społecznego reagowania , udzielenia pomocy kiedy komuś dzieje się krzywda.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2011 – 2015.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem w/w uchwały. W głosowaniu udział wzięło 15 radnych .Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się „ było – 0.

Uchwała Nr IV/15/11 w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2011 – 2015 została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.6.

         W punkcie tym Pan Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany treści Uchwały Nr X/44/07 Rady Gminy Secemin z dnia 5 grudnia 2007 roku w sprawie :

1. przystąpienia Gminy Secemin do Stowarzyszenia – Lokalna Grupa Działania pod nazwą „Region Włoszczowski”.

2. udzielenia pełnomocnictwa Panu Józef Bujak – Wójt Gminy do pełnego reprezentowania Gminy Secemin w Stowarzyszeniu – Lokalna grupa Działania –pod nazwą „Region Włoszczowski”.

Wyjaśnił, że w związku z wyborem nowego wójta należy taką zmianę do uchwały wprowadzić. Zmiana ta polega na udzieleniu pełnomocnictwa  Panu Sławomirowi Krzysztofikowi – Wójtowi Gminy Secemin do reprezentowania Gminy Secemin w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania  pn. „Region Włoszczowski”

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i jej projekt Przewodniczący poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/16/11 w sprawie zmiany treści Uchwały Nr X/44/07 Rady Gminy Secemin z dnia 5 grudnia 2007 roku w sprawie :

1. przystąpienia Gminy Secemin do Stowarzyszenia – Lokalna Grupa Działania pod nazwą „Region Włoszczowski”.

2. udzielenia pełnomocnictwa Panu Józef Bujak – Wójt Gminy do pełnego reprezentowania Gminy Secemin w Stowarzyszeniu – Lokalna grupa Działania –pod nazwą „Region Włoszczowski” została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

         W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie :zmiany treści Uchwały Nr XXIV/115/09 Rady Gminy Secemin z dnia 29 lipca 2009 roku w sprawie :

1. przystąpienia Gminy Secemin do tworzonego Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą”

2. udzielenia pełnomocnictwa Panu Józefowi Bujakowi – Wójtowi Gminy do pełnego reprezentowania Gminy w Stowarzyszeniu – Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą”.

 Wyjaśnił, że w związku z wyborem nowego wójta należy taką zmianę do uchwały wprowadzić. Zmiana ta polega na udzieleniu pełnomocnictwa  Panu Sławomirowi Krzysztofikowi – Wójtowi Gminy Secemin do reprezentowania Gminy Secemin w Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą”.

Do projektu uchwały nie zgłaszano uwag i jej projekt Przewodniczący poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/17/11 w sprawie :zmiany treści Uchwały Nr XXIV/115/09 Rady gminy Secemin z dnia 29 lipca 2009 roku w sprawie :

1. przystąpienia Gminy Secemin do tworzonego Stowarzyszenia Lokalna Grupa Rybacka PN. „Między Nidą a Pilicą”

2. udzielenia pełnomocnictwa Panu Józefowi Bujakowi – Wójtowi Gminy do pełnego reprezentowania Gminy w Stowarzyszeniu – Lokalna Grupa Rybacka pn. „Między Nidą a Pilicą” została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

         W dalszej części tego punktu Przewodniczący poinformował, że w związku z wyborami samorządowymi nie wszyscy radni z poprzedniej kadencji , którzy byli członkami Rady Społecznej SP ZOZ w Seceminie, weszli w skład obecnej Rady Gminy . W związku z tym należy dokonać aktualizacji składu osobowego Rady Społecznej SP ZOZ w Seceminie.

Wyjaśnił, że w skład Rady Społecznej wchodzi z mocy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wójt gminy jako przewodniczący, 1 przedstawiciel wojewody oraz 5 członków zgłoszonych przez Radę Gminy. Przypomniał kto wchodził dotychczas w skład tej rady oraz poinformował, że wystosował pismo do Wojewody Świętokrzyskiego o zgłoszenie swojego przedstawiciela w Radzie Społecznej . Do dnia obecnego odpowiedź od Wojewody nie nadeszła.

Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatów na członków Rady Społecznej SP ZOZ w Seceminie.

Pan Marciniak R. zgłosił p. Kopanicką Teresę  -  wyraziła zgodę . Pan Wcisło B. wnioskował aby Pani Musiał Anna i Pan Marciniak Roman nadal zostali w tej radzie.

Pani Musiał A. i Pan Marciniak wyrazili na to zgodę.

Następnie zgłoszono jeszcze Pana Marka K. i Pana Bartyzla Janusza,  ale oni nie wyrazili zgody na pracę w Radzie Społecznej SP ZOZ . Następnie zgłoszono Pana Bąk Tomasz – wyraził zgodę .Następnie zgłoszono wniosek aby w jednej uchwale odwołać poprzedni skład Rady Społecznej i w tej samej uchwale powołać nowy skład Rady.Wniosek ten przyjęty został jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

         W dalszej części tego punktu Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w składzie osobowym Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/18/11 w sprawie wprowadzenia zmian w składzie osobowym Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Seceminie została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W skład RS SP ZOZ powołani zostali : Kopanicka Teresa, Walasek Elżbieta, Bąk Tomasz, Musiał Anna, Marciniak Roman

Ad. 7.

         W punkcie tym głos zabrał Pan Marek Noszczyk – Kierownik Zakładu Energetycznego Rejon Dystrybucji Myszków . Poinformował, że w 2010 roku ENION Spółka Akcyjna Oddział w Częstochowie zawarła z Urzędem Gminy umowę w ramach której wykonawca zapewni modernizację oświetlenia drogowego na terenie Gminy Secemin oraz zapewni usługę oświetlenia miejsc publicznych i dróg o uzgodnionym podwyższonym standardzie oraz jego utrzymanie. Obecnie rozstrzygnięty został już przetarg i od 21 lutego nastąpi początek wyłączeń energii w związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na terenie gminy.

Zadanie to planuje się wykonać do 4 marca br. W ramach umowy Zakład Energetyczny zdemontuje 209 opraw oświetleniowych i zamontuje 281 lamp energooszczędnych. Zaznaczył , że  utrzymanie oświetlania dróg, ulic i placów to obowiązek gminy.

Zaproponował aby Wójt zwrócił się z pismem do zakładu w Myszkowie o podanie kwoty zadania wynikającej po przetargu na powyższe prace oraz  wyliczenie miesięcznych kosztów usługi oświetlenia zgodnie z zawartą umową.

Przez okres 72 miesięcy Wykonawca będzie pobierał łączne wynagrodzenie , na które składają się miesięczna opłata ryczałtowa oraz miesięczna opłata dodatkowa

wynosząca maksymalnie 6 147, 10 zł netto. Począwszy od 2012 r. opłaty te będą corocznie waloryzowane o wskaźnik inflacji .Mimo, że będzie więcej opraw , zużycie energii będzie mniejsze. Roczny odzysk z tytułu opłaty za zużytą energię to ok. 27 tys zł w stosunku do tego co teraz się płaci. Przez 36 miesięcy zastosowana będzie bonifikata w opłacie 9 tys zł rocznie. W 2010 r. i 2011 r. jednostkowy miesięczny koszt usługi dla jednej oprawy oświetleniowej wynosił będzie 7,15 zł netto. Po przeprowadzeniu modernizacji można negocjować stawki opłaty ryczałtowej.

 Pan Bartyzel J. pytał czy jest już decyzja gdzie będą zamontowane te 90 dodatkowych lamp.

Pan Noszczyk wyjaśnił, że o tym gdzie mają być montowane lampy decydowała gmina i nie było przypadków likwidacji , a wręcz dogęszczanie . Na etapie przygotowywania dokumentacji dotyczącej modernizacji były uzgodnienia z urzędem gminy w zakresie lokalizacji lamp i były to raczej propozycje ze strony urzędu.

Zawarta umowa nie zamyka zadań z zakresu oświetlenia , gdyż obejmuje częściową modernizację oświetlenia i Gmina zawsze ma możliwość doświetlenia. Secemin nie jest wyjątkiem , bo inne gminy już przeprowadziły całkowita modernizację.

Ta forma przeprowadzania modernizacji uzgodniona została z Regionalną Izbą Obrachunkową w Katowicach.

Poinformował, że Koniecpol nie wyraził zgody na  wykonanie modernizacji przez ich Zakład Energetyczny i sam przeprowadził postępowanie przetargowe i wyodrębnił sobie wykonawcę modernizacji oświetlenia , ale czy to się opłaca nie wie, bo żeby robić modernizację trzeba mieć majątek , więc muszą go sobie od Zakładu Energetycznego wykupić.

Pan Krzyżanowski K. – powiedział, że obecnie trudno podjąć jakąkolwiek decyzję w sprawie modernizacji oświetlenia , bo zadanie to jest już realizowane. Zwrócił uwagę , że obecnie najbardziej energooszczędne są lampy LED-owe. Przyszłościowo są dużym źródłem oszczędności energii..

Śmie wątpić, czy przy zamontowaniu dodatkowych 90 opraw oświetleniowych na terenie gminy oszczędności będą. Zwrócił uwagę, że koszt jednej lampy LED-owej wynosi ok. 1 tys zł ale ma ona 5 –krotnie dłuższą żywotność niż lampy sodowe i rtęciowe i jest najbardziej energooszczędna.

Poddał w wątpliwość , w jaki sposób można oszczędzać w gminie skoro sterownikiem oświetlenia jest programator astronomiczny. Czy od godziny 24 do 4 rano jest potrzebne oświetlenie? Wskazał na możliwość rozwiązań poprzez wyłączenie co drugiej lampy w porze nocnej i przeprogramowanie urządzeń sterujących godziny świecenia i wyłączenia opraw . Widzi większe możliwości oszczędności w programowaniu oświetlenia niż w wymianie opraw.

Pan Noszczyk M. – powiedział, że nie zgadza się z wypowiedzią Pana Krzyżanowskiego , bo oszczędność lamp sodowych jest większa , a źródło energii nowoczesne. Podziela zdanie o lampach LED-owych ale to kosztowna inwestycja  i czy stać byłoby gminę na tak drogą inwestycję.

Odniósł się też do poruszonej przez Pana Krzyżanowskiego  kwestii szukania oszczędności w zużyciu energii  i proponowanych przez niego rozwiązań.

Wskazał na następujące możliwości ;

1. zawrzeć umowę na zmianę godzin oświetlenia  - raz w roku taka usługa wykonana jest za darmo , można opóźnić zapalanie i gaszenie lamp , tylko trzeba wziąć wówczas pod uwagę reakcję społeczeństwa na taka decyzję. Jednak jest to element do rozważenia.

Wyjaśnił, że na terenie naszej gminy są obwody 1 przewodowe na linii napowietrznej , a muszą być 2 linie  których tu nie ma , więc nie ma możliwości wyłączeń w porze nocnej.

Pan Krzyżanowski K. – powiedział, że jego zdaniem istotną rzeczą są  wyłączenia i to dałoby oszczędności.

Pan Noszczyk M. – odpowiedział, że trzeba zapoznać się ze schematem  sieci i można to przeanalizować , jeżeli zapadnie decyzja to można dobudować linię ale to też jest inwestycja i trzeba mieć na nią środki.

Innych głos w tym temacie nie było.

Ad.8.

         W punkcie tym Pan Przewodniczący poinformował, że ze Starostwa Powiatowego we Włoszczowie wpłynęły pisma w sprawie wytypowania przedstawiciela z Gminy Secemin  do Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej we Włoszczowie i do Powiatowej Rady Zatrudnienia we Włoszczowie.

Do Rady Społecznej ZOZ we Włoszczowie zgłoszono Pana Marciniak Roman . Zgłoszony kandydat wyraził zgodę. Innych kandydatur nie zgłaszano. Kandydatura ta została przegłosowana 14 głosami „za” , 1 głos był „wstrzymujący się”, głosów „przeciw” nie było.

Do Powiatowej Rady Zatrudnienia Pan Bąk T. zgłosił kandydaturę Pana  Sławomira Krzysztofika – Wójta Gminy Secemin. Pan Wójt wyraził zgodę na reprezentowanie Gminy w Powiatowej Radzie Zatrudnienia. Innych kandydatów nie zgłaszano. Kandydatura ta została przegłosowana jednogłośnie w głosowaniu jawnym.

Ad. 9.

         W punkcie tym pani Skarbnik przedstawiła  Uchwałę Nr 97/2010 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019 . Opinia RIO jest pozytywna i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Następnie przedstawiła  projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019.

Do w/w projektu uchwały nie zgłaszano uwag.

Następnie Przewodniczący projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019  poddał pod głosowanie .

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/19/11 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2019 została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.10.

         W punkcie tym przystąpiono do procedury uchwalenia budżetu Gminy Secemin na 2011 rok.

Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2011 rok.

Pan Marek K. zgłosił wniosek aby Pani Skarbnik nie przedstawiała w całości budżetu gminy bo był  analizowany na posiedzeniach wszystkich komisji .

Pani Skarbnik poinformowała, że  w przedstawionym budżecie nie wprowadzono środków po stroni4e dochodów i wydatków związanych z  wykonaniem przepustu w Zwleczy i remontu drogi Wola Kuczkowska – Wolica , bo nie ma jeszcze podpisanej promesy do zadania.. W najbliższym czasie podpisana zostanie promesa i  na przyszłej sesji będzie wprowadzona zmiana do budżetu. Na realizację tych zadań gmina otrzyma 100 tys.zł.

Następnie przeczytała Uchwałę Nr 96/2010 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Secemin na 2011 rok..

Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pani Skarbnik przedstawiła również Uchwałę Nr 98/2010 I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie możliwości  sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Secemin na 2011 r.

Uchwała ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W dalszej części tego punktu Przewodniczący poszczególnych Komisji Rady Gminy przedstawili opinie komisji w sprawie budżetu gminy na 2011 rok.

Pan Leśniak M.  powiedział, że Komisja Budżetu i Infrastruktury analizowała na posiedzeniu budżet gminy na 2011 rok i nie ma do niego zastrzeżeń .Zdumiony był gdy Pani Skarbnik przedstawiała budżet, a radni z wielką uwagą wsłuchiwali się w niego i analizowali. Świadczy to o wielkiej odpowiedzialności i poważnym podejściu do tego tematu. A na dzisiejszej sesji była już mała iskierka oszczędności.

Pani Walasek E. – powiedziała , że Komisja Oświaty , Promocji Gminy , Kultury Sportu i Spraw Społecznych pozytywnie zaopiniowała przedstawiony budżet na 2011 rok.

Pan Wcisło B. – powiedział, że Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska popiera projekt budżetu w części dotyczącej rolnictwa i ochrony środowiska

Pan Krzyżanowski K. poinformował, że Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała przedstawiony przez Panią Skarbnik budżet gminy na 2011 rok.

Pan Bąk T. równie powiedział , że Komisja Rozwoju , Bezpieczeństwa i Spraw Komunalnych wyraziła pozytywną opinię o budżecie na 2011 r.

          Następnie głos zabrał Pan Wójt. Powiedział, że ten budżet został zaopiniowany pozytywnie przez RIO i komisje rady . Należą się podziękowania dla Pani Skarbnik ponieważ ma świadomość jaka to trudna i ważna praca., aby opracować i zbilansować ten budżet . Był w RIO z Panią Skarbnik i odnosi wrażenie , że jest ona tam mile widziana i akceptowana.

Podkreślił, że przedstawiony budżet to budżet oszczędności , zaplanowano najważniejsze zadania , głównie wodociąg i kanalizację. Nie ma tygodnia aby mieszkańcy nie przychodzili z interwencjami. Są rozmowy, negocjacje aby dojść do kompromisu. Problemem jest to, że projektant przygotowujący dokumentację pracował na mapach , które nie są precyzyjne, nie ma na nich naniesionych wszystkich urządzeń infrastruktury i stąd są  kłopoty. Te poprawki pociągają dodatkowe koszty . Inwestycje zaczęte przez poprzedniego wójta i Radę Gminy należy kontynuować,  aby uzyskać efekt ekologiczny , mają one odzwierciedlenie w budżecie  4 mln zł . Głównym beneficjentem budżetu jest oświata i tam też trzeba szukać oszczędności jak również wszędzie tam , gdzie jest to możliwe. Ma świadomość , że mało jest w budżecie środków na drogi. Zwrócił, się z prośbą do sołtysów aby złożyli zapotrzebowanie , gdzie są największe potrzeby i ile potrzebują kamienia i grysu na remont dróg gminnych.

Poinformował, że czeka na zatrudnienie pracowników interwencyjnych ale musi wiedzieć jakie prace będą oni wykonywać i ilu ich ma  zatrudnić.

Poinformował , że odbyło się spotkanie  z udziałem Z-cy Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich, Starosty Włoszczowskiego, Kierownika Rejonu Drogowego w Łopusznie , redaktora „Echa Dnia” i jest ustna zgoda na odwodnienie krzyżówki w Psarach. Pan Wójt zobowiązał się do odmulenia mostu i rowu , a odwodnienie zrobi Zarząd Dróg Wojewódzkich .Być może zostanie też położona na tym odcinku drogi nakładka . W Brzozowie też będzie remontowana droga wojewódzka  na odcinku gdzie jest bardzo zniszczona . Będzie prowadzony remont drogi powiatowej w kierunku Krzepic . Powiat wyda na tę drogę 300 tys a z naszego budżetu dofinansujemy to zadanie w kwocie 100 tys zł.

W budżecie zaplanowane jest też dofinansowanie do wykonania dokumentacji na przebudowę drogi wojewódzkiej Kielce – Częstochowa. Pani Skarbnik zbudowała tak budżet aby się zrównoważył ale naprawdę aby się zrównoważył należy sprzedać mienie gminy. Planuje się przeznaczyć do sprzedaży budynek agronomówki, działki przy ul. Czarnieckiego w Seceminie, k/ byłego SKR- u, dzielony jest na działki  teren za osiedlem domków jednorodzinnych w kierunku byłego POM , które również przeznaczone zostaną do sprzedaży.

Ogłoszony został już przetarg na sprzedaż działki w Seceminie przy ul. Czarnieckiego .

Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej złożyła wniosek o wyrażenie zgody na zwiększenie zatrudnienia o ½ etatu. Jednak po przeanalizowaniu możliwości finansowych nie wyrażono takiej zgody . Mało jest też środków w budżecie dla na kulturę fizyczną i sport w gminie.

Na zakończenie podziękował za wkład radnych i Pani Skarbnik w opracowanie budżetu gminy na 2011 rok.

Dyskusji nad budżetem nie było.

Do projektu uchwały przedstawionej przez Panią Skarbnik w sprawie uchwalenia budżetu gminy Secemin na 2011 rok nie wniesiono uwag.

Projekt tej uchwały Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/20/11 w sprawie uchwalenia budżetu gminy Secemin na 2011 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.11.

         W punkcie tym Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej.

Uchwała ta dotyczyła dofinansowania Starostwu Powiatowemu we Włoszczowe w kwocie 100 tys. zł do remontu drogi powiatowej w kierunku Krzepic. Uwag do projektu uchwały nie zgłaszano. Następnie projekt tej uchwały Przewodniczący poddał pod głosowanie.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/21/11 w sprawie udzielenia pomocy finansowej.

została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

         W dalszej części tego punktu Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości Secemin i Wałkonowy Dolne”.

Uwag do projektu powyższej uchwały nie zgłaszano.

Następnie przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0     

Uchwała Nr IV/22/11w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zadania inwestycyjnego pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości Secemin i Wałkonowy Dolne została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Pan Fąfera A. -  odniósł się do prowadzonej inwestycji wodociągowej przy ul. Kościuszki w Seceminie. Wyjaśnił, że nikt nie podpisywał umowy, że przez podwórko będzie prowadzony wodociąg i nikt takiej zgody nie wyraża , a teraz próbuje im się wmówić , że podpisali takie umowy.

         W dalszej części tego punktu Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność giny w drodze przetargu nieograniczonego ustnego

Pani Sekretarz wyjaśniła, że jest to działka położona przy ul. Jędrzejowskiej w Seceminie obok lokalu „Stodoła” . Myśli , że będą nabywcy i podjęcie takiej uchwały jest zasadne.

Uwag w tym temacie nie zgłaszano. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/23/11 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność gminy w drodze przetargu nieograniczonego ustnego została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.12.

         W punkcie tym Pan Krzyżanowski K. – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił plan kontroli na 2011 rok.

Do przedstawionego planu kontroli Komisji Rewizyjnej nie zgłaszano uwag.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Gminy na 2011 rok i przystąpiono do jawnego głosowania nad projektem tej uchwały.

W głosowaniu udział wzięło 15 radnych. Głosów „za” przyjęciem uchwały było – 15, głosów „przeciw” było – 0, głosów „wstrzymujących się” było – 0.

Uchwała Nr IV/24/11 w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Gminy na 2011 rok została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.13.

         W punkcie tym Przewodniczący Rady wyjaśnił , że jeżeli nie będzie  uwag do planów pracy po przedstawieniu ich przez przewodniczących komisji , to uważa,  że Rada je przyjmuje.

Następnie kolejno przewodniczący poszczególnych komisji Rady Gminy przedstawili przygotowane na 2011 rok plany pracy swoich komisji.

Uwag do przedstawionych planów pracy nie zgłaszano.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził przyjęcie planów pracy komisji stałych na 2011 r.

Pan Krzyżanowski K. – Przewodniczący Komisji doraźnej ds. wodociągów i kanalizacji też przedstawił plan pracy tej komisji.

Pan Marek K. zapytał czy planowana kontrola dotyczy tylko zadań za 2011 r.

Pan Krzyżanowski odpowiedział, że nie tylko ale całego zadania.

Ad.14.

         W punkcie tym zgłoszono następujące wnioski :

Pan Bartyzel J. – wnioskował o ustawienie od strony drogi gminnej w Żelisławiczkach k/ zlewni mleka , znaku drogowego „ustąp pierwszeństwa”.

Zwracał też uwagę , że zapada się droga powiatowa na pewnych odcinkach drogi od Międzylesia do Żelisławiczek i w Marchocicach, aby coś z tym zrobić.

Pan Rajca A. – wnioskował o ustawienie znaku ograniczającego tonaż do 10 ton przy drodze „Pod Las”w Woli Czaryskiej, bo wożą tam drzewo i bardzo niszczą drogę .

Pan Marek K. –wnioskował aby wspólnie wypracować petycję i wysłać do Zarządu Dróg Wojewódzkich o remont drogi wojewódzkiej od Min do Secemina bo tą drogą nie da się już jechać.

Pan Krzyżanowski K. – powiedział , że z inicjatywy radnych z Secemina podejmowane są działania w celu utworzenia spółki wodnej . Temat ciężki ale możliwy do realizacji. Prosił o rozmowy z rolnikami w tym temacie i  apelował aby na zebraniach wiejskich poruszany był temat utworzenia spółki. Istnieje szansa powstania Gminnego Związku Spółek Wodnych.

Pani Walasek  E. podziękowała za udostępnienie sali w szkole w Kuczkowie na  odbycia zebrania radnych z wyborcami.

Pan Stępniak  H. pytał gdzie będzie wymiana oświetlenia ulicznego i o terminarz zebrań wyborczych. Pan Zakrzewski S. – pytał kiedy będzie budowany wodociąg w Wałkonowach Górnych

Do powyższych wniosków odniósł się Pan Wójt.

Poinformował, że sprawy ustawienia znaków drogowych przekaże pracownikowi Urzędu Gminy i myśli , że da się to załatwić.

W kwestii remontu drogi wojewódzkiej 786 odpowiedział , że Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich zna tę drogę. W tym roku ma się odbyć przetarg na łatanie dziur. Pisał do ZDW o odwodnienie drogi na ul. Czarnieckiego w Seceminie i nie ma jeszcze żadnej odpowiedzi . Środki finansowe w dużym stopniu angażowane są  na przebudowę drogi wojewódzkiej Kielce – Częstochowa.

W kwestii spółek wodnych poinformował , że w Seceminie odbyły się 2 spotkania,  35 osób zapisało się , wybrano 7 delegatów na zebranie założycielskie Gminnej Spółki Wodnej. Wskazane jest aby temat ten był przedstawiany na zebraniach sprawozdawczo - wyborczych  w poszczególnych miejscowościach.

W sprawie wymiany lamp oświetleniowych należy zwrócić się do p. Zalas , bo u niej jest plan wymiany opraw.

Pan Wójt poinformował , że rozmawiał z Kierownikiem Zakładu Energetycznego i prosił o zamontowania lamy oświetleniowej w Międzylesiu k/ zakładu cukierniczego w ramach wykonywanej modernizacji,  ale nie uzyskał na to zgody.  

Pani Jarczyńska B zapoznała zebranych z harmonogramem zebrań sprawozdawczo-wyborczych w poszczególnych miejscowościach.

Ad.15.

W punkcie tym głos zabrała Pani Dominik Katarzyna – pracownik ODR Placówka Terenowa we Włoszczowe. Przekazała komunikaty w następujących sprawach:

- 11.03 – 13.03.2011 r. odbędą się w Kielcach Targi AGROTECH. Jeżeli są chętni to mogą zapisywać się u p. Sadowskiego Z. w Urzędzie Gminy.

- w dniach 15-16.03.2011 r. w Starostwie Powiatowym przeprowadzony zostanie kurs nt. stosowania środków ochrony roślin

- prowadzone są zapisy na wykonanie atestacji opryskiwaczy

- rolnicy prowadzący działalność rolniczą muszą  posiadać nr paszowy , bo inaczej nie sprzedadzą wytworzonych produktów. Wniosek o wydanie zaświadczenia o nr paszowym należy złożyć w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii we Włoszczowe .Za wydanie stosownego zaświadczenia należy uiścić w kasie Urzędu Gminy Włoszczowa 17 zł.

-14 .03  2011 r. jest organizowany wyjazd do Skaryszewa do stadniny koni. Wyjazd z Włoszczowy o godz. 6 35

- od 15.03.do 15.05 .2011 r. należy składać wnioski o dopłaty bezpośrednie. W piątki będą pełnione dyżury w Urzędzie Gminy Secemin przez pracowników ODR w godz. od 9 00 – 12 00 i wówczas można będzie skorzystać z pomocy pracownika przy wypełnianiu wniosku. Jeżeli istniałaby taka potrzeba aby pracownicy ODR udali się w teren i tam udzielali pomocy w wypełnianiu wniosków to prosiła aby sołtysi zgłaszali pod podany przez nią nr telefonu takie potrzeby , wówczas należałoby zapewnić lokal.

         W dalszej części tego punktu Pan Wójt poinformował o zadaniach wynikających z bieżącej działalności administracji samorządowej , a mianowicie :

- podpisano na 3 lata umowę z Włoszczowskim Zakładem Wodociągów i Kanalizacji na eksploatację sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy Secemin. W międzyczasie nastąpiła poważna awaria , bo spaliła się pompa . Jedno ujęcie wody w ogóle nie było eksploatowane i przy próbie jego uruchomienia okazało się , że woda z niego nie nadaje się do picia. Należało przeprowadzić określone czynności do jej uzdatnienia , by nadawała się do spożycia i obecnie można ją eksploatować.

- zauważono nagminne zjawisko wpuszczania wód opadowych do sieci kanalizacyjnej. Przepompownie nie mogły przerobić napływających ścieków. Odbyto naradę z wykonawcami sieci kanalizacyjnej w sprawie szczelności studzienek, zatrudniono dodatkowo pracownika do monitorowania tej sieci..

- w drodze przetargu wybrano geodetę , który dokona podziału na działki budowlane nieruchomości stanowiącej mienie gminy, położonej w Seceminie, które zostaną przeznaczone do sprzedaży,

- wykonano przycinkę drzew w rynku w Seceminie. Jedno drzewo rosnące  k/ kiosku spuszczono , bo zagrażało bezpieczeństwu .Podziękował Panu Bąkowi Tomaszowi za pracę i zaangażowanie w wykonywanie tych prac. Drzewo przeznaczono na opał , a gałęzie sprzedano.

-istnieją różne formy zatrudnienia bezrobotnych : prace społecznie użyteczne, prace interwencyjne i staże. Po 10 marca będzie dopiero wiadomo kto ze zgłoszonych osób będzie mógł być zatrudniony.

- odbyło się Walne Zebranie Lokalnej Grupy Rybackiej pn. „Między Nidą a Pilicą”. Budżet tego Stowarzyszenia wynosi 15 mln zł , z czego 7 mln zł przeznaczonych ma być na samorządy. Chcielibyśmy złożyć do Stowarzyszenia wniosek o dofinansowanie w wysokości  1 mln zł – 85% środki ze Stowarzyszenia a 15 % środki z budżetu gminy i  uzyskane pieniądze przeznaczyć na częściowe wykonanie zadania pn. rewitalizacja parku w Seceminie .

- uruchomiono stronę internetową Gminy Secemin

- w bieżącym roku przeprowadzony zostanie spis ludności i mieszkań

- Gmina Secemin będzie w bieżącym roku gospodarzem Powiatowych Zawodów Pożarniczych.

- w najbliższym czasie odbywać się będą zebrania wiejskie na których wybierani będą sołtysi i rady sołeckie. Na zebraniach tych będzie poruszany temat utworzenia gminnej spółki wodnej. Aby rozwiązać problem zaistniałych w ubr  podstopień należy powołać taki organ i wykonać meliorację rowów.

- odbyły się zebrania sprawozdawczo wyborcze w jednostkach OSP na terenie gminy. OSP w Seceminie otrzymała samochód „Polonez” od Komendy Powiatowej PSP we Włoszczowie,

- uczestniczył w „Dniu Seniora” zorganizowanym w świetlicy wiejskiej w Marchocicach i jest pod wrażeniem pięknego występu artystycznego.

- dobrze byłoby ponowić wniosek Stowarzyszenia Kobiet z Brzozowy do ŚBRR , o dofinansowanie placu zabaw , ale może dopiero wówczas , gdy będzie wykupiony grunt pod plac zabaw,

- zakupiono dla sołtysów „Gazetę sołecką”

- wiedział, że pracownicy samorządowi mało zarabiają ale to,  co zarabia się w Urzędzie Gminy , a ile zarabiają nauczyciele to duża różnica. Pracownicy w Urzędzie po 30 latach pracy zarabiają 1700 zł. Chciałby znaleźć jakieś środki aby coś w tym zakresie zmienić. Jest mała reorganizacja w Urzędzie Gminy. Utworzono stanowisko  Z-cy kierownika Referatu ds. Inwestycji ,Infrastruktury , Środków Pomocowych i Ochrony Środowiska. Za zgodą Pani Stępniak przeszła na stanowisko Zastępcy Kierownika tego referatu, a ogłoszony został konkurs na stanowisko Kierownika . Dość kluczowy referat i potrzeba energii aby wyjść do przodu. Pani Stępniak ciągnęła temat inwestycji i tyle obelg , co tam w pokoju padło nikomu by nie życzył. Pani Stępniak nadal będzie pracowała, chciałby tylko wzmocnić ten referat.

Pan Marek K – pytał czy ścieki dowożone przez rolników we własnym zakresie będą przyjmowane na oczyszczalni w Seceminie

W odpowiedzi Pan Wójt wyjaśnił, że oczyszczalnia przyjmować będzie ścieki tylko od tych firm które mają umowę z Włoszczowskim Zakładem Wodociągów i Kanalizacji .Od prywatnych dostawców nie ale można zaprosić dyrektora i rozmawiać na ten temat.

Pan Marek K . pytał czy wraca do pracy w Urzędzie Gminy poprzedni wójt.

Odpowiedzi na to pytanie udzielił Pan Wójt. Wyjaśnił , że Pan Bujak J. przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim . Po zakończeniu zwolnienia ma 7 dni na złożenie podania w sprawie powrotu do pracy. Po zakończeniu kadencji złożył taki wniosek ale był na zwolnieniu lekarskim i nie mógł podjąć pracy. Złożył wniosek w Sądzie Pracy o przywrócenie go do pracy na równorzędne stanowisko i z takimi samymi poborami ale później wniosek ten wycofał. Ostatnio gdy Pan Bujak był w Urzędzie Gminy chciał z nim rozmawiać ale powiedział , że będzie rozmawiał później.

Pan Stolarski A. – pytał jaki odcinek drogi powiatowej będzie robiony w Krzepicach, czy tylko do krzyżówki.

Pan Wójt wyjaśnił , że od krzyżówki w Psarach , do krzyżówki w Krzepicach i dalej w lewo do pierwszego domu, ale nie wie jaka nakładka będzie od krzyżówki.

Przypomniał, że w budżecie gminy na drogi zaplanowano 100 tys zł łącznie z odśnieżaniem, więc nie wie ile da się za te pieniądze zrobić. Prosił jednak sołtysów aby złożyli zapotrzebowanie na kamień po to, aby wiedzieć ile kupić i ilu zatrudnić pracowników interwencyjnych do jego rozrzucenia. Z pewnością nie będzie to jakaś wielka akcja dowozu kamienia.

Pani Bartyzel E. – poddała propozycję aby utworzyć fundusz radnego. Np. 10 zł na kwartał i środki te przeznaczone byłyby np. na zakup wieńca gdy umrze ktoś bliski radnego.

Radni zaakceptowali przedstawioną przez Panią Bartyzel propozycję i zaproponowali aby była skarbnikiem.

Ad. 16.

         W punkcie tym Przewodniczący Rady stwierdził, że wszystkie punkty porządku obrad zostały wyczerpane w związku z czym uważa IV sesję Rady Gminy Secemin za zamkniętą.

Na tym protokół zakończono.

Protokółowała                                                      Przewodniczący